מעמד הביניים נטש את התחבורה הציבורית

נשלח 18 באוג׳ 2011, 1:30 על ידי Sustainability Org   [ עודכן 18 באוג׳ 2011, 1:35 ]
17/8/201, מאת יוסי סעידוב, ממייסדי "15 דקות", ארגון צרכני התחבורה הציבורית
 
מנכ"ל עמותת אור ירוק, שמואל אבואב, קורא להוזיל משמעותית את המס על רכב הפרטי ("המכוניות כאן יקרות - בגלל הממשלה", TheMarker, 10.8). לדבריו, המטרה היא לעודד משפחות לרכוש מכוניות חדשות הנחשבות לבטוחות יותר. אבואב קשר את דבריו למחאה החברתית וטען כי מכוניות חדישות יפחיתו את מספר תאונות הדרכים, יצילו חיים ויחסכו מילארדי שקלים למשק מדי שנה.

מאכזב לגלות שזו השקפתו של מי שמוביל את הארגון החשוב בישראל למאבק בתאונות הדרכים. רוכבי האופניים נהרגים בשולי הכבישים על ידי נהגים שנרדמים על ההגה או עולים לרכב שיכורים ומסוממים, ילדים ונוסעים נפגעים בגלל אי חגירת חגורת בטיחות, הולכי רגל נדרסים במעברי חצייה בגלל נהגים שעסוקים במשלוח SMS או בשיחת טלפון, ומשפחות שלמות נמחצות מתחת לגלגלי משאיות שבהן נהגים שנמצאים על הכביש יותר מ-12 שעות, ועדיין לא דיברנו על אחריותה של המדינה בפיתוח תשתיות, בחקיקה ובאכיפה.

הפתרון למכת תאונות הדרכים אינו הוספת כלי רכב ונהגים לכבישים. בדיוק להפך. פחות נהגים ופחות כלי רכב יאווררו את הכבישים הצפופים והדחוסים בישראל. הפתרון הוא תחבורה ציבורית טובה ויעילה.

בעשורים האחרונים הידרדרו שירותי התחבורה הציבורית בישראל ומעמד הביניים נטש אותם. מי שיוצא בבוקר לעבודה וחוזר למשפחה אחר הצהריים לא יכול להרשות לעצמו לבזבז דקות ארוכות בהמתנה לאוטובוס. אין לנו את הפריווילגיה לבזבז באוטובוסים זמן הארוך פי חמישה לפחות מזמן הנסיעה ברכב פרטי. חוסר הרגלוציה של משרד התחבורה, העדפת האינטרסים המסחריים של המפעילים, התעלמות מצורכי הנוסעים, אי הצבת מידע ומפות בתחנות ובאתרי האינטרנט וטיפול מגומגם בתלונות הציבור - כל אלה ועוד גרמו לאיבוד האמון של הציבור במערכת התחבורה הציבורית.

מעמד הביניים נטש בהמוניו את האוטובוסים לטובת הרכב הפרטי, והוסיף על עצמו עול כלכלי של מאות שקלים בחודש. משפחות רבות רוכשות שני כלי רכב ובכך הופכות את הוצאות התחבורה לסעיף הכבד ביותר בהוצאות המשפחתיות. השבת האמון בין הנוסעים למערכת התחבורה והחזרת מעמד הביניים לתחבורה הציבורית תחסוך מילארדי שקלים מדי שנה למשקי הבית בישראל ותפחית את מספר הנפגעים מתאונות דרכים.

תחבורה ציבורית טובה תחזיר את הזוגות הצעירים לפריפריה, תפחית את הפקקים ותגרום להורדה במחירי הדיור. כדי להשיב את האמון על משרד התחבורה להפעיל שקיפות מלאה בכל הקשור למערכת היחסים בינו לבין הזכיינים. שר התחבורה, ישראל כץ, צריך לאמץ את ה"כחלוניזם" ולהפעיל את מלוא סמכויותיו כדי להגן על נוסעי התחבורה הציבורית. בהשקעה אפסית יכול שר התחבורה לשפר את שירותי התחבורה הציבורית ולהקל על אחת ההוצאות המכבידות ביותר על משקי הבית הישראלים.

אבואב צודק בדבר אחד: הכבדה על מחזיקי הרכב הפרטי באמצעות מסים היא שגויה ולא הוכיחה את עצמה. אבל המטרה צריכה להיות אחרת - יש לשפר את שירותי התחבורה הציבורית כך שמעמד הביניים יעדיף אותה על פני הרכב הפרטי.

הכותב הוא ממייסדי 15 דקות, ארגון צרכני התחבורה הציבורית בישראל

לכתבה בדהמרקר


כתבות קשורות:

המכוניות כאן יקרות - בגלל הממשלה

 
Comments