הרשות הלאומית לבטיחות לא מסוגלת לנהל את המאבק בתאונות

נשלח 12 בדצמ׳ 2011, 8:31 על ידי Sustainability Org   [ עודכן 12 בדצמ׳ 2011, 8:32 ]

מבקר המדינה מצא ברשות כי מינויים לא תקינים, היעדר עצמאות ודיווח חסר של משרדי הממשלה, לא מאפשרים לרשות הלאומית לבטיחות בדרכים לפעול

מאת דניאל שמיל, 12/12/2011
 
הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים הוקמה ב-2007, כדי לשנות את המדיניות להפחתת תאונות הדרכים בישראל ולרכז את הפעולות של הגופים השונים - משטרה, משרד התחבורה, בתי המשפט, העיריות וכוחות ההצלה. זאת, באמצעות פיקוח, ביקורת, ואחריות על התקציב לו הן זוכות ומועבר דרכה.

עם זאת, מדו"ח מבקר המדינה שמתפרסם היום עולה כי הרשות החדשה אינה עצמאית ולא זוכה לשיתוף פעולה מהגופים עליהם היא צריכה לפקח. בעיות של ניהול תקין ברשות מקשות עוד יותר על פעולתה.

כך, למשל, אמורה הרשות לקבל נתונים על תאונות דרכים ממשטרת התנועה, אך שיתוף הפעולה של זו היה מוגבל. נתוני התאונות לא עברו בכל המקרים ולכן היתה פגיעה בעבודת הרשות. המשטרה גם לא דיווחה על השימוש שעשתה בכספים שהעבירה הרשות. למרות זאת, הרשות המשיכה להעביר כספים למשטרה. בין היתר, היא עשתה זאת בהוראת מנכ"ל משרד התחבורה לשעבר, יעקב גנות, שהתייחס אליה כאגף במשרדו ולא כרשות עצמאית וביקורתית.

בשנת 2007 העבירה הרשות למשטרה 84.5 מיליון שקל, ב-2008 - 107 מיליון שקל ובשנת 2009 - 76.5 מיליון שקל.

הרשות העבירה תקציבים גם לבתי המשפט, לפי מפתח של מיליון שקלים לשופט לשנה, אך לא עודכנה כמה שופטי תעבורה הוספו. מנהל בתי המשפט אף כתב לרשות כי "כי הגישה, הרואה ברשות המבצעת ממונה על הרשות השופטת מתוקף העובדה שהיא מממנת את העסקת השופטים הנוספים אינה מקובלת על הנהלת בתי המשפט".

הפעילות של מרכז הסיוע לנפגעי תאונות דרכים, שתוקצב ב-2.3 מליון שקל, לא הוסדרה כיוון שלא נקבע מנגנון הדיווח של הוצאת הכספים בידי משרד הרווחה. גם משרד התחבורה לא העביר לרשות דיווחים מסודרים על התקדמות פרויקטים של תשתיות בטיחות.

ב-2008 השתמש משרד התחבורה ב-20 מיליון שקל מהתקציב שהועבר לו למימון פרויקטי תשתית שאינם על דעת הרשות וללא תיאום איתה. כותבי הדו"ח כותבים מפורשות כי " אף שהחוק קבע הקמת רשות נפרדת ועצמאית, הגביל המחוקק את פעולת הרשות לתקופה של 4 שנים, כך שההפרדה של הרשות מן המשרד לא נעשתה בצורה מוחלטת ולא נקבעו הגבולות למידת מעורבותו של המשרד בתחומי אחריותה וסמכותה. ואכן, מהממצאים שהובאו לעיל, עולה שמנכ"ל משרד התחבורה, הוסיף להתייחס אל הרשות כאל אחת מיחידות משרדו, נתן הוראות בענייניה ופעל לעיתים אפילו ללא שיתוף נציג הרשות".

גם המצב בתוך הרשות אינו מעודד. מבקר הפנים של המכרז מונה ללא מכרז מסודר ומשרדי רואי החשבון, ששימש כמבקר פנים, היה זה שהמליץ להדיח את מנכ"ל הרשות, יאיר דורי ב-2009. מועצת הרשות המליצה על פיטוריו לפני שהושלמה הביקורת בעניינו, בהתבסס על בירור ראשוני של תלונה אנונימית.

חוות דעת חיובית של יועץ ארגוני על תפקוד המנכ"ל לא זכתה להתייחסות וחמור מכך - המנכ"ל לא יכל להתגונן או להגיב לדברים. משרד המבקר כותב כי המועצה היתה צריכה לקיים הליך ראוי ותקין ולאפשר למנכ"ל להגיב עליו. בעקבות המלצת הוועדה התפטר דורי.

בחודש אוגוסט 2009 ו-3 חודשים לאחר מכן התפזרה המועצה, בהתאם לחוק הקוצב את כהונתה לשלוש שנים. למרות שסיום הכהונה היה ידוע זמן רב מראש, במשרד התחבורה לא מצאו מחליפים לכל חברי המועצה בזמן. התפטרות המועצה עצרה גם את תהליך איתור המנכ"ל החדש. במשך שנה וארבעה חודשים, בין אוגוסט 2009 לדצמבר 2010, לא היה מנכ"ל קבוע לרשות.

מבקר המדינה מצא פגם נוסף בכך שיו"ר המועצה לשעבר, זיוה פתיר, כיהנה גם כסמנכ"לית בבטר פלייס, חברה שניהלה פעילות רבה מול משרד התחבורה. בדו"ח נכתב כי הביקורת העלתה כי מסוף שנת 2008 ועד סוף 2009 השתתפה פתיר, גם במסגרת תפקידה בחברה, בישיבות שהתקיימו במשרד התחבורה והתכתבה עם גורמים במשרד במטרה לקדם את ענייני החברה. המבקר סבור כי היה על פתיר לקחת ייעוץ משפטי, כדי להסדיר את ניגוד העיניינים לכאורה.

לבסוף, במשרד המבקר מצאו גם כי העסקתם של עובדי הרשות הישנה, שפורקה ב-2007, לא הוסדר. 16 עובדים בחרו להמשיך לעבוד במשרד התחבורה ומתוכם, לעשרה לא היה באוגוסט 2010 תקן מסודר.

מהרשות הלאומית נמסר בתגובה: "דו"ח מבקר המדינה מתייחס לשנים 2008-2010 ועוסק ברובו המכריע בתקופת כהונתה של מועצת הרשות הקודמת. בחודש יוני 2010 החלה בתפקידה מועצה הרשות הנוכחית, שעם כניסתה לתפקיד פעלה לתקן את ליקויי העבר שלא תוקנו עד אותו זמן. כמו כן, המועצה החדשה פועלת בליווי משפטי צמוד של היועץ המשפטי של הרשות ומבקר פנים חיצוני שנבחר במכרז פומבי ובהתאם לכל כללי המינהל התקינים. מועצת הרשות והנהלתה הנוכחיות פועלות ללא לאות למימוש יעודה ומטרותיה להפחית את מספר תאונות הדרכים ואת מספר ההרוגים בכבישים".

מטעם זיוה פתיר נמסר בתגובה: "זיוה פתיר כיהנה בתפקיד ממלכתי בהתנדבות. פתיר קיבלה את אישורה המוקדם של ועדת שפיניץ לתפקיד, אשר היתה מודעת לתפקידה בבטר פלייס, ופעלה לפי הכללים שנתבקשו ממנה. מבקר המדינה קיבל עמדתה של הגב' פתיר לפיה היא פעלה בהתאם לכללים שנקבעו עבורה".

לכתבה בדהמרקר

 
Comments