קו 24 כבר עבר?

פורסם: 10 בנוב׳ 2010, 5:52 על ידי: Sustainability Org   [ עודכן 10 בנוב׳ 2010, 5:58 ]
דניאל שמיל 10.11.10 | 08:51

שיפור המידע לנוסעים בתחבורה הציבורית אינו משימה בלתי אפשרית, אך סדר העדיפויות של מקבלי ההחלטות מונע את הנוחות שבתכנון הנסיעה מכולנו.

בתחנת אוטובוס לוהטת בחום הקיץ יושב נוסע צעיר. בידו הוא אוחז טלפון סלולרי חדיש עם מסך מגע. הצעיר קורא אימיילים, גולש באתרים שונים ובהחלקת אצבע גולל שפע של מידע. רק דבר אחד הוא לא יכול לדעת - מתי, לעזאזל, יגיע האוטובוס. הדרך הטובה ביותר לדעת אם החמצת את האוטובוס היא לשאול, ממש כמו לפני שנים, "סליחה, קו 24 כבר עבר?"

על מהפכת המידע אנחנו מרבים לכתוב כאן, אבל על מהפכת התחבורה הציבורית אין מה לכתוב. בעוד המידע נהפך זמין, מצבה של התחבורה הציבורית נשאר סטטי, אם לא הידרדר.

נסיעה באוטובוסים מצריכה שפע של זמן פנוי, וזו אחת הסיבות לכך שמשתמשים בהם בעיקר צעירים או פנסיונרים. אבל גם לנסיעה ארוכה אפשר להיערך, אם אפשר לתכנן אותה מראש. אלא שבישראל אי אפשר לדעת כמעט דבר על התחבורה הציבורית. כבר בשלב התכנון בבית, מול המחשב, מתברר כי המידע חסר (באתר של אגד, למשל, אין מפות) והאתר שהעלה משרד התחבורה, המרכז את המידע מכלל החברות, חסר מאוד. שעות היציאה של האוטובוסים רשומות, אך הנהגים אינם נוטים לדייקנות וגם לא ברור מתי יגיעו לתחנות שונות לאורך המסלול. בנוסף, לא תמיד מספר האוטובוסים מספיק לנוסעים. הנוסע ההמום המחכה דקות ארוכות בתחנה יכול לראות את האוטובוס, גדוש, חולף על פניו מבלי לעצור.

יחד עם השיפור הנחוץ בתחבורה הציבורית בעיר ומחוץ לה, הגיע הזמן לשפר גם את המידע לנוסע. אפשר להתחיל בקטן, עם שלטים ברורים ובהירים המפרטים את הקווים העוברים בתחנה, תדירותם ולאן בדיוק מגיע האוטובוס. אפשר להמשיך באתרי אינטרנט טובים ומפורטים יותר, ובהמשך - לספק נתונים מדויקים על מועד הגעת האוטובוס הבא ולהציג בתוך האוטובוס את התחנות הבאות שבהן יעצור. ניסויים כאלה נערכים באחרונה בגוש דן ובירושלים, וניתן לקוות שהם יתרחבו לקווים ואתרים נוספים. שיפור השירות בתחבורה הציבורית - עם קווים חדשים וישירים ונתיבי תחבורה ציבורית מוגנים בבטון - חייב להיות משולב גם בשיפור המידע לנוסע, שיאפשר לו לתכנן את הנסיעה ואת לוח הזמנים שלו. רק כך אפשר יהיה להשיב את התחבורה הציבורית להיות רלוונטית.

אין הדבר דורש יצירתיות רבה מדי בקרב מקבלי ההחלטות. הפתרונות הרי נמצאים בעולם. גם לא מדובר בהשקעה אדירה שהמשק לא יוכל לעמוד בה. ייעול מערכת הסעת ההמונים בישראל הוא רק עניין של סדר עדיפויות נכון יותר ופתרון בעיות ביורוקרטיה. לפי שעה, רווחתם של נוסעי התחבורה הציבורית לא נמצאת גבוה בסדרי העדיפויות של אלה האמורים לעשות את חיינו קלים יותר.

לכתבה בדהמרקרIT


כתבות קשורות:
אוטובוסים, אתר מידע פרטי
אוטובוסים, אתר המידע הממשלתי
Comments