נביא עירוני חדש: החזון הירוק של ג'יימה לרנר

נשלח 18 ביולי 2010, 12:30 על ידי Sustainability Org

לרנר, לשעבר ראש העיר קוריטיבה בברזיל, עומד מאחורי עשרות פרויקטים ירוקים שהיוו השראה עבור ערים רבות ברחבי העולם

בריאן ביירנס | 15/7/2010 16:25
קוריטיבה, ברזיל. אני עומד ברחוב עם ג'יימה לרנר במשך פחות מדקה, כאשר אישה זרה עצרה כדי לברך אותו. "שלום אדוני ראש העיר!", אמרה הצעירה שנשאה תיק גב.

רק 30 שניות חלפו לפני שאדם נוסף עשה אותו דבר. "או, המושל שלי! מה שלומך, אדוני?", אמר ג'נטלמן מבוגר.

"בוקר טוב", ענה לרנר בפורטוגלית בעת שעשינו את דרכנו לעבר הדבר שהפך אותו לגיבור בעיני תושבי קוריטיבה והשראה לדור של מתכננים אורבניים ברחבי העולם: האוטובוס.
  
המערכת להסעה ההמונית (BRT) היא אחת ממערכות התחבורה הציבורית המוערכות על פני כדור הארץ, אוספת תשבחות ויוצרת מערכות משנה בערים כמו בוגוטה ולוס אנג'לס.
ג'יימה לרנר.
ג'יימה לרנר. צילום: CNN
ששת הקווים המהירים של קוריטיבה חוצים את העיר לרוחב, נושאים 36 אלף נוסעים בשעה ו-2.3 מיליון בכל יום. זה גם משתלם: כרטיס בודד עולה 1.25 דולרים וייקח אתכם למרחק של 20 ק"מ מחוץ לעיר.

"אתה משלם לפני שאתה נכנס לאוטובוס ועולה באותו מפלס. התדירות היא פחות מדקה. זה כמו רכבת תחתית. אתה לא צריך להמתין יותר מדקה. לכן זה שירות טוב", אמר לרנר, רב לשוני חסון שמדבר שבע שפות ונראה כמו גיבור העל "הדבר" מסדרת "ארבעת המופלאים".

אנחנו עולים במדרגות למנהרת הזכוכית שפועלת בתור נקודת כניסה ויציאה ועולים על הקו הכתום לעבר מרכז העיר. עוד אנשים עוצרים ללחוץ את ידו של לרנר, וברור לי שהמוניטין שלו בתור "חלוץ סביבתי" נשמר היטב. יותר מכך, נראה שהאנשים מעריכים את עבודתו הם התושבים שלו לשעבר, אשר קוצרים את הרווחים של חשיבתו החדשנית על בסיס יומיומי.

"אני חושב שהעיר הייתה החלוצה. זה היה תהליך למידה. ובמהירות התחלנו להבין שצריך לעבוד מהר", אמר לרנר.
שיפור בתוך שלוש שנים

עבודה מהירה היא מה שהביא לבחירתו של לרנר לתפקיד ראש העיר קוריטיבה במשך שלוש פעמים, ולאחר מכן הוא נבחר פעמיים למושל מדינת פראנה בברזיל.

הוא ואדריכלים צעירים נוספים הגו את תוכנית האב של קוריטיבה באמצע שנות ה-60, שהביאה למערכת האוטובוסים, כמו גם לרחובות להולכי רגל בלבד, פארקים, ובהמשך גם תוכנית מחזור ייחודית של אשפה תמורת מזומנים שעודדה אנשים להביא זבל וחומרים שניתן למחר בתמורה למזון וטובות אחרות.

הדיווחים על היוזמות המתקדמות והחברותיות של קוריטיבה התפשטו במהרה בברזיל וברחבי העולם, וסיפקו לעיר את המוניטין של אחת "הירוקות" בעולם. לרנר מעביר כיום את מרבית זמנו בנסיעה ברחבי העולם כדי לחלוק את חזונו עם אחרים.

"כל עיר יכולה לשפר את איכות החיים שלה בתוך פחות משלוש שנים. לא משנה היקף העיר, לא משנה מצבה הכלכלי", אמר לרנר. "כאשר אנחנו מבינים כי 75 אחוז מפליטת גזי החממה קשורים לערים, אלה הערים שבהן אנחנו יכולים יעילים ביותר".

אבל אפילו לרנר בן ה-72 צריך להתמודד מדי יום עם המציאות של תנועה בעיר של 3.2 מיליון תושבים. הוא מחזיק במכונית, אבל אומר שהוא מנסה להשתמש בה רק כשזה הכרחי והוא מעודד את מתכנני העיר ליצור רובעי עבודה ומגורים שממוקמים קרוב אחד לשני.

לצורך כך, לרנר מבצע את מה שהוא מטיף לו: המשרד שלו ממוקם מעבר לרחוב שבו נמצאת דירתו. "הטיול שלי מדלת לדלת לוקח פחות מ-40 שניות. זו נסיעה קשה", צחק.

משמעות הצמיחה הכלכלית של ברזיל היא שיותר כלי רכב נמצאים כיום בכבישים, ואפילו בקוריטיבה יש פקקי תנועה. זה משהו שהייתי עד לו בעצמי במהלך היום הראשון בעיר. אבל למדתי במהרה שזה רק מגביר את אהבתם של התושבים לאוטובוס.

"אני אוהבת את האוטובוס ואני נמצאת בבית בתוך 20 או 40 דקות. במכונית, זה יכול לקחת שעה וחצי", אומר לי עובדת המשרד, סיבל באסי.

ביקורת על ההנהגה הנוכחית

בנוסף למערכת האוטובוסים, קוריטיבה גם נהנית מפארקים שופעים: יש 51 מטר רבוע של שטח ירוק לאדם בעיר, אחד היחסים הגבוהים ביותר בכדור הארץ.

אחד המרחבים האלה הוא הגן הבוטני של קוריטיבה, פארק מלא בפרחים, ביצות ועצים. החממה שלה בסגנון ארט נובו היא אחד האתרים המוכרים ביותר בעיר. שם פגשתי את פביו דוארטה, פרופסור לתכנון עירוני באוניברסיטה הקתולית בפראנה, שאמר לי שהמוניטין העולמי של לרנר ראוי בהחלט.

"הוא אמר שלעיר קטנה במרכז ברזיל יש מה לומר: יכולה להיות לנו מערכת תחבורה ציבורית טובה, יכולים להיות לנו פארקים ציבוריים, יכולה להיות לנו מערכת מחזור אשפה וזה חשוב מאד", אמר דוארטה.

למדו מקוריטיבה. מערכת הסעה המונית בדרום אפריקה.
למדו מקוריטיבה. מערכת הסעה המונית בדרום אפריקה. צילום: אי-אף-פי

עם זאת, דוארטה עדיין מתח ביקורת על תושבי קוריטיבה ועל מנהיגי הנוכחיים שהפכו לשבעי רצון מעצמם. "מרבית התוכניות שז'יימה לרנר ואנשיו התחילו לפני שלושים שנה הוזנחו או נותרו לבדן. לא ניתן לעזוב תוכניות ציבוריות. צריך לתחזק אותן מדי יום", אמר.

לרנר עזב את הפוליטיקה ב-2002 וכעת הוא מקדיש את זמנו לחברת האדריכלות שלו, שעבדה על פרויקטים לתכנון אורבני בערים כמו שנגחאי שבסין, פרם שברוסיה, מזטלן שבמקסיקו ולואנדה שבאנגולה. הוא גם מעצב מיני מכונית חשמלית, הדוק דוק, שהוא מקווה כי תמלא את הרחובות ותצמצם את הפליטה.

לרנר אומר שהוא גאה בהישגים שלו, אבל עדיין יש עבורו ועבור אחרים עוד עבודה רבה. "יש שלוש סוגיות מרכזיות שהפכו לחשובות, לא רק עבור הערים, אלא עבור כל האנושות: ניידות, סיבולת – שקשורה לניידות – וגיוון חברתי".

אלה הנושאים שלרנר מקווה שתושבי ערים אחרות ברחבי העולם יתחילו לאמץ. וכאשר השאפתנות המדבקת שלו מובילה את הדרך, אני בטוח שיותר ויותר יעשו זאת.

בריאן ביירנס הוא כתב רשת CNN בארגנטינה.
 
Comments