מכ"ס אל הים: רעננה מעכבת פרויקט BRT בשרון

פורסם: 11 בנוב׳ 2009, 21:33 על ידי: Sustainability Org   [ עודכן 14 בנוב׳ 2009, 6:31 ]
מועד פרסום: 8/11/2009
 
משרד התחבורה מתכנן להקים באיזור השרון רשת היסעים מתוחכמת. הקו ייצא מכפ"ס ויגיע עד לחוף הרצליה, דרך רעננה. אבל, כמו פרויקטים דומים, גם כאן הכל תקוע. הסיבה: עיריית רעננה לא מוכנה שהתוואי העתידי יעבור ברחובה הראשי. תושבי האיזור ימשיכו, בינתיים, לסבול.
 
בזמן כולם מדברים על עיכוב מתמשך בעבודות ההקמה של הרכבת הקלה בגוש דן ובירושלים, יכול להיות שדווקא באיזור השרון תקום מערכת מתקדמת להסעת המונים. הדגש, לצערנו, הוא על צמד המילים: יכול להיות. כבר כמה שנים עומדת על הפרק תוכנית להקמת מערכת הסעה המונית מהירה באזור השרון. לוחות הזמנים, מדברים על כך שבשנת 2012 הפרויקט יחל לפעול אולם כרגע הפרויקט נמצא במחלוקת בשל תוואי הרכבת המתוכנן.
 

רחוב ויצמן בכפר סבא. עמוס בדרך קבע. יזכה למערכת מתקדמת? צילום: דוברות עיריית כפר סבא

מערכת ההסעה ההמונית המתוכננת נקראת BRT - Bus rapid transit, זוהי במערכת המשתמשת בתשתית כביש במקום מסילות ברזל ונותנת מענה למספר רב של נוסעים. עלות סלילת קילומטר כביש נמוכה בהרבה מעלות בניית מסילות, לכן ניתן להקים במהירות ובזול מערכת הסעה דמוית רכבת קלה המבוססת על כבישים ואוטובוסים. מערכת ה-BRT  משתמשת באוטובוסים הפועלים בתשתית של כביש אך בנויה באופן כזה המאפשר נסיעה מהירה יותר מאשר אוטובוסים רגילים.
 
פרויקט ה- BRT מורכב שלושה חלקים, החלק הראשון מתייחס לתוואי השטח - מסלולי נסיעה מופרדים, בהם מותרת הנסיעה לאוטובוסים, החלק השני מתייחס לכלי התחבורה עצמו- אוטובוס ייחודי, בו ניתן להסיע בו זמנית עד 300 נוסעים והחלק השלישי הוא מערכת מידע מתקדמת המספקת מידע לנוסעים כמו מתי יגיע האוטובוס הבא ומה זמן ההגעה המשוער ליעד.
 
מסלולי BRT קיימים בכל העולם ומספקים מענה לבעיות של עומסי תנועה ותורם להפחתת זיהום האוויר שגורמים כלי הרכב הפרטיים. ה- BRT  שכיח ביותר בצפון אמריקה, באירופה, באוסטרליה וגם בערים הסובלות מצפיפות ופקקים באזורים אחרים בעולם כמו בייג'ן, ניו-דלהי, מקסיקו סיטי ובוגוטה, שם מערכת התחבורה הציבורית, הקרויה TransMilenio, נחשבת לאחת ממערכות ה-BRT  הטובות בעולם ומסיעה מדי יום כ- 1.3 מיליון תושבים.
 
לא באחוזה
את הקמת מערכת ה- BRT  הצפויה לקום בשרון מובילה משרד התחבורה במטרה לאפשר תנועה מהירה, חסכונית וידידותית לסביבה. חברת נתיבי איילון הופקדה על הפרויקט והיא עובדת בימים אלה על תוכנית להקמת מערך הסעה עתיר נוסעים המבוסס על אוטובוסים רבי קיבולת הנעים בנתיבים ייעודיים וצפויה לפרסם בחודשים הקרובים הדמיות של המערך המתוכנן.
 
המערכת עתידה לנוע במסלול שיתחיל בכפר סבא, יעבור ברעננה ויגיע עד להרצליה. הגורמים המעורבים בעניין נמצאים בימים אלה במחלוקת בשל תוואי ה- BRT המתוכנן. ה- BRT צפוי לעבור ברחוב אחוזה שברעננה למורת רוחם של הגורמים בעיר. עיריית רעננה, אמנם טוענת שהיא מעוניינת בקידום הפרויקט, אבל מעדיפה כי על תוואי הקו לעבור ברחוב ויצמן הסמוך לאיזור התעשייה של העיר ולא ברחוב אחוזה, הרחוב הראשי של העיר.
 
לטענת עיריית רעננה, התוואי ברחוב ויצמן ישרת את תושבי השכונות הצפוניות ברעננה ואת אזור קריית אתגרים, המהווה מוקד היי-טק גדול ומתפתח ומרכז תעסוקה ותעשייה מרכזי בעיר. לדעת הגורמים המקצועיים בעיר קיימת בעייתיות בהוספת אמצעי תחבורה זה ברחוב אחוזה, נוכח עומסי התנועה שייווצרו במרכז העיר. "רחוב ויצמן לעומת זאת יוכל לשמש תוואי מתאים לנתיב תחבורה", אומרים בעירייה.
אין לוחות זמנים
בימים אלה, מקיימת עיריית רעננה התדיינות אינטנסיבית עם גורמי התכנון של משרד התחבורה לגבי תוואי הקו. במשרד התחבורה מתעקשים על מעבר של ה- BRT  ברחוב אחוזה משום שבדיקות שלהן מצאו כי הביקוש לתחבורה ציבורית גבוה יותר ברחוב זה.  עיריית כפר סבא והרצליה המעוניינות לקדם את הפרויקט בהקדם אינן מרוצות מההתנגדות של רעננה למעבר ה- BRT ברחוב אחוזה, הרחוב הראשי של העיר. 
עיריית כפר סבא טוענת כי היא בניסיון לקדם את הפרויקט פועלת למתן קדימות לתנועת אוטובוסים ברחובות הראשיים של העיר ועל פי התוכנית יבוצע חתך רחוב חדש בעיר, אשר במרכזו שני מסלולים המיועדים רק לתחבורה ציבורית ויתוכננו הסדרי תנועה חדשים, תוך מתן עדיפות ברורה לתנועת האוטובוסים.
 
בנתיבי איילון המופקדים על פרויקט טוענים שאינם מעורים במחלוקת בין העיריות לבין משרד התחבורה, לטענתם לא הייתה מחלוקת בין העיריות לגבי התוואי, הנושא סוכם ויש התקדמות בתכנון הפרויקט לפי לוחות הזמנים המתוכננים. אולם משרד התחבורה האמון על הנושא מסר כי נושא העברת קווי ה- BRT ברחוב האחוזה ברעננה טרם בא על פתרונו ולכן לא נקבעו עדיין לוחות זמנים לגבי התכנון המפורט של הקו.
 
לכתבה ב-nrg
Comments