החברה פירסמה מאמר נגד האינטרסים הכלכליים של החברות התלויות בנפט: "חברות הדלק והיבואנים לא מעוניינים בחדירתו של מתחרה לשוק"22/6/2011, מאת דניאל שמילבטר פלייס פירסמה היום באתר האינטרנט שלה מאמר חריף של אריק אפק, חבר בקהילת הצ'מפיונים של החברה (אזרחים שמסייעים לחברה לעשות ניסויים ומשתתפים בדיוניה, ד"נ). תחת הכותרת "הקרב על המכונית החשמלית", מפנה אפק את חיציו לחברות הדלק, יצרני הרכב ויבואניהם בישראל. "המאבק, שהחל עם הקמת בטר פלייס לפני כשלוש שנים, דילג במהלך החודש האחרון על פני מספר שלבים ועלה לטונים גבוהים במיוחד" הוא כותב ושואל: "יש מי שמתנגד למכונית החשמלית שאמורה לסייע למדינת ישראל להיפטר מהתלות בנפט? בהחלט כן. אינטרסים כלכליים עתירי ממון רוחשים מאחורי הקלעים של הפרויקט. מחד, חברת בטר פלייס וההשקעה האדירה שלה בפיתוח ובהקמת המערך התומך במכונית החשמלית, מאידך, חברות הדלק שחוששות מהפסדים ברורים, יצרניות הרכב, הנמצאות בפיגור של מספר שנים אל מול רנו בפיתוח רכבים חשמליים וצפויות להפסיד נתחי שוק משמעותיים בהתאם להצלחת הפרויקט, יבואני הרכב כמובן, ועוד אי אילו גופים מעולם הרכב שיש להם סיבות מוצדקות לחשוש כי הצלחת הפרויקט תפגע בכיסן". במאמר, הוא משווה למאבק אחר: "בדיוק כמו יצרניות הסיגריות שלא מעוניינות בפתרון גמילה, היות שפרנסתן תלויה במעשנים, כך גם חברות הדלק, יצרני המכוניות והיבואנים אינם מעוניינים בחדירתו של מתחרה מסוכן לשוק, מתחרה שעלול להפוך אותם ללא רלוונטיים". לפי המאמר, המאבק מתנהל על עצם חדירתה של המכונית החשמלית לישראל ש"מסווה בהסברים טכניים וכלכליים - המכונית יקרה, הטכנולוגיה לא בשלה, אין הצדקה למחירים, מי צריך טעינה מנוהלת (חכמה), יותר זול לטעון מהשקע בבית ועוד". המאמר אמנם לא התפרסם על ידי עובד בטר פלייס, אך הוא מופיע באתר החברה וממנו עולה הרושם כי בטר פלייס הורידה את הכפפות. אולם המאמר גם עלול להטעות, כיוון שהטענות נגד בטר פלייס מופיעות בו כמקשה אחת, למרות שהאינטרסים העומדים מאחוריהן שונים. כיום, מעטים טוענים נגד עצם קיומה של המכונית החשמלית, והאמירה 'הטכנולוגיה לא בשלה' צריכה להיבחן בשטח. באשר לטענות על מחירי החברה, הרי שהם נובעים דווקא מהציפייה של רבים כי המכונית החשמלית תהיה זולה משמעותית מבנזין. אבל משתי הטענות הללו כדאי להפריד הפולמוס על הטעינה המנוהלת. המתנגדים לשיטת הטעינה המורכבת, בה יהיה מתווך לחשמל, הם דווקא יבואנים שעומדים לייבא מכוניות חשמליות ו"לסייע לישראל להיפטר מהתלות בנפט". טענתם היא שדווקא הטעינה המנוהלת והיקרה יותר תאט את החדירה של מכוניות חשמליות לישראל. לכתבה בדהמרקר |