על פרויקט חשמול מערך הרכבות בישראל – הזווית של רכבת ישראל

נשלח 28 באפר׳ 2011, 9:18 על ידי Sustainability Org   [ עודכן 27 במאי 2012, 23:42 ]
20/04/11, פורסם על ידי מערכת הבלוג של רכבת ישראל

5592424932_892548df4c_m

כמו מרבית המדינות המפותחות אשר צמצמו את היקף השימוש ברכבות מונעות דיזל לטובת רכבות חשמליות, פועלת כעת גם רכבת ישראל למעבר להנעת רכבות באמצעות חשמל. פרוייקט החשמול של רכבת ישראל יאפשר שדרוג משמעותי של כלל מערך הרכבות בישראל לרבות שיפור השירות לנוסע, קיצור משך הנסיעה ותדירות הרכבות, הפחתה משמעותית של זיהום האוויר, אמינות ודיוק גבוהים יותר, הגדלת מספר הנוסעים, הקטנת הצפיפות בקרונות בשעות הלחץ, ועוד.

בהקשר זה עולה לאחרונה התנגדותה של עיריית חיפה לפרויקט. עיריית חיפה, בראשות יונה יהב, פועלת לסיכול הפרויקט, תוך התעלמות מצרכים לאומיים, ומפיצה תעמולה רבה בנושא. טענתה העיקרית של עיריית חיפה היא שמסילות הרכבת העוברות בשטחה מנתקות את העיר מהחוף והעירייה דורשת שבמסגרת פרויקט החשמול תשוקענה מסילות הרכבת, שעוברות בתוואי שנבחר אי-אז בעידן המנדט הבריטי. עיריית חיפה צודקת בטענתה כי מסילת הרכבת, כפי שהיא היום, מקשה על הפיתוח באזור החוף. אך שוכחת לציין כי מלבד מסילות הרכבת קיימים ברצועת החוף מבנים ומפגעים רבים ובהם:

כביש רחב של שישה נתיבי נסיעה, בסיס הדרכה חיל הים, בסיס חיל הים (והפולינום הנמצא בבנייה), נמל חיפה, נמל הקישון ומספנות ישראל. בנוסף לנמל, יש אתרים הצמודים אליו בעורפו שיפריעו גם אם יפנו את הנמל, כמו ממגורות דגון, אתרי חברות הדלק, תחנת הכוח של חברת החשמל וכיו"ב. מצפון למספנות ובצמוד לשטחן יש אתר לוגיסטי גדול, ובו מפעלים, ואחסון מכולות, כאשר בסמוך לשם קיימת  חוות מיכלים ענקית.

זה המקום להדגיש כי רכבת ישראל לא פסלה את שיקוע מסילת הרכבת באזור חיפה, אלא היא מתנגדת לחיבור בין פרויקט זה ובין פרויקט החישמול. חברת רכבת ישראל שוקלת את שיקוע המסילות כחלק מפרויקט הכפלת המסילות באזור חיפה והיא תשמח לשתף פעולה עם כל מהלך שתניע עיריית חיפה ויעבור את כל מוסדות התכנון.

החלטה על שיקוע המסילה כחלק מפרויקט החישמול תביא לכך שחיפה וסביבותיה לא תחוברנה לרשת החשמל ב-15 השנים הקרובות, מערך החישמול יהיה מפוצל וחלקי ויפגע בתועלות למשק ובתועלות הסביבתיות. בנוסף, במקום לשפר את רמת השירות, צפויה ירידה משמעותית ברמת השירות לתושבי אזור חיפה והצפון – פחות רכבות והחלפת רכבות בדרך לתל אביב, בשל הצורך לעבור בין רכבות המונעות ע"י דיזל ובין רשת חשמלית. עלות השיקוע צפויה להיות יותר משלושה מיליארד ₪, פי 100 מעלות חישמול עילי באותו הקטע. לפיכך, החליטה מדינת ישראל, שלא ראוי להשקיע סכום זה למטרה זו במסגרת פרויקט הרכבת החשמלית.

במהלך הקמפיין של עיריית חיפה, היא חברה לארגונים ירוקים ויחדיו הם מפיצים חצאי אמיתות וסילופי עובדות, על מנת לקדם את האג'נדה שלהם: טענות כי על פי חישוביהם, עלות השיקוע נמוכה הרבה יותר (תוך התעלמות מעלויות תכנון מחדש, הפקעות שטחים, הפסד הכנסות בשל פירוק המסילות ועוד), הפקת הדמיה מפחידה של עמודי החשמל (שאין דבר בינה ובין המציאות) וטענות בדבר קרינה של עמודי החשמל.

לגבי הקרינה נדגיש כי חשמול הרכבת אינו מהווה מקור לקרינה אלקטרומגנטית שיש בה סכנה. עובדה זו קיבלה ביטוי בהיתר שהתקבל ממשרד להגנת הסביבה שבחן את הנושא. יתרה מכך, מערכות חשמול דומות או זהות פועלות בעשרות אלפי ק"מ של קווי רכבת ברחבי העולם מזה למעלה ממאה שנים, באזורים עירוניים ופתוחים כאחד

עוד נציין כי עיצוב עמודי החשמל צפוי להיעשות ביחד עם גורמים מוניציפאליים ובאישור מהנדסי הערים, על מנת להשיג עיצוב שישתלב עם הסביבה הנופית והעירונית.

אנו נמשיך ונפעל לקידום הפרויקט החשוב הזה וניאבק כדי להוציאו אל הפועל כבר ב-2015. צר לנו כי עיריית חיפה מעוניינת לתקוע טריז בגלגלי הפרויקט, על חשבון כלל תושבי ישראל, אך בעיקר אנו תמהים על כך כי דווקא ארגונים ירוקים הם המתנגדים לפרויקט ידידותי לסביבה אשר בא להשוות את מצבה של רכבת ישראל, לזה שקיים בכל העולם המערבי.

לפוסט בבלוג של רכבת ישראל

כתבות קשורות:
"הגיע זמן המלחמה": יונה יהב יוצא לקרב למען שיקוע המסילה
הנה באה הרכבת החשמלית
Comments