על קוטג' וטעינה חשמלית

נשלח 23 ביוני 2011, 3:42 על ידי Sustainability Org

בניגוד לגבינה, שאפשר לצרוך או להחרים, תשתית החשמל שייכת לכלל אזרחי ישראל. מי שירכוש בעתיד מכונית נטענת לא יוכל להתמקח עם מי שיקבל מהמדינה את השקע ולמעשה רישיון להדפסת כסף

גיל מלמד | 22/6/2011 9:21    
תגיות: מחאת הקוטג',קוטג',רכב חשמלי,בטר פלייס,טויוטה,משרד התשתיות
אם יש תובנה חשובה אחת שצריכה להדהד לנוכח פרשת הקוטג', הרי שהיא נוגעת לתפקיד הרגולטור כמגן הציבור. מאז שנות ה-80 המוקדמות מקפידות ממשלות ישראל להחליש את שליטת המגזר הציבורי בכלכלה, ובמיוחד במשאבים השייכים לכלל הציבור, כדי לשכלל את התחרות ולייעל את המשק. אך במקביל להבראת החוליים של ניהול ממשלתי כושל ושל תאגידים ציבוריים מסואבים, התנערו הממשלות לא רק מהצורך לנהל, אלא גם מחובתן לפקח ולתכנן קדימה.

את מקומו של הניהול הציבורי תפס המגזר הפרטי, אשר משיג רווחים אדירים גם על חשבון הציבור באופן ישיר וגם באמצעות ניצול משאבים השייכים לציבור - החל בתדרי רדיו וכלה באוצרות טבע. גם לאחר כמה וכמה פרויקטים, שהופרטו על חשבון הציבור ולרעתו, לא מצאה הממשלה עדיין את האיזון הנכון בין יתרונות הכלכלה החופשית לבין חשיבות ההגנה על אזרחיה מפני תאגידים תאבי בצע ומונופולים דורסניים.

משרדי הממשלה, שאמורים להוביל מבחינה מקצועית את התחומים שעליהם הם ממונים, פועלים בחוסר שקיפות שעלול לכסות על מגוון רחב של תופעות שליליות - עצלות, חוסר יעילות, חוסר מקצועיות ורמות כאלה ואחרות של שחיתות אישית או פוליטית. לחוסר השקיפות ולמאמצים למנוע דיון פומבי בעידן שבו המחשוב והתקשורת מציעים זירות נוחות מאין כמותן - אין הצדקה במדינה שמתיימרת להיות דמוקרטית.

דוגמה אחת להחלטות שמתקבלות ללא גילוי נאות היא יוזמת משרד התשתיות לטעינה של מכוניות חשמליות רק באמצעות רשת "טעינה מנוהלת", אשר יפעילו זכיין או זכיינים פרטיים דוגמת בטר פלייס. תוך פחות מעשור יהיו מאות דגמי רכבים שידרשו טעינה של חשמל, אבל משרד התשתיות עדיין לא יצר את המסגרת המתאימה לדיון ציבורי פתוח, גלוי ומשמעותי במגמה הזאת.

במקום להוביל את המהלך נראה שאת הממשלה מובילים גופים בעלי אינטרס כלכלי והיא מתעלמת מחובתה כלפי אזרחי המדינה. תחת השם הסטרילי "רשת טעינה מנוהלת" מייצר משרד התשתיות את המונופול הבא ולכל הפחות את הדואופול הבא, אשר כדרכם של מי ששולטים במשאבים ידאגו לרווחיות שלהם על חשבון כלל הציבור באופן חוקי ובחסות הרגולטור.

רוב יצרני הרכב בעולם מציגים מכוניות שאפשר יהיה לטעון מרשת החשמל הביתית, ואילו בממשלה מתעקשים להקים מערך תיווך בין ספקי החשמל לבין הצרכנים העתידיים שלו. את המשמעות הכלכלית שגלומה ברשת הטעינה המנוהלת אפשר לגלות כשמשווים בין תעריפיה העתידיים של בטר פלייס לבין אלה של יוניון מוטורס, יבואנית טויוטה. מחיר האנרגיה שעליו מצהירים יבואני טויוטה, בהתבסס על תעריף החשמל הנוכחי, זול במידה ניכרת מהתעריף של בטר פלייס, ואפילו בהערכה השמרנית ביותר מדובר ביחס 5:1.

בניגוד לגבינה, שאפשר לצרוך או להחרים, תשתית החשמל שייכת לכלל אזרחי ישראל. מי שירכוש בעתיד מכונית נטענת לא יוכל להתמקח עם מי שיקבל מהמדינה את השקע ולמעשה רישיון להדפסת כסף. 
 

כתבות קשורות:
Comments