מחזיקי רכבי הליסינג: היכונו לגל חדש של גזירות

נשלח 6 באוג׳ 2011, 2:55 על ידי Sustainability Org   [ עודכן 6 באוג׳ 2011, 3:00 ]
בשל ההחלטה להגביל את גובה ההנחות שחברות הדלק נותנות ללקוחות מוסדיים, החברות עומדות להורות לעובדיהן לנסוע פחות
תומר הדר 06.08.11, 11:58

בשנת 2011, כך נדמה, לא נשמע קולם של מחזיקי הרכב הצמוד. אחרי הכול, הרפורמות הגדולות שנוגעות לאחזקתם של רכבים צמודים כבר סוכמו, ולמעשה מחזיקי הרכב הצמוד יצאו במקרים רבים כשידם על העליונה. כך לדוגמה בשנת 2010 נכנסה לתוקפה שיטת חישוב שווי שימוש חדשה אשר קבעה את שווי השימוש על פי שיטה ליניארית, כלומר שיטה אשר קובעת את גובהו של שווי השימוש בהתאם לאחוז אשר נגזר ממחיר הרכב. השיטה אומנם ייקרה את גובהו של שווי השימוש מעט בהשוואה לשיטת החישוב הקודמת, על פי קבוצות, אך למרות זאת העובדים לא מיהרו להחזיר את המכונית החדשה לחברות הליסינג. מדוע?לכתבה בכלכליסט

ראשית, חלק ניכר מהעובדים המחזיקים במכונית ליסינג צמודה כמעט ומעולם לא החזיקו במכונית בבעלותם. מבחינתם החזקת מכונית, כזו שדורשת טיפול שנתי, טסט ואפילו החלפת גלגל מפונצ'ר יכולה להיות משימה מייגעת למדי. שנית, לא מדובר בהרבה כסף, תוספת של כמה מאות שקלים בחודש לשווי השימוש לא גרמה לאף אחד להחזיר את המכונית, ובצדק. וישנו גם גורם נוסף, החשוב מכולם - הדלק. מחירי הדלק חצו בשנת 2008 את רף ה-7 שקלים וממשיכים לטפס, כאשר בשנה החולפת נרשמו מספר עליות. אזרח רגיל, כזה שפותח את הארנק בתחנת הדלק ספג את העליות במחירי הדלק וחרק שיניים, אך למי שמחזיק מכונית צמודה, כזו שניזונה בתחנת הדלק ישירות מהתקן הפזומט, מדובר בהתייקרות שכלל אינה משפיעה עליו.

 

צילום: shutterstock
מכוניות חדשות בנמל אילת צילום: shutterstock

 

נכון, חברות מסוימות אכן הטילו על העובדים מגבלות נסיעה, אך מדובר במגבלות דימיוניות למדי במונחים של ישראלי ממוצע, שנוסע פחות מ-20 אלף קילומטר בשנה, כך שבסופו של דבר אפשר בהחלט לומר שעלות שווי השימוש לרכב צמוד אמנם עלתה במאות שקלים, אך מנגד, בהתחשב בעלייה המתמדת במחירי הדלק, העלייה בגובהו של שווי השימוש התקזזה פחות או יותר עם העלייה במחירי הדלק.

 

אך כעת עומד להתרחש מהלך חדש שעשוי בהחלט להטות את הכף ולהפוך את החזקתה של מכונית הליסינג ללא כדאית. לאחר שנים רבות של היעדר חסמים עומדות החברות להורות לעובדיהן לנסוע פחות. הסיבה לכך טמונה במחאה החברתית אשר שוטפת את מדינת ישראל בשבועות האחרונים ונוגעת גם למחירי הדלק הגואים. השבוע הודיע משרד התשתיות שיוזיל את מחירי הדלק הקמעונאי, כלומר יגביל את מרווח השיווק שגובות חברות הדלק מהציבור בכ-30%, מהלך שיוזיל את מחירו של ליטר בנזין בכ-22 אגורות לליטר. בנוסף פרסם משרד התשתיות הודעה דרמטית בעלת חשיבות קריטית: המדינה תגביל את גובהן של ההנחות שחברות הדלק נותנות ללקוחות מוסדיים. לקוחות מוסדיים הם ברובם ציי רכב. הגבלה זו תיכנס לתוקף ככל הנראה בשנת 2013.

 

מדוע הגבלה של ההנחה ללקוחות מוסדיים תיטיב עם מעמד הביניים? הסיבה לכך היא שכיום חברות הדלק מעניקות הנחות למחזיקי כרטיסי מועדוני לקוחות וגם לציי רכב גדולים. ההנחות הללו מסובסדות על ידי המחירים שמשלמים אזרחים רגילים, שאינם חברי מועדוני לקוחות ואינם מחזיקים במכונית ליסינג. הוזלת הדלק תתבטא רק בשנת 2013 בשל החוזים של מחזיקי רכבי ליסינג ורכבים צמודים, שקיימים כיום ובהם מוגדרים תנאים מסוימים בכל הנוגע לתדלוק. חוזים אלה אינם יכולים להיפתח כעת בלי סיכונים משפטיים.

 


המנגנון הזה, יש לציין, נוח מאוד למדינה. כיום מעסיקים רבים יודעים היטב שביטולה של הטבה על הקילומטראז' יביא להתמרמרות בקרב העובדים. למעשה, מדובר בפרה כל כך קדושה שמעסיקים רבים במשק מעדיפים כלל לא להזכירה לעובדיהם, מחשש שיכעסו על ההטבה שתילקח. אך כעת, כך נדמה, לא תהיה למעסיקים ברירה - על פי נתוני רשות המיסים רק בשנת 2010 עלו על הכביש מעל 100 אלף רכבים צמודים, כלומר כאלה ששייכים לציי רכב. רובם הם רכבים משפחתיים שמצוידים במיכל דלק בנפח של 50 ליטרים. בהנחה שהנסיעה הממוצעת לרכב צמוד מדגם משפחתי שצורך ליטר של דלק לכל 9 קילומטרים היא בערך 30 אלף קילומטר בשנה, אזי כל מכונית צורכת כ-66 תדלוקים בשנה.

 

מחירו של ליטר דלק כיום בעמדת שירות עצמי הוא 7.22 שקלים אזי המחיר של ליטר דלק במכונית צמודה, אשר נרכש כיום בהנחת כמות, הוא כ-6.5 שקלים לליטר. טרם הובהר בכמה יעלה מחיר הדלק שמשמש את הרכבים הצמודים, אך ניתן להניח לשם התאוריה שהוא יעלה ב-30 אגורות. מחישוב מהיר עולה שבסך הכול כאשר מחירי הדלק של הרכבים הצמודים יעלו אז יהיה מדובר בעלייה של בערך 15 שקל לטנק דלק אחד בלבד, או 990 שקל לתדלוק של שנה. כעת נכפיל ב-100 אלף רכבי ליסינג - הסכום המתקבל יהיה 99 מיליון שקל שהמעסיקים יצטרכו להוסיף לחשבון הדלק. בל נשכח, כמובן, שאנו מתייחסים רק למכוניות שעלו על הכביש בשנת 2010, בפועל המספר גדול בהרבה. האם המעסיקים יוכלו לבלוע מאות מיליוני שקלים כדי שהעובדים יוכלו להמשיך ולקבל את הטבת הדלק? הפעם, כשמדובר בכסף גדול באמת, קשה לדעת.

 

אגב, קיימת עוד גזירה שתשפיע על כיסם של מחזיקי הרכב הצמוד כבר בקרוב - נושא הצמדת שווי השימוש לרכבים הצמודים למדד. כלומר לשווי שימוש מתווספים עשרות שקלים מדי חודש, בשל מדד המחירים. רוב מחזיקי הרכב הצמוד בכלל אינם מודעים לדבר. עקב העובדה שהמדד מחושב מדי דצמבר, לא ניתן להצמיד לו את שווי השימוש של מכונית אשר מחושב החל מינואר. פירוש הדבר הוא שמחזיקי רכב צמוד זוכים בשנה הראשונה ל"סוכריה" - הם לא נדרשים לשלם הצמדה למדד. כמובן שהטבה זו לא תהיה תקפה בינואר הקרוב, אז יוצמד לראשונה שווי השימוש לרכב צמוד למדד. על פי הערכות ראשוניות יהיה מדובר בהתייקרות בסך של פחות מ-300 שקל, אך עדיין, זו התייקרות. בימים אלה נערכים מספר גופים העוסקים בתחום למאבק מחודש, הכולל החתמה על עצומות, אך בפעם הקודמת שיצאו גופים אלה למאבק נרשמה התעניינות מועטה בלבד בנושא בקרב מחזיקי הרכב הצמוד.

Comments