תצרוכת דלק וזיהום: פער של 40% בין הבטחות למציאות

נשלח 4 באוק׳ 2015, 3:11 על ידי Sustainability Org   [ עודכן 23 בינו׳ 2016, 10:47 ]
מרצדס, פיז'ו וב.מ.וו פרסמו נתוני תצרוכת דלק וזיהום רחוקים באופן קיצוני מהמציאות על הכביש, אך לא רק הן אשמות. מחקר חדש מלמד כי הפער הממוצע בכל התעשייה גדל במהירות מדאיגה
רועי צוקרמן' 29/9/2015

הפער בין נתוני תצרוכת הדלק וערכי הזיהום שמבטיחות היצרניות לבין נתוני האמת, הולך וגדל. נתונים שמפרסם הארגון האירופאי "תחבורה וסביבה", מגלים כי הפער שבר שיא שלילי של כ-40% בממוצע, לעומת 31% "בלבד" ב-2012 ו-8% ב-2011. החוקרים מציינים כי לאור פרשת פולקסווגן וההתקן לזיוף תוצאות הזיהום, ייתכן שיש צורך להרחיב את החקירה גם ליצרניות נוספות.

 

הפער בין מציאות למעבדה הולך וגדל (צילום: shutterstock)
הפער בין מציאות למעבדה הולך וגדל (צילום: shutterstock)

 

בראש הרשימה הלא מחמיאה ממוקמת מרצדס, עם פער מדווח של יותר מ-50% בין תצרוכת הדלק של מרצדס C ,A ו-E לבין המציאות על הכביש. לא הרחק מאחוריה ממוקמות ב.מ.וו סדרה 5 ופיז'ו 308 אשר צורכות בפועל כמעט 50% יותר מהמוצהר על-ידי היצרניות עצמן, עם רנו מגאן שרושמת פער ענק של 45%. עורכי הסקר מציינים כי המכוניות הסובלות מפערים גדולים במיוחד, מצוידות בדרך כלל במנוע דיזל. לטענתם, בתנאי אמת כמעט ואין למנועי הדיזל יתרון סביבתי או כלכלי כלשהו על-פני מנועי בנזין.

 

מעבדה מול מציאות - הסיבות לפערים הגדולים:

  • מחולל זרם החילופין (אלטרנטור) מנותק כדי לחסוך באנרגיה על-ידי הפסקת הטעינה
  • שימוש בשמני סיכוך מיוחדים וצמיגים נמוכי חיכוך, המנופחים בלחץ אוויר גבוה מאוד
  • שינוי בכיול המתלים וכיוון הגיאומטריה להפחתת תנגדות גלגול
  • אטימת מרווחים במרכב - דוגמת רווחים בין הדלתות, מכסה המנוע לפגוש  והסבכה הקדמית
  • שימוש במשטח נסיעה חלק במיוחד, בלי רוח ועם ויסות של הטמפרטורה
  • היצרניות מורשות לדווח על נתון טוב בעד 4% מתוצאת המעבדה כ"מרווח טעות"

 

מצהירות על שיפור?

יצרניות הרכב מציבות לעצמן יעדי שיפור בתצרוכת הדלק, הן מטעמים שיווקיים-תדמיתיים והן מכיוון שתקני הזיהום תובעניים. החוקרים מציינים כי בעוד היצרניות מצהירות על שיפור עקבי ומרשים בתצרוכת הדלק ורמת הזיהום, בפועל רק חלק קטן מהשיפורים המוצהרים מגיעים לאוויר שאנו נושמים. היצרנית שפחות מאחזת עיניים לפי המחקר היא טויוטה, המצליחה להציג במכוניותיה 80% מההבטחה לשיפור שנמדדה במעבדה, כאשר לדוגמה טויוטה אוריס רשמה פער של 20% בלבד במציאות. מכוניות פיאט מצליחות להעביר 70% מהשיפור המובטח לכביש וב.מ.וו 60%, בעוד שממוצע התעשייה די עלוב - רק מעט יותר מ-40% מהשיפור המוצהר אכן מגיע לכביש.

 

במחקר מודגשת ההרעה בין הנתונים המוצהרים, לבין המצב במציאות. רנו קליאו לדוגמה, רשמה פער של 15% בלבד בין המוצהר לאמת בשנת 2011, אך בשנת 2014 הפער הזה זינק ל-35%. פולקסווגן גולף עלתה מפער של כ-20% בשנת 2010 לכ-40% בשנת 2014.

החוקרים ציינו לרעה גם את אופל, שבניגוד למגמת השיפור ברמת הזיהום ותצרוכת הדלק בקרב כל היצרניות הגדולות, רשמה דווקא עלייה של 40% בתצרוכת הדלק.

 

ולסיכום, החוקרים קוראים לרשויות ולממשלות באירופה לפתוח בחקירה לבחינת הנושא - כולל בדיקה מעמיקה יותר של הסיבות לפערים- ולקדם תקנות בדיקה מחמירות ומדויקות יותר לזיהום ותצרוכת דלק. אלו נדחו פעם אחר פעם, עם תאריך יעד טנטטיבי להחלה ב-2017. החוקרים מעריכים שהשיטה החדשה תוריד את הפער הממוצע בין המבחנים למציאות מ-40% ב-2014 ל-23% בלבד.

Comments