מאת: דובי בן גדליהו ואדריאן פילוט, גלובס יום ראשון, 3 במרץ 2013, 17:46
מקורות באגף: שווי השימוש במתכונת הנוכחית יוצר עיוות מתמשך עם עלות שולית כבדה למדינה. רשות המיסים מתנגדת: "זו פגיעה במעמד הביניים"
תגיות:
רכב צמוד
![]() עובדים שמקבלים רכב צמוד משפחתי בשווי 130 אלף שקל, משלמים שווי שימוש של כ-3,250 שקל בחודש. יונדאי i30 (צילום: קובי ליאני) אגף התקציבים בוחן אפשרויות להעלאת שווי השימוש ברכב צמוד, כך נודע ל"גלובס". בכירים באגף התקציבים אומרים כי השיטה הנוכחית, שמחושבת כאחוז קבוע (2.5%) ממחיר המחירון של הרכב ושאינה מפנימה את העלויות המשתנות של הדלק, מעודדת את מקבלי הרכב הצמוד לעשות בו שימוש עודף, שאינו למטרות העבודה. הנהנה מההטבה של רכב צמוד רואה לנגד עיניו עלות שולית אפסית, שכן הוא אינו משלם עבור הדלק. לעומת זאת, עלות המדינה של הנסיעה העודפת, שכוללת בין השאר נזקי זיהום אוויר ותרומה לפקקים, נאמדת במיליארדי שקלים לשנה. באגף התקציבים אומרים כי המטרה אינה בהכרח להגדיל את הכנסות המדינה אלא לתקן עיוות רב שנים - תיקון שאפשר לבצע עם ממשלה וכנסת בעלת אג'נדה חברתית-סביבתית כמו זו הנוכחית. בטיוטת חוק ההסדרים האחרונה, שנחשפה ב"גלובס" בחודש אוקטובר אשתקד, הגיש אגף התקציבים "הצעת מחליטים", שכללה הוספת מרכיב נפרד שמשקלל את עלויות דלק לשווי השימוש. אולם לאחר חשיפת הטיוטה זכתה ההמלצה להתנגדות נרחבת מכיוון שרים ומכיוון חברי כנסת. ככל הידוע, כיום מנסים באגף התקציבים למצוא פתרון שונה, שיכלול ככל כנראה העלאה של אחוז ממחיר הרכב, שלפיו מחושב שווי השימוש. כיום משלמים עובדים שמקבלים רכב צמוד משפחתי בשווי 130 אלף שקל, שווי שימוש של כ-3,250 שקל בחודש. העלאה נוספת של 0.5% עשויה לייקר את העלות החודשית בכ-750 שקל. מנגד, ברשות המסים מתנגדים בתוקף לכל סטייה מהמתווה הקיים והמוסכם של שווי השימוש, שגובש בזמנו עם המעסיקים בשנת 2008. מקורות ברשות המסים טוענים כי העלאת שווי השימוש תביא לפגיעה נוספת במעמד הביניים, שממילא נושא כיום בעיקר נטל המס. כמו כן טוענים ברשות המסים כי הדבר יביא לתסיסה ביחסי העבודה במשק. בכירים ברשות המסים טוענים כי שווי השימוש הנוכחי משקף נאמנה את שווי השימוש הריאלי ושעל כן אין הצדקה כלכלית לשנותו. הכנסות המדינה מגביית מס שווי השימוש לבדו, שמהווה חלק ממס ההכנסה, נאמדות בכ-5 מיליארד שקל בשנה. דובר משרד האוצר מסר בתגובה כי "המדיניות הכלכלית וסדרי העדיפויות בתקציב המדינה ייקבעו על ידי הממשלה החדשה לכשתקום". לכתבה בוואלהלכתבה ב"גלובס" באגף התקציבים דנים בשינוי מנגנון שווי השימוש של הרכב הצמוד לקראת דיוני התקציב ■ לפני חצי שנה נגנז רעיון לפצל את המיסוי על הרכב ועל הטבת הדלק החינמילקראת דיוני התקציב הקרבים, מרענן אגף התקציבים במשרד האוצר את התוכנית להעלות את המיסוי על המשתמשים במכוניות ליסינג צמודות. על פי התוכנית, יועלה שווי השימוש שמשלמים כיום הנוהגים ברכב צמוד, ונהנים מכיסוי הוצאות הדלק שלהם בידי המעסיקים. בשלב זה לא ברור עדיין איזה מנגנון ייכלל במסגרת הצעת התקציב שיגיש המשרד, וזה נתון עדיין למחלוקת בין אגפי האוצר ורשות המסים. בקיץ נחשף אחד המתווים שביקש האוצר ליישם בטיוטת חוק ההסדרים למשק. לפי המתווה שהוצע, שווי השימוש החדש יפוצל לשניים ויוטל בנפרד על כלי הרכב ועל הטבת "דלק ללא הגבלה". המיסוי שיוטל בגין החזקת רכב ליסינג בלבד יהיה נמוך משיעורו כיום. ואולם הטבת הדלק תגרור הפרשה למס בסכום קבוע וגבוה, שייקר את שווי השימוש הכולל של הנהגים. אלה יידרשו להחליט אם לוותר על הטבת הדלק על חשבון מקום העבודה ולזכות בניכוי מס מופחת, לקבל החזרי דלק בדיעבד מהמעסיק (שלא יוכרו לצורך מס), או להמשיך בתדלוק החינמי, אך לשלם יותר - באמצעות תוספת לברוטו והגדלת הניכוי במס. השינוי נדון וגובש במסגרת דיוני הוועדה הבין־משרדית להגברת התחרותיות בענף הרכב, אך הדיון בו הופסק בעקבות וטו שהטיל שר התחבורה ישראל כץ. שווי שימוש הוא מס המוטל על נהגים המקבלים רכב צמוד ממקום העבודה. זהו סכום המצטרף למשכורת ברוטו, ומגלם את שווי ההטבה שלה זוכה העובד. מדובר בהטבה כי כשמקום העבודה מעניק לעובד למכונית, העובד אינו צריך להוציא ממשכורת הנטו כסף על דלק, ביטוח, טיפולים והפחת של המכונית. כיום, שווי השימוש הוא 2.48% בחודש ממחירה של המכונית כחדשה. השווי הוכפל ב–2009, בתום מהלך תלת־שנתי ששינה את מנגנון המיסוי של המכונית הצמודה. שווי השימוש כיום הוא אחיד, ואינו תלוי בנסועה של העובד. לכן, מכונית מליסינג נהפכת למשתלמת יותר ככל שהעובד נוסע יותר. |