תוכנית נתיב לדירה גובשה על ידי משרדי התחבורה והאוצר כדי לקדם בניית דירות. הקבינט ידון היום גם בתוכנית מחיר מטרה של משרד השיכון לשיווק דירות שמחירן נמוך ב–20% ממחיר השוקמאת נמרוד בוסו, דניאל שמיל, 23/6/2014קבינט הדיור צפוי להתכנס היום לדיון שבמרכזו יעמדו שני צעדים משמעותיים שגיבשה באחרונה הממשלה במטרה להילחם במחירי הדיור: יוזמת מחיר מטרה שגיבש שר הבינוי והשיכון, אורי אריאל; ויוזמת נתיב לדירה שצפויים להגיש במשותף משרדי האוצר, התחבורה והשיכון. לפי הצעת ההחלטה בעניין מחיר מטרה, שעיקריה פורסמו בשבוע שעבר, ב–2014–2019 תשווק המדינה קרקע להקמת 61 אלף יחידות דיור במכרזים שבהם ייקבע מחירן של 80% מהדירות מראש, שיהיה נמוך בכ–20% מרמת מחיר השוק באזור. ב–2014 יפרסם המינהל מכרזים לבניית 6,000 דירות באופן זה, וימשיך לשווק כך כ–11 אלף דירות מדי שנה. לפי רשימת המתחמים שחשף TheMarker, צפויים להתפרסם המכרזים באופן זה עבור 3,000 דירות בשכונת פסגות אפק בראש העין, 1,500 במרכז החדש של מודיעין, ו–1,200 בשכונת אפק בקרית ביאליק; כבר ב–2014. ![]() בנייה בשכונת פסגות אפק בראש העין
צילום: אייל טואג
אומדני עלות ההחלטה עדיין לא פורסמו, אך ההערכות הן שהיא צפויה לנוע סביב 1.5 מיליארד שקל בשנה, באובדן הכנסות של המדינה משיווק קרקעות. במשרד השיכון מקווים שהמהלך ישפיע על רמת המחירים בשוק כולו, כשהיזמים שירכשו קרקע במכרזים רגילים - ובעיקר מוכרי דירות יד שנייה - ייאלצו ליישר קו. במסגרת יוזמת נתיב לדירה, שצפויה אף היא לעלות לדיון, צפוי להיות מאושר הסכם תקציב. לפי ההסכם, יועברו 4 מיליארד שקל למימון 45 פרויקטים תחבורתיים עד 2020. הפרויקטים יאפשרו בניית דירות, אך כמעט כל הפרויקטים הם הרחבת כבישים ובניית מחלפים, ומיעוט מבוטל הוא השקעה בתחבורה ציבורית. ככל הידוע, ההסכם הזה לא כולל השקעה בתחבורה מסילתית חדשה בכלל. ארגון 15 דקות לקידום התחבורה הציבורית שלח מכתב לשר התחבורה שבו הוא מוחה על התוכנית, וקורא להעביר תקציבים לקידומים תחבורה ירוקה. גיל יעקב, מנכ"ל הארגון, כותב כי "אנו קוראים לכם להטות את היקף ההשקעה בפרויקט נתיב לדירה להיקף של 50% לפחות. כך למשל, לשלב נתיבי תחבורה ציבורית בכל התשתיות שיסללו או יורחבו". לכתבה בדהמרקר |