היכונו לפקקים: בשנה הבאה יתבצעו בגוש דן עבודות לאורך תוואי הרכבת הקלה

פורסם: 4 ביוני 2012, 6:29 על ידי: Sustainability Org   [ עודכן 4 ביוני 2012, 6:30 ]

בין היתר, ייחפרו מנהרות מתחת לרחוב ז'בוטינסקי בבני ברק ורמת גן, רחוב אבן גבירול בת"א ושדרות ירושלים ביפו. התוצאה הצפויה - בעיות תנועה קשות

מאת דניאל שמיל, 3/6/2012
 

במהלך 2013, יתחילו העבודות ב-14 מקטעים של הקו האדום של הרכבת הקלה בגוש דן. בין היתר, ייחפרו מנהרות מתחת לרחוב ז'בוטינסקי בבני ברק ורמת גן ורחוב אבן גבירול בת"א. כן יתבצעו עבודות בשדרות ירושלים ביפו. התוצאה הצפויה - בעיות תנועה קשות.

בכנס שנערך ביום שישי בפתח תקווה, המליץ יו"ר נת"ע, מיכאל רצון, החברה המקימה את הרכבת הקלה, להיערך לכך על ידי נקיטת מספר אמצעים, שייאלצו את הנהגים לעבור לתחבורה ציבורית. "אמצעים, כמו הטלת אגרת גודש על בעלי הרכב הפרטי שירצו להיכנס לת"א, כמו גם יצירת חניוני חנה וסע חינם למי שיעבור לתחבורה ציבורית, וכן יצירת שבילי אופניים, יכולים להעלות את השימוש בתחבורה ציבורית ולהקטין את העומסים בכבישים בשנה הבאה, בעת העבודות".

צילום: דים שלייפמן תבול יובל

כך אמר רצון והמליץ להפעיל אוטובוס מהיר שייסע בתוואי הרכבת הקלה עד שתתחיל לפעול הרכבת. העבודות צפויות להסתיים רק ב-2017, לכל המוקדם.

רצון הוסיף ואמר כי אין אזרח במדינת ישראל שלא יחוש על בשרו את העבודות, וייתכן שיהיו ראשי ערים שיחששו מהן בשל הבחירות המוניציפליות הצפויות להתקיים בסוף 2013.

"מדינת ישראל נמצאת בפיגור עמוק ואדיר בנושא הסעת ההמונים. רכבת קלה ו-BRT יכולים בהחלט להוות את הפתרון לכך. כ-45% מהמועסקים יהיו כ-500 מטר מתחנות הקו האדום ולשאר נצטרך לדאוג לקווי הזנה. השימוש בתחבורה ציבורית יעלה מ-19% היום ליותר מ-38% עם הפעלת הרכבת הקלה. אין ספק שמערכת הסעת ההמונים החדשה, שאנו עמלים עליה כעת, היא הצדק החברתי האמיתי שכולנו מדברים עליו", אמר רצון.

נת"ע החליטה בשבוע שעבר לאחד שני מכרזים גדולים. האחד לכריית מנהרות באמצעות מכונה ייעודית (TBM) והשני ל"קופסאות" גדולות, שישמשו כתחנות לרכבת הקלה. הסיבה לאיחוד היא הרצון לשפר את התיאום בתכנון ובביצוע, וכך אולי גם לקצר מעט את התהליכים.

בנת"ע סבורים גם כי האיחוד יסייע לקבלנים ישראלים להשתלב בפרויקט. החברה צפויה לפרסם מכרז חדש, והמיון המוקדם אליו (PQ) יפורסם בראשית יולי, ולאחריו יפורסם המכרז המלא ברבעון השלישי של השנה. בנת"ע לא מסכימים לנקוב בהיקף המכרז, אך לפי הערכות בענף התשתיות, עלותו צפויה להיות 3 מילארד שקל ואף יותר.

לכתבה בדהמרקר

 
Comments