למה יובל שטייניץ ועוזי לנדאו רוצים שכולנו נמשיך לשלם יותר על הדלק

נשלח 27 באפר׳ 2011, 5:58 על ידי Sustainability Org
משרדי האוצר והתשתיות יכולים להוזיל את הבנזין בעזרת כלים שונים שנמצאים בידיהם. שלא במפתיע, הם מעדיפים להמשיך ולהרוויח על חשבון כולנו
ליאור גוטמן 27.04.11, 11:32

בתחילת מאי ייכנסו לתחנות הדלק יותר מ־2 מיליון בעלי מכוניות פרטיות ויגלו כי החור בארנקם גדל בעוד כמה עשרות שקלים. הסיבה לכך היא שעל פי כל התחזיות, בשבוע הבא ייקבע שיא חדש במחירי הבנזין בישראל: ליטר אוקטן 95, הדלק הפופולרי ביותר, יחצה את רף 7.5 השקלים בתדלוק עצמי, בין השאר בשל העלאת מס הבלו ל־3 אגורות לליטר.

 

למרות העלייה במחיר חומרי הגלם, משרד התשתיות מחד ומשרד האוצר מאידך מחזיקים בידיהם כלים להוזלה מיידית במחירי הבנזין. אולם מסיבות השמורות עמם, אם וכאשר יעשו שימוש בכלים אלו, הם יעשו זאת רק כספין תקשורתי או לקראת בחירות - התקופה שבה מקובל "להיטיב עם העם".

 

איך מחושב מחיר הדלק
לא רוצים לפגוע בחברות?

 

לפני חודשיים קיבל משרד התשתיות הלאומיות דו"ח ראשוני המתייחס לפעילות ארבע חברות הדלק הגדולות בישראל. הדו"ח, שחובר לבקשת שר התשתיות עוזי לנדאו על ידי משרד רואי החשבון לאון־אוליצקי, הגיע למסקנה מדהימה: מרווח השיווק של חברות הדלק - מקור הרווח העיקרי שלהן ממכירת בנזין - יכול להיחתך כמעט ב־50%. מרווח השיווק מהווה 10.7% ממחיר הדלק, העומד כעת על 7.39 שקלים בשירות עצמי. המשמעות האופרטיבית של קיצוץ כזה עבור אזרחי ישראל היא אחת: חברות הדלק ירוויחו פחות, אבל מחיר הבנזין שנמכר בתחנות הדלק יירד בעשרות אגורות לליטר.

 

עם זאת, כחודשיים לאחר קבלת הדו"ח עוד ארוכה הדרך ליישומו. כפי שנחשף ב"כלכליסט", משרד התשתיות כבר קיים שימוע לחברות הדלק, והוא ממתין היום לקבלת הבהרות נוספות. עד ששר התשתיות לנדאו יחליט מה לעשות עם הדו"ח, אזרחי ישראל ימשיכו לשלם יותר על תענוג פשוט כמו נהיגה לעבודה או לגן של הילדים. במשרד התשתיות הסבירו אתמול את העיכוב בכך "שהחברות התבקשו להציג חומרים אשר דרשו זמן הכנה נוסף. העבודה תסתיים בעוד מספר שבועות".

 

בדומה לישראל, גם במדינות אחרות בעולם עלה מחיר הבנזין, אולם שם יש אלטרנטיבה של תחבורה ציבורית בדמות רכבות עירוניות ובין־עירוניות יעילות ומדויקות. עם הסגולה שחי בארץ הקודש ייאלץ להמשיך ולהסתדר עם הרכב הפרטי, או לעבור לגור בירושלים, שם אמורה לפעול באוגוסט הרכבת הקלה.

 

אווז בעל ביצי זהב

 

גורם נוסף שיכול להקל על הציבור הוא משרד האוצר. השאלה היא האם יש למישהו חשק לנצל את עליית מחירי הדלק כדי לגרוף הון פוליטי.

 

על פי נתוני רשות המסים, ברבעון הראשון של 2011 הרוויחה המדינה 216.3 מיליון שקל ממס קנייה שמוטל על דלקים. האם זה הרבה? ברבעון המקביל אשתקד עמדו רווחי המדינה על 145.7 מיליון שקל - זינוק של כ־48% שוודאי משמח את שר האוצר יובל שטייניץ. איש אינו מתכוון לשחוט את האווז שמטיל ביצי זהב בטרם עת. לכן, כשבסוף אפריל מגיע עדכון מדדי של המס (בלו) שמוטל על הבנזין, אף אחד לא ממהר לבטלו או להקפיאו. מהאוצר נמסר כי "הבלו יעודכן לפי עליית המדד בארבעת החודשים האחרונים, וצפוי לטפס ב־3 אגורות לליטר".

 

אם לא די בכך, בחודש פברואר האחרון פרסם משרד התחבורה נתונים לגבי גודלו של צי הרכב הנע בכבישי ישראל. התברר כי נכון לסוף שנת 2010, אזרחי ישראל מחזיקים ב־2.1 מיליון מכוניות פרטיות הצורכות בעיקר בנזין. הקלישאה עדיין בתוקף: פראיירים לא מתים, הם רק מתחלפים.
 
Comments