מנהרות הכרמל: עוקף פקקים, עד הפקק הבא

נשלח 2 בדצמ׳ 2010, 4:56 על ידי Sustainability Org

תכנון בר קיימא אמיתי בחיפה היה מצביע על הצורך להרחיב את המנהרה ולהוסיף לה תוואי רכבת כפול, אשר היה מקצר את נסיעתה

ליעד אורתר | 1/12/2010 14:30
תגיות: מנהרות הכרמל, תחבורה ציבורית

בשעה טובה נפתחו מנהרות הכרמל. כביש קצר תת קרקעי באורך של חמישה קילומטרים המייצר חיבור מהיר ונוח בין הכניסה הדרומית לחיפה ובין היציאה הצפונית בצומת הצ'ק פוסט. אכן מבצע הנדסי מרשים המוכיח שכאשר יש רצון, יכולת ומקור מימון וניהול רציני, ניתן גם בארצנו להרים פרויקטים הנדסיים ראויים. אך לא ניתן לעבור על היום הזה מבלי לחוש תחושה עזה של החמצה בגרון.

וזה המקום להתוודות אישית, אני יליד העיר חיפה וחייתי בה עד אחרי תום שירותי הצבאי. לאחר פשיטת המדים עברתי גם אני לתל אביב ואני חיי בה עד היום. ועוד וידוי אישי, אין לי כלי רכב. בשלוש השנים האחרונות אני חי חיים ללא רכב צמוד (חוץ מהאופנוע המסור שלי) ונהנה מכל רגע. ו-ווידוי אחרון, בתקופה האחרונה התחלתי את לימודי הדוקטורט באוניברסיטת חיפה ואני חוזר לחיפה לפחות אחת לשבוע ליום לימודים.

המנהרה הזו שנפתחה היא לא בשבילי, היא לא מיועדת לענות על הצרכים שלי וייתכן כי יש כאלו שהמנהרה הזו היא ממש הצלה עבורם אבל בראייה ארוכת טווח ומתוך גישת הקיימות, המנהרה הזו היא החמצה של ממש לעיר חיפה. למעשה, מנהרת חיפה היא לא יותר מאשר כביש דו מסלולי המיועד לכלי רכב בלבד. כה עצוב הוא שכאשר תכננו את המנהרה לא טרחו להוסיף תוואי נוסף לקו רכבת מהיר.

עורק חיים אמיתי

כשאני עושה את דרכי פעם בשבוע לחיפה יוצא כי אני מקדיש את אותו הזמן לנסיעה בין תל אביב לתחנת חוף הכרמל בחיפה ובין הנסיעה מהתחנה לאוניברסיטה. הדבר בולט במיוחד בנסיעה בדרך חזרה. האוטובוסים היוצאים מהאוניברסיטה אל תחנת הרכבת מגיעים בתדירות נמוכה עד כדי להכעיס וכאשר אלו כבר מגיעים לוקח להם חצי שעה לכל הפחות לעבור את מרכז אחוזה העמוס ולרדת אל תחנת חוף הכרמל. כמובן שהאוטובוס עצמו מלא לעייפה כשהוא אוסף את כל התלמידים בבית הספר הריאלי ומקום לשבת כמעט ואין.  40 דק ת"א-חיפה, 50 דק' חיפה-חיפה. וכאן מצויה הבעיה כולה וגודל הפספוס שבמנהרת חיפה החדשה.

תכנון בר קיימא אמיתי לעיר חיפה היה מצביע על הצורך להרחיב את המנהרה ולהוסיף לה תוואי רכבת כפול אשר היה גם מקצר את זמן נסיעתה. תוואי שכזה היה מוסיף לעיר חיפה עורק חיים אמיתי והוא תחנת רכבת תת קרקעית במרכז העיר ויכולת להגיע אל אזור נווה שאנן, רוממה ואחוזה בדקות. מהתחנה היה אפשר להוציא שירות אוטובוסים מהרי לכל אזור הכרמל ופעילות דומה הי אפשר לעשות מהצ'ק פוסט לאזור העיר התחתית והדר. זהו הצורך האמיתי של חיפה, הצורך לייצר פתרונות תחבורה מהירים והמוניים ולא עוד כביש ועוד כביש ועוד.

שמלת עמודי חשמל
לכך מתווספת סוגיה תכנונית חשובה לא פחות והיא המשך פיתוחה של העיר והצורך להעניק חיים חדשים לאזוריה החלשים. תוואי מסילת הרכבת של חיפה נמצא צמוד לחופי הים שלה. זהו למעשה גבול העיר החוצץ בינה ובין הים. תוואי הרכבת הינו אחד ממחסומי הפיתוח המרכזיים של העיר חיפה והוא זה המונע גישה ישירה של אזורים שלמים למרחבים הימיים המקסימים של העיר הזו.

יוצא כי באזורים שלמים בעיר, דווקא אלו המשוועים לפיתוח עסקי ותיירותי, לא ניתן לייצר גישה ישירה מסוג זה משום שבאמצע מונחות להם פסי הרכבת. נוסף על כך, רכבת ישראל התחילה במהלכים תכנוניים לחישמול הרכבת. מי מאיתנו שנסע באירופה מכיר את שורת עמודי החשמל המקיפים את המסילה ומעניקים לה את מקור האנרגיה הדרוש.

אכן הדבר יגרור הפחתה בפליטות הנגרמות כתוצאה משריפה הסולר בקטרים אבל עמודים אלו מייצרים מפגע נופי של ממש. עכשיו רק תחשבו על כך שכל גבולה המערבי של חיפה עם הים ילבש שמלת עמודי חשמל וחוטים ואז איזה מן חזית ימית תהיה לעיר הזו? אפשר היה בתכנון נכון להסיט את תוואי הרכבת למעבר התת קרקעי ולשחרר את חיפה לנשום את הבריזה הימית.

מנהרה זו, יפה ומשוכללת ככל שתהיה, היא לא יותר מאשר כביש עוקף חיפה, עוקף פקקים.. עד הפקק הבא. וזה לא מה שחיפה צריכה.

לכתבה באתר nrg
Comments