להיכנס לתל אביב במכונית מתודלקת בתירס ולצאת בסגוויי

פורסם: 20 בינו׳ 2013, 4:18 על ידי: Sustainability Org   [ עודכן 20 בינו׳ 2013, 4:19 ]
כך עשויים להשתנות הרגלי הנהיגה בעקבות תוכנית הפחתת התלות בנפט בתחבורה שאושרה השבוע; היא צפויה להשפיע גם על מיסוי הרכב בישראל ועל הכיס של הנהגים

מאת תומר הדר, 19/1/2013

ביום ראשון האחרון, בשקט יחסי, אושרה בישיבת הממשלה השבועית "תוכנית הפחתת התלות הישראלית בנפט בתחבורה". על פי עיקרי התוכנית, מטרתה של ממשלת ישראל היא לעודד אימוץ של מקורות אנרגיה חלופיים לרכב, אלא שבפועל בתוכנית קצרה זו גלומות אפשרויות רבות, שחלקן נשמעות דימיוניות למדי, אשר ישפיעו בפועל על האופן שבו מוטלים מס קנייה, שווי שימוש ומסים אחרים על הרכבים החדשים שהישראלים ירכשו בשנים הקרובות. 

 

 

מעיקרי התוכנית עולים כמה מתווים עיקריים שישפיעו כבר בעת הקרובה על האופן שבו ממוסות מכוניות חדשות והשימוש בהן. כך למשל תעודד הממשלה "פישוט וקידום תהליכי רגולציה לייזום והקמת פעילויות עסקיות בתחום אנרגיה חליפית לתחבורה, הן בתחומי הייצור והן בתשתיות הדלק וציי הרכב". כיום קיימים כמה גופים העוסקים בניסויים לשימוש באנרגיה חליפית בציי רכב, אך הם אינם זוכים לתמיכה רגולטורית בצורת הפחתה של שווי השימוש המוטל על רכבים המונעים באמצעים אלטרנטיביים כגון מתנול או גז. למעשה, כיום רק רכב היברידי או חשמלי מזכה בהטבת שווי שימוש בגובה כ-500 שקל. בעתיד הלא רחוק עשוי מצב זה להשתנות, ומחזיק מכונית ליסינג המונעת בתערובת של בנזין ומתנול יזכה להטבת שווי שימוש בדיוק כמו מי שמחזיק בליסינג מכונית היברידית.

 

 

על פי עיקרי התוכנית, הממשלה עתידה להשקיע משאבים רבים ביצירת תשתית רגולטורית ומעשית לרכבים רב דלקיים, כלומר רכבי FLEX FUEL. רכבים אלה, הנפוצים בארה"ב ובדרום אמריקה, עושים שימוש בדלק המורכב מתערובת של אתנול ובנזין או גז טבעי. לא מן הנמנע שכבר בעתיד הקרוב ייקבע למכוניות רב דלקיות שיעור מס קנייה שונה מזה שמוטל על אחיותיהן בעלות מנועי בנזין או דיזל. שיעור מס זה יכול להיקבע בשני אופנים: על פי הציון הירוק של הרכב (שיעור המזהמים שהוא פולט) או על ידי קביעת שיעור מס קנייה נמוך שיוטל על מכוניות רב דלקיות בהשוואה למכוניות רגילות.

 

עוד נושא שבו דנה הממשלה נוגע לסחבת ארוכת הטווח שמטרידה בימים אלה את רוב יבואני הרכב החשמלי: בחודשים האחרונים נחתו על ראשי יבואני הרכב החשמלי הטריים שלל דרישות, החל במתן אישורים ממכבי האש לביצועה של הדרכה וכלה בדרישה לאישורי בטיחות למקרה של תאונה. כעת, כאמור, דורשת הממשלה את "השלמת התקינה לתחום הרכב החשמלי והיברידי לרבות מוסכים ורכבים".

 

הקוואדרסייקל בקרוב בישראל?

 

נושא נוסף, חשוב לא פחות, נוגע להסדרת התקינה לכלי רכב עירוניים הנפוצים מאוד באירופה אך אינם משווקים בישראל: קוואדרסייקל, מכוניות חשמליות עירוניות זעירות, מסוגה של הרנו טוויזי, שאינם מותרים ליבוא לישראל, בין היתר בגלל מהירותם הסופית המוגבלת ל-60 קמ"ש. עד כה ניסו יבואני רכב רבים לייבא רכבי קוואדרסייקל, אך נתקלו בסירוב מצד משרד התחבורה. כעת, לאור הסחבת המתמשכת בנושא, דורשת הוועדה "בחינה וקביעה של תקינה לכלי רכב חשמליים".

 

 

בחודשים האחרונים הביעו כמה עיריות בישראל עניין בכלי רכב מסוגה של הטוויזי של רנו, שאינם מזהמים, תופסים מקום חניה מצומצם ויכולים לשמש לתוכניות שיתוף והשכרת רכב, הדומות לפרויקט ה"תל אופן" של עיריית תל אביב, אך נענו בשלילה.

 

בהחלטת הממשלה נקבע שחור על גבי לבן כי אגף התקציבים במשרד האוצר בשיתוף עם רשות המסים יידרש לגבש מתווה לרגולציה ומדיניות עבור אמצעי תחבורה חדשים שיצמצמו את השימוש בתחבורה פרטית בערים, והדגש מושם על אמצעי תחבורה אישיים דו גלגליים, מסוגו של הסגוויי, של קטנועים חשמליים ושל הטוויזי.

 

כך, הישראלי הממוצע עשוי למצוא עצמו בעוד כמה שנים מגיע במכונית הליסינג אל חניון אחסנה בכניסה לתל אביב. שווי השימוש למכונית הליסינג יהיה במסלול מוזל, מכיוון שהנהג יוכל לעבור בחניון למכונית עירונית חשמלית זעירה שאינה מזהמת ותופסת מינימום של מקומות חניה. אם המכונית שהגיע עמה לחניון תהיה מכונית המתודלקת בתערובת מתנול, שווי השימוש עליה יהיה מוזל, בנוסף להוזלה שתתאפשר בזכות הכניסה לתל אביב באמצעות מכונית חשמלית זעירה.


לכתבה בכלכליסט

Comments