המדינה מנסה לשנות את הרגלי הנסיעה של עובדיה ■
תוכנית חדשה מציעה מענקים כספיים בתמורה להימנעות מנהיגה בשעות העומס ■
המטרה: חיסכון בדלק ובכסף
מאת דניאל שמיל, 29/9/2013
עובדי המדינה שקיבלו לאחרונה תלוש שכר הופתעו לגלות כי מוצמד לו מכתב.
המכתב החריג מזמין אותם להצטרף לניסוי שבמסגרתו הם ישנו את הרגלי הנסיעה
שלהם ויחסכו בדלק וישמרו על הסביבה. המכתב מציע לעובדים "לקבל תמורה כספית
של עד 10,000 שקל" בשנתיים.
הסכום כולל את מענק הצטרפות לניסוי בגובה 1,000 שקל,
תמורה על הימנעות משימוש בכבישים בשעות העומס, שיכולה להגיע ל-4,500 שקל,
וגם סכום של 4,500 שקל שמהווה חיסכון משוער בהוצאות על דלק וחנייה במהלך
תקופת הניסוי.
הניסוי יצא לדרך לפני כחצי שנה, ונועד לבחון אם ניתן
לשנות את הרגלי הנסיעה באמצעות תמריצים כספיים. העיקרון שעליו מבוסס הניסוי
הפוך לזה של אגרת גודש. במקום "להעניש" את הנהגים שנכנסים לערים בשעות
השיא, יינתנו תמריצים כספיים של עד 4,500 שקל בשנתיים למי שיימנע מכך.
הנהגים יוכלו לבחור בשעת נסיעה שאינה שעת השיא או להגיע
ליעדם בתחבורה ציבורית או בנסיעה משותפת. מספר הנהגים שהתנדבו להשתתף
בניסוי נמוך מהמצופה, ולכן מנהלת הניסוי בחברת חוצה ישראל מנסה לגייס נהגים
מצי הרכב הגדול בישראל, זה של עובדי המדינה.
בנוסף לזה, ועדה של משרדי האוצר והתחבורה, בראשות סמנכ"ל
רשות המסים, ערן יעקב, בוחנת שינויים בהרכב המיסוי והתמריצים על מכוניות,
כך שמס רכישה יופחת ויוטל מיסוי פרוגרסיבי תלוי שימוש.
לאחרונה פורסם מכרז לפיתוח מונים שיותקנו במכוניות,
ויציגו לנהג בזמן אמת את עלות הנסיעה שלו, זאת מבלי לשדר נתונים על הנסיעה
למקור חיצוני. מהלך זה הוקפא כעבור זמן קצר בידי שר התחבורה, ישראל כ"ץ,
בשל החשש כי הוא יוביל לאגרת גודש בעתיד.
לכתבה בדהמרקר