נתיב תחבורה ציבורית ללא אכיפה

נשלח 15 ביולי 2011, 2:02 על ידי Sustainability Org

למה אין אכיפה בנתיב התחבורה הציבורית באבן גבירול? החוק מיושן, המצלמות אינן והשוטרים עסוקים, אבל מסרבים להעביר את הסמכויות

סופ
אביב לביא | 15/7/2011 10:37
תגיות: נתיב תחבורה ציבורית,תחבורה ציבורית, תל אביב (סביבה)

תחום התחבורה מציע כנראה את מקבץ המחדלים התמוהים ביותר בציבוריות הישראלית. בראשם, כמובן, מעללי הרכבת הקלה בירושלים, שלא לדבר על אחותה התאורטית מתל אביב, שעליה מדברים עוד מימי הרצל ומקס נורדאו. אבל למה להיטפל לפרויקטים הגדולים, שכרוכים בהשקעות של מיליארדים ובמבצעים הנדסיים מורכבים. יש דבר פשוט הרבה יותר שמדינת ישראל, מעצמה צבאית וטכנולוגית, לא מסוגלת לעשות: לוודא שבנתיב המיועד לאוטובוסים לא ייסעו מכוניות פרטיות.  
צילום: אלי דסה
נסיעה ברחוב אבן גבירול. אפרים קישון לא היה מנסח יותר טוב את הסיפור צילום: אלי דסה

בשבוע השני לרה-ארגון של התחבורה הציבורית בגוש דן, המהומה בתחנות ובאוטובוסים שככה. הבלגן ברחוב אבן גבירול, לעומת זאת, נמשך כרגיל. במסגרת הרפורמה הנתיב הימני נצבע בצהוב והוכרז כנת"צ (נתיב תחבורה ציבורית), מה שאמור להבטיח לאוטובוסים נסיעה חלקה גם בשעות העומס ושיפור משמעותי בלוחות הזמנים.

בתאוריה זה נשמע מצוין, רק שהתאוריה לא לוקחת בחשבון את ההוא שרק עצר לקנות סיגריות, את זה שפורק סחורה וחוסם את הנתיב, וכמובן את שיירת המתפלחים שעוקפים את הפקק מימין. ולמה שלא יתפלחו? הם יודעים היטב שאיש לא יגבה מהם את המחיר.

"חלם, פשוט חלם"
אפרים קישון לא היה מנסח טוב יותר את סיפור האין-אכיפה בנת"צים. זה מתחיל מהמצלמות: אם יש מצלמות בכביש 6, למה שלא יהיו בכל נת"צ? ובכן, משום שהחוק תקוע אי שם בתקופת הדיליז'אנסים. החוק קובע כי על מנת להטיל קנס צריך להיות בתוך המצלמה סרט (על קבצים אלקטרוניים לא שמעו כשניסחו את החוק), ורק שוטר מוסמך לפתוח את המצלמה, לצפות בסרט ולחתום על הודעת הקנס. המשמעות: כל מצלמה כזו גוזלת הרבה משמרות של שוטרים, ולמשטרה, כידוע, יש דברים דחופים יותר לעשות. אז למה לא מעדכנים את החוק ומקדמים אותו לימינו? עובדים על זה. כבר הרבה שנים עובדים על זה.

עד שיסיימו לנסח מחדש את החוק, אפשר לפחות להציב מצלמות מיושנות, אבל גם הן אינן בנמצא: לקראת הרפורמה פרסם משרד התחבורה מכרז לרכישת חמש מצלמות, אבל אי שם בין משרד התחבורה למשטרה לא הצליחו להגיע לנוסח מוסכם של המכרז, הסתבכו עם שלל פרטים בירוקרטיים ומשפטיים והמכרז בוטל. "ההתנהלות סביב המכרז הזה הייתה הזויה ברמה שלא תיאמן", אומר גורם שבקיא בפרטים.

ומה באשר לאכיפה הפיזית, באמצעות שוטרים שיארבו בנת"צים ויקנסו מסתננים? המשטרה, כאמור, עסוקה עם פושעים גדולים יותר. אי לכך, עלתה הצעה שסמכויות האכיפה בנת"צים יועברו לפקחי הרשויות המקומיות. להבדיל מהמשטרה, לראש העיר יש עניין לקדם את התחבורה הציבורית.

רעיון מצוין, רק שהמשרד לביטחון פנים לא ממהר לוותר על סמכויותיו. שימו לב לנימוק המקורי: אם פקחי העירייה יטילו קנסות על נהגים, ייווצרו עימותים והמשטרה ממילא תיאלץ לשלוח שוטרים. על בסיס ההיגיון הזה, צריך לשלול מהרשויות המקומיות את הסמכות לאכוף את חוקי הבנייה, לתת דוחות חנייה ולשלול רישיונות עסק.

בשורה התחתונה: החוק מיושן, המצלמות אינן והשוטרים עסוקים, אבל מסרבים להעביר את הסמכויות לפקחים. הברדק בנת"צים חוגג, וגורם ממשלתי שנדרש השבוע לנושא סיכם את המצב בקצרה: "חלם, פשוט חלם".

לכתבה באתר nrg
Comments