מחכים בתחנה: פרויקטי התחבורה שעדיין לא זזים

נשלח 24 ביוני 2011, 6:04 על ידי Sustainability Org

רכבת קלה בי-ם? אולי בקיץ, תחתית בת"א? חלום, מטרונית בחיפה? ממתינים. הפרויקטים בתחבורה הציבורית שאמורים להוות בשורה

יונתן הללי, נתיב נחמני ויוסי אלי | 23/6/2011 14:50
תגיות: תחבורה ציבורית,תחבורה (סביבה),חיפה (סביבה),ירושלים (סביבה),תל אביב (סביבה)

הרפורמה בתחבורה הציבורית בגוש דן, אומנם, יוצאת לדרך בשבוע הבא, אך ברחבי הארץ שורה של פרויקטים, שאמורים לשנות את פני התחבורה ועדיין תקועים. בחיפה ממתינים למטרונית, בתל אביב מחכים שנים לרכבת קלה ובירושלים, הרכבת הקלה עוד רגע כאן:

רכבת הקלה בירושלים עוברת אמנם בימים אלו נסיעות מבחן ברחבי העיר, אולם, כלל לא ברור מתי תחל הפעלתה המסחרית, לאחר שבפעם השלישית הוחלט בשבוע שעבר לדחות את המועד.

הרכבת הקלה בירושלים. עדיין ממתינים
הרכבת הקלה בירושלים. עדיין ממתינים צילום: שימי נכטיילר

הסיבה המרכזית לדחייה נעוצה במחלוקת ישנה הקשורה בסוגיית העדיפות ברמזורים. בתוואי הרכבת צפוייה העירייה להקים 60 רמזורים חכמים, אשר אמורים לתת עדיפות לרכבת בנסיעתה. בפועל, שני רמזורים בלבד הוצבו לאורך התוואי ו-15 טרם אושרו. כעת, ניצבת העירייה בפני שתי אפשרויות: האחת להפעיל את הרכבת במועד הנקבע (15 באוגוסט) מבלי לתת עדיפות לרכבת או לחילופין לדחות את מועד הפעלתה בשלושה חודשים נוספים. מאז תחילת נסיעות המבחן, אירעו מספר תאונות רכבת עם כלי רכב. כל התאונות נגמרו בנזקי פחחות ופצועים קל מאוד.

עם זאת, גורמים בעירייה ציינו לא פעם כי תוואי הרכבת הקלה הוא תוואי מסוכן, ובמהלך הסתגלותם של התושבים לקיומה היא עלולה גם לגבות קורבנות בנפש. במקביל, החלה עיריית ירושלים, בשיתוף עם משרד התחבורה להפעיל בסמוך לתוואי הרכבת קווי אוטובוסים מהירים. מדובר באוטובוסים של חברת "אגד" (ארוכים וחדישים), אשר משתלבים עם התוואי ומגיעים לאזורים בעיר אליהם לא מגיעה הרכבת.

גם בתל אביב מחכים

פרויקט הרכבת הקלה בתל אביב הוא אולי הפרויקט המפורסם ביותר בתולדות המדינה העובד בצורה יוצאת מהכלל, על הנייר, כבר 34 שנה. הייתה זו ראש הממשלה המנוחה גולדה מאיר שהכריזה בשנת 1973 שצריך לבדוק את נחיצות הקמת רכבת תחתית בתל אביב.

ואכן, כהרף עין, כבר בתחילת שנות ה-80 נרקמו התוכניות להקמת רכבת קלה במטרופולין העמוס ביותר בישראל ונקבעו תאריכי יעד. מאז כמעט בכל מערכת בחירות מקומיות עולה שוב הנושא ומגובשות תוכניות חדשות, אך ללא הועיל. מערבולת האוויר האחרונה בהליך התכנוני הייתה בשנת 2008 כאשר העבודות היו אמורות להתחיל, אך קשיים כלכליים מנעו מ-MTS, הקבוצה שזכתה במכרז, מלצאת לדרך, ולפני כשנה בוטל זיכיונה. בעקבות כך, החליטה הממשלה להלאים את הפרויקט ולהפוך את חברת נט"ע הממשלתית, ש"פקחה" עד כה על הפרויקט, גם לזרוע המבצעת שלו.

כעת, לאחר שכבר הושקעו יותר ממיליארד שקל בפרויקט, טוענים בנט"ע שציר התנועה המרכזי של הרכבת, קו פתח תקווה-בת ים, שעובר דרך תל אביב ומכונה "הקו האדום", אמור להיחנך כבר בשנת 2017. מאז, אגב, למדו תושבי המרכז ש"אמור" היא מילת מפתח בכל הנוגע לרכבת הקלה, ואין להאמין לכל הבטחה בנושא.

מתי נסיעות המבחן?

פרויקט המטרונית, שהוא פרויקט הדגל של התחבורה הציבורית באזור חיפה, משתרע על פני 45 ק"מ. לפחות בינתיים, הוא עומד בלוח הזמנים, כאשר תאריך היעד להפעלת המטרונית הוא ספטמבר 2012, ובאוקטובר 2011 אמורות להתחיל נסיעות המבחן. את הקווים תפעיל חברת "דן בצפון", אשר זכתה במכרז שפורסם על ידי משרד התחבורה, למרות שחיפה נחשבת למבצרו של אגד.

צילום: אלכס רוזקובסקי
מסלול המטרונית בחיפה צילום: אלכס רוזקובסקי

90 מטרוניות ינועו על שלושה קווי נסיעה, כאשר רובן יעשו שימוש במנועי דיזל בתקן יורו שבע לשמירה על איכות הסביבה, ושש מטרוניות מתוכן יעשו שימוש במנוע היברידי (חשמל וסולר). הנסיעה במטרונית תתבצע באמצעות "כרטיס חכם" שישמש את כל אמצעי התחבורה הציבוריים בחיפה, ממש כמו באירופה.

הכרטיס יטען בכסף והתשלום עבור הנסיעה יבוצע עוד ברציף ההמתנה ולא על המטרונית עצמה. מחירי הנסיעה במטרונית יהיו זהים למחירי הנסיעה באמצעי התחבורה הציבורית האחרת, כמו קווי אגד.

במקביל, נבחנת החלפה של מערך הכרטוס בכרמלית (הרכבת התחתית היחידה בישראל), כך שיהיה זהה למערך הכרטוס המתוכנן במטרונית, ויאפשר שימוש בכרטיס הנסיעה הארצי. הדבר יסייע להרחבת השימוש בכרמלית שכרגע לא זוכה להצלחה.

לכתבה באתר nrg
Comments