לארה"ב אין מספיק חשמל למתקפת המכוניות החשמליות

פורסם: 17 במרץ 2010, 0:34 על ידי: Sustainability Org
 | 17.3.2010 מאת טודי וודי וקליפורד קראוס

ניו יורק טיימס

>> אם למכונית החשמלית יש עתיד בארה"ב, כנראה שהוא יתחיל בסן פרנסיסקו. תקנות הבנייה בעיר יעודכנו בקרוב כדי לכלול את הדרישה שבכל מבנה חדש תהיה עמדת הטענת מכוניות. מול בניין העירייה כבר נמצאות בשימוש כמה עמדות שבהן נטענות מכוניות בעלות מנוע כלאיים.

בעמק הסיליקון הסמוך מזמינות חברות עמדות טעינה למגרשי החניה שלהן מתוך אמונה כי עובדיהן יהיו הראשונים לרכוש את המכוניות החשמליות כאשר יגיעו לאולמות התצוגה. במשרדי חברת החשמל PG&E, שוקדים המנהלים על יצירת "מפות חום" של שכונות שבהן קיים חשש כי הביקוש למכוניות חשמליות ייצור עומס יתר על רשת החשמל. "יש כאן מומנטום אדיר", אמר אנדרו טאנג, מנהל ב-PG&E.

בעוד שיצרניות הרכב נערכות להשקת סדרות ראשונות של כלי רכב חשמליים עוד השנה, נראה כי המכוניות יזכו לסביבה תומכת רק במספר מצומצם של ערים בארה"ב. בערים כגון סן פרנסיסקו, פורטלנד וסן דייגו, השילוב בין מודעות סביבתית להתלהבות מטכנולוגיות חדשות מעורר עניין ציבורי במכוניות.

חשמלית למעמד הבינוני

הגל הראשון של מכוניות חשמליות צפוי להתחיל להימכר בסביבות דצמבר, כשניסאן תשיק את הליף (Leaf), מכונית חשמלית המיועדת לחמישה נוסעים ומסוגלת לנסוע כ-160 ק"מ עם מצבר טעון ותתומחר למשפחות במעמד הבינוני. כמה אלפי דגמי ליף שיוצרו ביפן יושקו במרכזים עירוניים בקליפורניה, באריזונה, בוושינגטון, באורגון ובטנסי. במקביל, תשיק ג'נרל מוטורס את השברולט וולט, מכונית המסוגלת לנסוע 65 ק"מ לפני שמנוע הבנזין שלה נכנס לפעולה.

"זה עומד לשנות את התעשייה שלנו", אומר קרלוס גון, נשיא ומנכ"ל ניסאן. הוא צופה כי 10% מהמכוניות שיימכרו ב-2020 יהיו חשמליות.

בינתיים, חברות החשמל נערכות לשיתוף פעולה עם יצרניות הרכב ומדינות בחוף המערבי מתמקדות בסוגיות הכרוכות בכך: התמודדות עם סוגיות המחיר והטבות המס, מציאת מיקומים לתחנות טעינה ובמקרים מסוימים גם שדרוג רשתות החשמל המקומיות. נציבות התשתיות הציבוריות בקליפורניה, שפועלת מסן פרנסיסקו, כינסה חברות חשמל, יצרניות רכב וחברות להקמת תחנות טעינה במאמץ דחוף לנסח את חוקי הדרך החדשים.

מרבית תשומת הלב שהוקדשה למכוניות החשמליות סבבה סביב העיצוב, העלות והביצועים. אך ההצלחה או הכישלון עשויים לנבוע מעניינים פשוטים בהרבה, כגון משך הזמן שיידרש לבעלי המכוניות כדי לצלוח את הביורוקרטיה העירונית הדרושה כדי להתקין עמדת טעינה בביתם. כשנשיא נציבות התשתיות בקליפורניה, מייקל פיבי, חכר מיני קופר חשמלית, נדרשו לו שישה שבועות של ביקורים של מתקינים ופקחים לפני שיכול היה לחבר את מכוניתו החדשה בביתו. "זה היה מתיש ומתסכל, ובטח לא משהו שיכול לפעול על בסיס המוני", אמר פיבי.

טענות מסוג זה אינן מקובלות פה. סן פרנסיסקו היא בית לא רק לאוכלוסיית מאמצים מוקדמים של טכנולוגיות, אלא גם לחברות כגון קולומב טכנולוג'יס ובטר פלייס, המפתחות את הרשתות ואת התוכנות המאפשרות לחברות החשמל לנהל את טעינת המכוניות.

טסלה מוטורס, חברה מעמק הסיליקון שמייצרת מכוניות חשמליות, מסרה כי מכרה 150 דגמי רודסטר ב-109 אלף דולר ליחידה באזור מפרץ סן פרנסיסקו. אחד הלקוחות רכש את דגם הספורט היוקרתי ברגע שחזר מנסיעת המבחן. "שאלנו אותו איך שמע על טסלה ומדוע קנה את המכונית", אמרה רייצ'ל קונרד, דוברת טסלה. "הוא ענה, ?ובכן, לשלושה חבר'ה נוספים בשכונה שלי יש כאלה'".

בברקלי, עיר הידועה באחריות הסביבתית שלה, אחת מכל חמש מכוניות הנמכרות כיום היא פריוס ההיברידית. אם יזכו המכוניות החשמליות לקבלת פנים כה חמה בשנים הקרובות, הדבר עשוי ליצור בעיות. "אם נאפשר התקנת עמדות הטענה לכל דורש, האם רשת החשמל תקרוס בכמה מהשכונות?" שאל טאנג, מנהל חברת החשמל. הוא אמר שצריכת החשמל של מכונית היא פי שלושה מזו של בית ממוצע בסן פרנסיסקו.

טאנג פועל כדי לוודא שהדבר לא יקרה באמצעות מעקב אחר המכוניות החשמליות הנמכרות בצפון קליפורניה. בהמשך השנה, תוביל PG&E פרויקט ניסיוני של "טעינה חכמה", שבו יחוברו 200 מכוניות לתחנות טעינה מיוחדות שמאפשרות לחברת החשמל לשלוט בביקוש לחשמל בכל רגע נתון.

רוברט היידן, יועץ לעיריית סן פרנסיסקו בנושאי תחבורה נקייה, אמר כי העיר מקווה להתקין 60 תחנות טעינה בחניונים ציבוריים עד סוף השנה ו-1,000 תחנות נוספות באזור המפרץ עד 2011. באורגון, קבוצת יועצים פועלת למציאת פתרונות לתחנות הטעינה ולסוגיות נוספות.

מרכז התחבורה החשמלי של גוגל

כדי להימנע מבעיות באזורים שבהם יש ריכוזים גדולים של מכוניות חשמליות, בכירים בחברות חשמל אמרו כי יעודדו אנשים להטעין את מכוניותיהם בשעות הלילה או להשתמש במוני חשמל חכמים שמסייעים לשלוט בביקוש. "אנחנו מנסים להיערך מראש כדי שהשנאים שמגיעים לאותם בתים ושכונות יהיו חזקים מספיק", אמר דאג קים, מנהל בחברת החשמל סאותרן קליפורניה אדיסון, המספקת חשמל לאזור לוס אנג'לס.

כמה מומחים לתחבורה מביעים ספקות לגבי הצלחתן של המכוניות החשמליות, בעיקר בגלל העלות הגבוהה של המצברים ושל התקנת עמדות הטעינה הביתיות. דן ספרלינג, מנהל המכון למחקרי תחבורה באוניברסיטת דייוויס, קליפורניה, העריך כי מצבר טיפוסי למכונית חשמלית יעלה ליצרנית הרכב 12 אלף דולר וכי יחידת הטענה של 240 וולט תעלה למשק בית לפחות 1,500 דולר. ללא סבסוד נדיב, "המכוניות החשמליות לא יסחפו את השוק ולא יהוו נתח שוק משמעותי בעתיד הנראה לעין", אמר ספרלינג.

למרות הספקנות, בוושינגטון מקצים תקציבים רבים למהלך, כולל הלוואות של מיליארדי דולרים לפורד, ניסאן וטסלה מוטורס. במסגרת תוכנית התמריצים לכלכלה האמריקאית בשנה שעברה, כמעט 200 מיליון דולר נועדו לתמוך בהשקת ליף של ניסאן, שתכלול התקנת 13 אלף תחנות הטענה בערים באורגון, בוושינגטון, בקליפורניה, באריזונה ובטנסי בשנה הקרובה.

אם המכוניות החשמליות יזכו להצלחה, הרווח יהיה גם של הצרכנים וגם של החברה. מנועים שפועלים על מצברים הם יעילים יותר ממנועי בנזין. כל ק"מ של נסיעה במכונית חשמלית עולה כשליש לעומת נסיעה במכונית בנזין, כך טוענים תומכי המכוניות החשמליות.

משרד האנרגיה האמריקאי טען כי המכוניות החשמליות פולטות פחות גזי חממה הקשורים להתחממות כדור הארץ מאשר מכוניות מסורתיות, אף כי הדבר תלוי במידה משמעותית באופן שבו מיוצר החשמל.

בטרם יגיעו מכוניות הניסאן ליף והשברולט וולט לאולמות התצוגה, תיערך נסיעת מבחן באזור המפרץ, באופן מוגבל.

גוגל, שנמצאת בדיונים עם יצרניות הרכב לגבי שימוש בתוכנה שלה לניהול אנרגיה, פאוור-מיטר, נהפכה למעין מרכז לתחבורה חשמלית. במטה גוגל במאונטין וויו, כמה עובדים מגיעים לעבודה בטלסה רודסטר ורבים נוספים בצי של מכוניות פריוס ששייך לחברה. העובדים מחנים במגרש חניה המקורה בפאנלים סולאריים ומטעינים את מכוניותיהם באחת מ-100 תחנות הטעינה הזמינות.

בסן חוזה הסמוכה, הקצתה העיר מקומות חניה למכוניות חשמליות והתקינה תחנות טעינה. במטה אדובי הסמוך, הציג אחד המנהלים תריסר תחנות טעינה בחניון החברה. 18 תחנות נוספות יותקנו השנה.

"איש אינו רוצה להישאר מאחור", אמר ריצ'רד לואנתל, מנכ"ל קולומב טכנולוג'יס. "אנחנו מתכוננים להסתערות של ביקוש".
 

Comments