מתרגלים למציאות החדשה: הציבור נוסע פחות ברכב

נשלח 7 באפר׳ 2011, 1:49 על ידי Sustainability Org

בחודש מרס נרשמה ירידה של 5% בצריכת הבנזין; מאז תחילת השנה זינק מחיר ליטר בנזין אוקטן 95 ב-10.1%; מנכ"ל סונול: "הירידה בביקושים היא תוצאה ישירה של עליית המחירים. הציבור מתארגן לנסיעה במכונית אחת"

יהודה שרוני ורותם סלע | 7/4/2011 7:55
תגיות: מחיר הדלק
הזינוק במחירי הדלק מתחילת שנת 2011 מתחיל לתת את אותותיו בהרגלי הנסיעה של ציבור הנהגים בישראל. מבדיקת מעריב עסקים מתברר שבעלי הרכב הפרטי מתחילים לנסוע פחות, והדבר ניכר בירידה בהיקף רכישות הבנזין בתחנות הדלק.

על פי נתונים שאספו חברות הדלק, היקף רכישות הבנזין בחודש מרס השנה הסתכם ב-190 מיליון ליטר - ירידה של 5% בהשוואה למרס 2010. גם נתוני הרבעון הראשון של 2011 (ינואר-מרס) מצביעים על ירידה קלה של 3% לעומת הרבעון הראשון של 2010.

היקף רכישות הדלק הסתכם ברבעון הראשון של השנה ב-590 מיליון ליטר, לעומת 610 מיליון ליטר ברבעון הראשון של 2010. מגמת הירידה עומדת בסתירה לנתוני הנסיעה שנרשמו במהלך 2010, והיקף השימוש בבנזין גדל מחודש לחודש.
ירידה במספר הביקורים במוסך

הסיבה העיקרית לירידה בהיקף צריכת הבנזין היתה הזינוק במחירו. מחיר בנזין אוקטן 95 בשירות עצמי עלה מ-6.71 שקל לליטר בסוף 2010 ל-7.39 שקל לליטר (היום), זינוק של 10.1%. על בנזין בשירות מלא יש תוספת של 13 אגורות לליטר, וכיום הוא עולה 7.52 שקלים.

העלייה נובעת בעיקר מהתייקרות מחירי הדלק בעולם שנוצרה עקב המהומות במצרים. נוסף על כך, בינואר השנה החליט משרד האוצר לייקר את המס על הדלק (הבלו) ב-23 אגורות לליטר. בעקבות המהומה שקמה ולאחר התערבותו של ראש הממשלה הוחלט לבטל את המס.

אם בצריכת הבנזין נרשמה ירידה מסוימת, הרי שבצריכת הסולר נרשמה ירידה חדה עוד יותר. על פי הנתונים בחברות הדלק, השימוש בסולר ירד במרס השנה ב-19% והסתכם ב-170 מיליון ליטר. היקף השימוש ברבעון הראשון של 2011 ירד ב-9% והסתכם ב-600 מיליון ליטר.

בשוק הרכב הישראלי טוענים כי הירידה בהיקפי הנסיעה במכוניות באה לידי ביטוי גם בהפחתת כמות הביקורים של בעלי הרכב במוסכים. "לפחות אצלנו יש ירידה בכמות התיקונים, או שהנהגים נוסעים פחות או שהם מעדיפים לדחות את התיקונים למועד אחר בגלל המצב", הסביר למעריב עסקים אחד מבעלי המוסכים באזור המרכז.

העלייה הנמשכת במחירי האנרגיה אף הגדילה משמעותית את היקף התדלוק העצמי בתחנות הדלק. מנתונים שנמסרו על-ידי חברות הדלק מתברר כי כ-80%-85% מהנהגים מעדיפים לתדלק בעצמם את המכונית ולחסוך עמלת שירות של 13 אגורות.

נוסף לכך, העלייה במחירים גורמת לשימוש מוגבר בכרטיסי המועדונים למיניהם, המופעלים בשיתוף חברות כרטיסי האשראי. את ההנחות האטרקטיביות ביותר במועדוני הלקוחות מקבלים עובדי הבנקים המתדלקים בתחנות פז. שיעור ההנחה מסתכם ב-40 אגורות לליטר ולעתים אף בלמעלה מכך.

מזהם פחות

על פי נתוני משרד התשתיות, החורף המתעתע שפוקד את ישראל הוביל לירידה של 54% בכמות הסולר להסקה. בסך הכל, על רקע הצמיחה בפעילות הכלכלית נדמה כי מחיר התזקיקים, המושפע ממדיניות המיסוי של האוצר אך בעיקר ממחיר חבית הדלק, השפיע על הביקוש של הצרכנים הסופיים. בסופו של דבר מדובר בירידה כוללת של 2% בתזקיקים. זה אולי כואב בכיס, אבל גם קצת פחות מזהם.

מנכ"ל בחברת דלק מסר למעריב עסקים: "לראשונה זה כמה חודשים היקף הביקורים של הנהגים בתחנות הדלק מצטמצם. הירידה בהיקף צריכת הסולר גבוהה מזו של הבנזין".

מנכ"ל חברת סונול, ניר גלילי, המתפעלת 232 תחנות, אמר כי "ציבור הנהגים רגיש מאוד למחירי הדלקים כמו לכל מוצר צריכה אחר. טבעי שאם מחירי הדלק עולים, צריכת הבנזין יורדת. קיים קשר ישיר בין המחירים לבין השימושים. יש קיטון בשימוש ואנחנו צופים את המשך הקיטון. הסיבה היחידה לקיטון היא מחירי הדלק".

עוד הוסיף גלילי כי "הנהגים מתארגנים היום לנסיעות משותפות כדי לחסוך. יש לי בצומת אליקים תחנת דלק עם מגרש חניה ענק. פעם המגרש היה ריק כי כולם נסעו במכוניות. היום המגרש מלא מכוניות של נהגים שרוצים לחסוך. הם באים בבוקר, משאירים את האוטו ונוסעים במכונית אחרת; בערב הם עולים למכוניות וחוזרים הביתה.

בתשובה לשאלה כיצד הוא מתכוון להגדיל את הכנסות החברה, הבהיר: "השליטה שלנו על מחירי הדלק נמוכה כי מחיר הבנזין מפוקח. אנחנו עובדים קשה כדי למצוא מקורות הכנסה חלופיים כמו חנויות הנוחות. אנחנו לא יודעים מה יהיו מחירי הדלק בעתיד בגלל אי-הוודאות במזרח התיכון. אנחנו אופטימים לגבי החג ומקווים כי מזג האוויר הנוח יוציא את הנהגים לכבישים. שם המשחק הוא יצירת תנועת נוסעים במתחמים".

ברקאי וולפסון
מתדלקים. משתדלים לבקר פחות. ברקאי וולפסון
 
Comments