מנכ"ל עמותת "אור ירוק": המכוניות כאן יקרות - בגלל הממשלה

נשלח 18 באוג׳ 2011, 1:27 על ידי Sustainability Org   [ עודכן 19 באוג׳ 2011, 4:12 ]
הפחתת שיעור המס לרכב תשפר משמעותית את איכות חייהם של אנשים רבים (האומנם?!)
 
10/8/2011, מאת שמואל אבואב מנכ"ל עמותת אור ירוק
 
גל המחאות שהעלה על סדר היום את יוקר המחיה שעמו מתמודד מעמד הביניים, מותיר בידי פקידי האוצר ברירה אחת - מציאת נוסחת קסם שתביא למקסימום הקלה במינימום פגיעה בהכנסות המדינה.

על פניו נראה שמדובר במשימה בלתי אפשרית, אלא שהמציאות כבר הוכיחה, ולא אחת, שנוסחאות קסם הן לפעמים רק היגיון פשוט ובריא.

בשוק הרכב למשל, רכישת מכונית חדשה על ידי משפחה ישראלית ממוצעת ממעמד הביניים היא פרויקט של ממש, שעלותו כ-120 אלף שקל. המיסוי הגבוה, בשיעור של כ-83% ממחיר הרכב, שמשיתה המדינה על הקונה, כמעט מכפיל את מחיר הרכב והופך את הרכישה לפרויקט שאין ברירה אלא לדחות אותו. אלא שמשפחה ישראלית ממוצעת מהמעמד הבינוני מתקשה להסתדר ללא רכב, ולכן היא ממשיכה להשתמש ברכב הקיים, ההולך ומתיישן. וכך, גילו הממוצע של רכב בישראל הוא 8 שנים, לעומת 5.5 באירופה. בנוסף, 200 אלף מכוניות בנות 15 ויותר נעות על כבישי המדינה.

הנוסעים במכוניות אלה היו מחליפים אותן במכוניות חדשות - אם היה שיעור המס עליהן מופחת באופן משמעותי. בכך לא רק שהיו משפרים משמעותית את איכות חייהם, אלא הם היו גם יכולים להציל את חייהם. ואם לא די בכך - גם המדינה היתה מרוויחה, מיליארדים.

כל המחקרים שנערכו בתחום מוכיחים שמכוניות חדשות יותר הן גם מכוניות בטוחות יותר. הן מעורבות בפחות תאונות ונוסעיהן נהרגים ונפצעים פחות, ולכן גם עלותם למדינה נמוכה יותר - הן בנזק הישיר למשק, הנובע מהוצאות פינוי, שיקום וטיפולים רפואיים, והן בנזק העקיף, הנובע מאובדן תפוקה בשל פציעה או מוות. הנזקים הללו מסתכמים בכ-16 מיליארד בשנה למדינה.

בשנים האחרונות מתחוללת בתחום המכונית המשפחתית מהפכה בטיחותית. מכונית קטנטנה שיוצרה בשנה-שנתיים האחרונות, בטוחה לאין ערוך ממכונית כבדה, מאסיבית, וממותג בטיחות יוקרתי שיוצר לפני 8 או 10 שנים בלבד. רכישת מכונית חדשה עבור משפחה מהמעמד הבינוני משמעותה עוד כריות אויר שיגנו גם על הילדים במושב האחורי, מערכת בקרת יציבות שתתקן טעויות נהג ותמנע תאונה, מערכת שתתריע מפני סטייה מנתיב, מאי שמירת מרחק, מלחץ אוויר לא תקין בצמיגים ומנסיעה מסוכנת לאחור.

הפחתת שיעור המס לרכב תשפר משמעותית את איכות חייהם של אנשים רבים. מהלך שכזה גם יגביר את בטיחות הנסיעה ואולי אף יציל ממוות או מפציעה קשה. ירידה במספר תאונות הדרכים, הנפגעים וההרוגים עשויה לחסוך מיליארדים למדינה - חיסכון שהוא משמעותי יותר מירידת ההכנסה ממסים.

הכותב הוא מנכ"ל עמותת אור ירוק

לכתבה בדהמרקר


כתבות קשורות:

אור ירוק: "ביטול חוק הקסדות באופניים – מסכן חיים"

Comments