על פריוס, וולט ומה שביניהן

נשלח 22 ביוני 2011, 23:05 על ידי Sustainability Org
האם שתי המכוניות שהוצגו השבוע יהפכו לגימיק יקר, או לתחליף הולם למכוניות הבנזין של היום?
תומר הדר 21.06.11, 20:32

היום (ג') בבוקר נחשפה לראשונה בישראל באירוע רב משתתפים טויוטה פריוס פלאג אין. מדובר בטויוטה פריוס אשר מצוידת במערכות הכוללות סוללות ומנוע חשמלי אשר מאפשרים לה לנסוע לטווח של מעל 20 קילומטרים בכוחו של מנועה החשמלי בלבד.
 
שלשום, באירוע נפרד אשר כלל לא התמקד ברכב חשמלי נחשפה לראשונה באופן צנוע בהרבה שברולט וולט - מכונית אשר מסוגלת לנסוע לטווח של מעל 50 קילומטרים בכוחו של מנועה החשמלי. שתי המכוניות, שישווקו בישראל בשנה הבאה, מצוידות גם במנוע בנזין אשר יכול לשמש את נהג הרכב במקרה שבו נגמר החשמל להנעת המכונית. 

על פניו, שברולט וולט וטויוטה פריוס פלאג אין הן מכוניות דומות למדי אשר עושות שימוש בנוסחה דומה - לשתיהן יש מנוע חשמלי אשר יכול להניע את המכונית לפרקי זמן ממושכים, כאלה שבהחלט יספיקו לישראלי הממוצע אשר נוסע כ-20 קילומטרים ביום אל מקום עבודתו, שתיהן מתחברות אל שקע חשמל כאשר הסוללה מתרוקנת ושתיהן יכולות לעבור להנעה באמצעות מנוע הבנזין.  

אתר יצרן
שברולט וולט אתר יצרן

 אך כאן מסתיים הדימיון בין השתיים. ראשית - פריוס פלאג אין - מדובר במכונית אשר מבוססת על מכלוליה של טויוטה פריוס המוכרת, אך מצוידת במנוע חשמלי חזק משמעותית מזה של פריוס רגילה ובסוללת ליתיום איון. כאשר החשמל בסוללת הפריוס נגמר, יכול הנהג לעבור לנסיעה באמצעות המערכת ההיברידית הרגילה של המכונית, כלומר מנוע בנזין אשר פועל בשיתוף עם מנוע חשמלי ומניע את גלגליה של המכונית. לעומת זאת, בשברולט וולט יש מנוע בנזין, אך בניגוד לפריוס מנוע זה אינו מחובר לגלגלי הרכב, פרט לפונקציית חירום אשר קיימת בממשק הרכב, אשר מאפשרת חיבור של המנוע לגלגלים הקדמיים באמצעות התמסורת. כך, כאשר החשמל אוזל בשברולט וולט, מנוע הבנזין אינו מחובר לגלגלי הרכב, אלא משמש כגנרטור ליצירת חשמל, וזה בתורו מניע את המכונית. 

עם זאת, לשתי המכוניות הללו יש צמד תחומים משותף אשר עלול להיות בעייתי במיוחד במדינת ישראל - נושא הטעינה ונושא המיסוי. הן פריוס פלאג אין והן שברולט וולט מסוגלות להתחבר לשקע חשמל ביתי לצורך מילוי המצבר, אך נכון להיום בישראל עומדות הרשויות לאסור באופן גורף על טעינתו של רכב חשמלי באמצעות שקע חשמל ביתי.  

הסיבות מגוונות וכוללות חשש מפני מצב שבו קיים עומס יתר על המערכת, סיכוני בטיחות הקשורים לשימוש בחשמל וגם הצורך למסות חשמל אשר ישמש להנעתן של מכוניות, בדיוק כפי שכיום מוטל מס על הדלק אשר משמש להנעת מכוניות. ההכרעה בנושא טעינת המכוניות צריכה להגיע לשלביה הסופיים כבר בחודשים הקרובים, ואולם כיום מסתמן שמשרד התשתיות יאסור על הטענתן של מכוניות פלאג אין, או כל רכב חשמלי לצורך העיניין משקע ביתי.  

טיוטה פריוס פלאג אין

המרוויחות הגדולות ממצב כזה יהיו מטבע הדברים ספקיות של שירותי טעינה, כגון בטר פלייס ואילו המפסידים יהיו יבואני הרכב אשר מייבאים מכוניות פלאג אין וכמובן הצרכנים, שהיו יכולים לטעון את מכוניתם, לשלם שקלים ספורים, מחיר חשמל ביתי אשר נמוך משמעותית ממחירו של ליטר בנזין ולנסוע עשרות קילומטרים במכוניתם.  

נושא המיסוי אשר יוטל על מכוניות פלאג אין נחשב בעייתי לא פחות מנושא הרגולציה בנוגע לשיטת הטעינה. כיום מוטל על מכוניות חשמליות מס קניה בשיעור של 10% בלבד. על מכוניות היברידיות, לעומת זאת, מוטל מס קניה בשיעור של 30%. מכוניות הפלאג אין, ששיעור המזהמים הרשמי שלהן נמוך משמעותית מזה של מכוניות היברידיות אך עדיין גבוה מזה של מכוניות חשמליות מלאות, נופלות כאן בין הכיסאות.  

מחד מדובר במכוניות נקיות. מאידך, עדיין מדובר במכוניות אשר שורפות בנזין. שני יבואני הרכב העיקריים בתחום, UMI ויוניון מוטורס מרכזות מאמצים בנושא ומקיימות מגעים מול רשות המסים, אשר מחזיקה כיום בעמדה לפיה מכוניות פלאג אין ימוסו כרכבים היברידיים לכל דבר, זאת במטרה לנסות ולקבוע דרגת מיסוי חדשה אשר תיועד לרכבי פלאג אין.  

כמה נשלם?

 יצוין שההבדל בין הטלת מס בשיעור של 10% או 30% הוא הבדל ניכר ועשוי לקבוע את סיכוייו של רכב פלאג אין להצליח. כך לדוגמה היום חשף רן דנאי, מנכ"ל יוניון מוטורס, שבמידה ופריוס פלאג אין תמוסה בשיעור של 10% יעמוד מחירה על כ-170 אלף שקל. לעומת זאת, במידה ופריוס פלאג אין תמוסה בשיעור של 30% יעמוד מחירה על כ-200 אלף שקל.  

טויוטה פריוס, שעולה לצרכן 152 אלף שקל נחשבת ללהיט מכירות ביוניון מוטורס. במידה ומחירה של הפלאג אין, שבעליה יכול בהחלט למצוא עצמו מתדלק את מכוניתו רק אחת לחודש בנסיבות הנכונות, יהיה 170 אלף שקל, יהיה מדובר במכונית נגישה אשר תקסום לבעלי פריוס. לעומת זאת, במחיר של 200 אלף שקלים ניתן לרכוש לא מעט מכוניות יוקרה ואפילו להישאר עם עודף של 20 אלף שקל מרכישתה של לקסוס CT ההיברידית אשר חולקת מכלולים מסוימים עם הפריוס הרגילה.  

באשר למחירה הצפוי של שברולט וולט - למרות שמחירה טרם הוכרז רשמית, באירוע שהתקיים השבוע העריכו גורמים ב-UMI שמחירה צפוי להיות גבוה מ-200 אלף שקל, מה שעשוי לגרום לה מראש להפוך למכונית נישה, זאת בניגוד לפריוס פלאג אין, שאנשי יוניון מוטורס הצהירו היום על כוונה למכור מאות יחידות ממנה בשנה הבאה. בכל מקרה, נכון לכתיבת שורות אלה, עתידן של מכוניות הפלאג אין בישראל מובטח מחד, אך רעוע מאידך.  

מחד, מדובר במכוניות שאכן יגיעו ארצה. הגעתן היא בלתי נמנעת מכיוון שחלק ניכר מיצרני הרכב העולמיים רואים במכוניות אלה את דור הביניים של מכוניות העתיד, אשר ישמשו את הצרכנים עד להגעתן של מכוניות מימן או לסירוגין מכוניות חשמליות שהסוללה שלהן תאפשר להן לנסוע 400 עד 700 קילומטרים בין הטעינות.  

מאידך, המכוניות הראשונות שיגיעו לישראל נתקלות בימים אלה בבעיה רגולטורית הן בנושא מיסוי והן בנושא הטעינה, שההכרעה בעיניינה עשויה לקבוע אם דור שלם של מכוניות פלאג אין אשר יוצגו בישראל בשנים הקרובות יהפכו לגימיק יקר אשר ניתן לטעינה מבוקרת בלבד, או לתחליף הולם למכוניות הבנזין בהן אנו נוסעים כיום.
 

כתבות קשורות:
Comments