כץ מאיים: "ללא שיפור, אסגור את הרכבת"

נשלח 17 באפר׳ 2011, 1:57 על ידי Sustainability Org   [ עודכן 30 באפר׳ 2011, 6:46 ]
ישראל כץ מאיים כי יסגור את רכבת ישראל עד ארגונה מחדש, אם תוך ארבעה חודשים לא תוצג תכנית שתבטיח שיפור רמת הבטיחות והשירות לנוסעים. הורה למנכ"ל המשרד, דן הראל, להכין תוכנית לתחבורה חלופית. נציגי הרכבת לא נכחו במקום
שחר הזלקורן, 17/4/2011

רכבת ישראל תיסגר אם לא תועלה רמת הבטיחות. כך מאיים היום (א') שר התחבורה, ישראל כץ. לדבריו, ביום חמישי האחרון הבהיר להנהלת רכבת ישראל כי עליה להכין תוכנית לשיפור רמת הבטיחות, וזאת על-רקע התאונות ותקריות הבטיחות שאירעו בתקופה האחרונה. לדברי השר כץ, אם בתוך ארבעה חודשים לא תוצג תוכנית לשיפור רמת הבטיחות והשירות, שתהיה מקובלת על כל הצדדים הרלוונטיים בחברה - תיסגר החברה, עד לארגונה מחדש. 

התנגשות הרכבות בתחילת אפריל (צילום: עידו ארז)

השר הוסיף כי הורה למנכ"ל משרדו, דן הראל, להכין תוכנית להסדרת תחבורה חלופית לרכבת ישראל, וזאת במידה ויידרש יישומה. "אני לא מתכוון להתפשר על בטיחות הנוסעים", אמר השר. "לא אאפשר מצב שבו נוסעים חוששים לנסוע ברכבת. רכבת לא אמורה להיות שדה קרב - הרכבת אמורה להיות אמצעי תחבורה נוח ובטוח".

ומי יפקח?

התוכנית אותה הורה כץ להכין אמורה לכלול התייחסות לכל ההיבטים של תפעול הרכבת: החל מתחזוקת הקרונות והקטרים, דרך הכשרת נהגים, ועד פיקוח על ההתנהלות השוטפת. השר גם אמר כי משרדו מקדם הקמת גוף שיעסוק חיצוני ובלתי תלוי שיעסוק בפיקוח על הרכבת.

בהתייחסו לאפשרות כי החברה תיסגר, הסביר כץ כי התוכנית שייגבש מנכ"ל משרדו תיתן מענה הולם ומלא לנוסעי הרכבת. לדבריו, משרד האוצר יודע על הצעדים המתוכננים, ואף נתן את אישורו. 

לדברי השר, בדיון שנערך ביום חמישי אמר מנכ"ל המשרד - לשעבר סגן הרמטכ"ל - הבהיר כי אם רמת התחזוקה ברכבת ישראל הייתה נהוגה באחת מיחידות הצבא, "היא הייתה נסגרת לאלתר". השר הוסיף כי "במדינה שעברה פיגועים באוטובוסים ונוסעים נסעו בכל זאת, לא יתכן שנסיעה ברכבת - שאמורה להיות הכי בטוחה ונוחה - אנשים לא יעלו אליה או שיעלו מתוך תחושה קשה".

השר גם הורה לרכבת להתקין אמצעי מעקב אחרי נהגי קטר, כמו מצלמות וידאו, שיאפשרו בקרה ופיקוח על עבודתם. הנחייה זו מגיעה בעקבות כמה אירועים שבהם נהגים חצו רמזור אדום - אירועים שבחלק מהמקרים הסתיימו בתאונות ואף בהתנגשות בין רכבות.

"ניתן למצוא פתרון", אמר השר. "אני מקווה שלא נגיע לזה, ואני מעריך שהצדדים יגבשו תוכנית. אבל אם בתוך ארבעה חודשים לא תהיה תוכנית כוללת ומוסמכת, הרכבת תיסגר - ולנוסעים תהיה חלופה אחרת לנסיעה ברכבת".

השר גם הכחיש כי בכוונתו להפריט את פעילות הסעת הנוסעים של הרכבת. "המדיניות שלי ברורה", אמר כץ. "ההפעלה של הרכבת תהיה בידי עובדי הרכבת, והנהלת החברה".

"המצב בלתי אפשרי", סיכם השר. "הגוף הזה סופג תאונות אחרי תאונות, ותקלות אחרי תקלות. יש פער אדיר בין ההשקעה בפיתוח הרכבת עליה החלטנו, ובין איך שהחברה פועלת".

ואיפה נציגי הרכבת?

יש לציין כי במסיבת העיתונאים שערך היום השר כץ בירושלים לא נכחו נציגים של רכבת ישראל. עם זאת, כץ ציין כי מנכ"ל החברה היוצא, יצחק הראל, "נמצא בסוד העניינים" ואף יתרום להכנת התוכנית הנדרשת כעת מהחברה.

בקרב עובדי הרכבת נשמעו כבר בבוקר קולות הקוראים לצאת למאבק בכל בתוכנית שתפגע במעמדם, ועשויה להוביל להפרטת החברה בסופו של תהליך. ועד העובדים הנוכחי של הרכבת מוביל קו לוחמני כבר חודשים ארוכים, ואף הכריז על סכסוך עבודה בתמיכת ההסתדרות על-רקע כוונת החברה להפוך את חטיבת המטענים לחברה-בת, וכן בגלל הכוונה להעביר את האחריות לתחזוקת קרונות חדשים לידי היצרנית.


כתבות קשורות:

לקראת הפרטה: הוועד מאיים בשיבושים 

כץ: "הרכבת מגיעה למודיעין כי שם גרים פקידי אוצר"

אין קרונות - לרכבת אין רזרבות, והנוסעים סובלים

חשיפת ynet: השריפה ברכבת, בגלל בורג לא מתאים

גילה אדרעי יו"ר ועד העובדים: "אורי יוגב הגיע כדי לחלק את הרכבת לחברים העשירים שלו"

 
Comments