אז כמה נשלם בשבוע הבא על שווי השימוש ברכב

נשלח 29 בינו׳ 2011, 21:05 על ידי Sustainability Org   [ עודכן 8 ביולי 2012, 2:31 ]
לדוגמה, עובד שמשתכר 10,000 שקל בחודש שילם בשנת 2010 שווי שימוש של כ-1,530 שקלים. עתה ישלם 1,900 שקלים. כל ההסברים לפניכם
תומר הדר 29.01.11, 09:25 

כמעט בלי שנשים לב, בלי אזכורים בתקשורת ובלי חגיגות מיותרות, או מחאה ציבורית, בשבוע הקרוב יתרחש אירוע שישפיע על תלוש השכר של כל מי שמחזיק ברכב צמוד-עליית שווי השימוש. מדוע דווקא בשבוע הבא? - כי אז יקבלו מאות אלפי עובדים את תלוש השכר הראשון שבו יופיע חישוב שווי השימוש לפי תעריפי 2011, שנכנסו לתוקף החודש.

חיפוש פשוט בגוגל מגלה מעל 3,000 אזכורים לנושא שווי השימוש הליניארי, שלא לדבר כמובן על נושא שווי השימוש עצמו, אך כאמור בקרב העובדים אשר מחזיקים במכונית צמודה, מעטים מודעים לעובדה שתלוש השכר אשר יקבלו בימים הקרובים יהיה הראשון שבו עליית שווי השימוש תורגש.  

צילום: יריב כץ
שווי השימוש ישתנה, האם תשתנה מפת הפקקים? צילום: יריב כץ


מדוע הנושא לא זוכה לאזכורים? אחרי הכול, רק לפני מספר שבועות התאגדו ארגוני התחבורה בישראל כדי לנסות ו"לשנות את רוע הגזרה", והנה כעת, כאשר בשבוע הקרוב הדבר יורגש לראשונה בתלושי השכר, אין כמעט התייחסות לנושא? ובכן, מספר ארגונים גדולים שהנושא הובא לפתחם השבוע על ידנו טוענים שעובדיהם גם כך אינם מבינים את שיטת החישוב וניסיון להסבירה מחדש ולהסביר לעובדים שהשבוע הקרוב הוא זה שבו הם ישלמו יותר על המכונית יגרום להתמרמרות בקרב העובדים. 

שתי שיטות חישוב שווי שימוש 

ראשית, הסבר קצר מהו שווי שימוש. על פי הגדרת רשות המיסים מדובר בסכום שנזקף להכנסתו של עובד שקיבל רכב ממעסיקו. סכום זה מהווה שווי כספי של טובת ההנאה הגלומה בשימוש הפרטי ברכב.  

כיום קיימות שתי שיטות חישוב שווי שימוש. הראשונה, אשר תקפה אך ורק לגבי מי שלקח מכונית צמודה לפני שנת 2010 קרוה שיטת הקבוצות. השנייה, אשר תקפה אך ורק לגבי מי שלקח מכונית צמודה אחרי ינואר 2010 היא השיטה הליניארית. 

על פי שיטת הקבוצות, מחירי הרכבים בישראל מחולקים לשבע קבוצות מחיר, שלכל אחת מהן נקבע שווי שימוש מסוים. לדוגמה, הקבוצה הפופולארית ביותר היא קבוצה 2 שאליה משתייכות רוב המכוניות המשפחתיות. שווי השימוש על מכוניות מקבוצה זו עומד, נכון לשנת 2010 על כ-2,350 שקל. סכום זה עלה באופן אוטומטי בתחילת השנה לכ-2,800 שקלים ויתבטא לראשונה בתלוש השכר שהעובדים יקבלו בשבוע הבא, אשר מייצג כבר את שווי השימוש של חודש ינואר.  

להבדיל משיטת הקבוצות, השיטה השנייה, הליניארית, תקפה אך ורק למי שלקח מכונית מינואר 2010. על פי שיטה זו, שווי השימוש לרכב צמוד מחושב לפי אחוז קבוע מערכו של הרכב. השיטה מחולקת לשתי מדרגות. הראשונה, אשר תקפה אך ורק למי שלקח מכונית צמודה בשנת 2010, קובעת שווי שימוש בגובה של 2.04% מערך הרכב. בשנת 2011, באופן אוטומטי, שווי שימוש זה מתעדכן ל-2.48% מערך הרכב.  

בין 1,900 ל-3,010 שקלים 

וכעת, השאלה החשובה ביותר-כיצד יראה תלוש השכר שמחזיקי הרכב הצמוד יקבלו בשבוע הבא והאם עליית שווי השימוש תהיה כה משמעותית? למטרה זו פנינו אל חברת "חשב מערכות מידע" שמתמחה בין השאר בתחשיבי עלויות רכב ואחזקת רכב, במטרה לנסות ולהבין כמה ישלמו בחודש הבא מחזיקי הרכב הצמוד.  

על פי בקשתנו יצרו אנשי חשב תחשיב אשר מתייחס למחזיקי מכוניות אשר משלמים שווי שימוש בשיטה הליניארית, כלומר מי שלקח מכונית בשנת 2010 ואילך, מכיוון שאלה מהווים, על פי הערכות בענף הרכב, את רוב מחזיקי הרכב הצמוד.  

אנשי חשב יצרו עבורנו שלושה טיפוסים של מחזיקי רכב צמוד- שי, אשר מרוויח 10,000 שקלים בחודש, דותן אשר מרוויח 15 אלף שקלים בחודש ושירלי אשר מרוויחה 20 אלף שקלים בחודש.  

מטבע הדברים, מדובר בחישוב אשר מתייחס ל"דמויות מייצגות" - תחשיב השכר המדויק עשוי להשתנות בהתאם למקום העבודה, זכויות העובד וכיוצא בזאת. לכל אחד מהשלושה בוצע תחשיב, אשר מיצג תרחיש בהתאם למכונית שבה בחר. כלומר, תחשיב אשר מתייחס למכונית קטנה במקרה של שי, בינונית במקרה של דותן ומשפחתית במקרה של שירלי. החישוב, יש לציין, אינו כולל מכוניות מנהלים יקרות מכיוון שרוב העובדים ככל הנראה אינם מחזיקים במכוניות כאלה.  

נתייחס ראשית לתרחיש הראשון, זה של שי, שמרוויח 10,000 שקלים בחודש. שי, רווק ללא ילדים, בחר בשנה שעברה במכונית מיני שעולה כ-75 אלף שקלים. כתוצאה מכך בכל חודש בשנת 2010 שי שילם שווי שימוש של כ-1,530 שקלים (שהם 2.04% מערך הרכב). כתוצאה מכך, ובהתחשב בשיעור המס המוטל עליו ובהפרשותיו לחיסכון, נשאר שי בשנת 2010 מדי חודש עם שכר נטו של 7,357. אך בתחילת השנה עלה שווי השימוש ל2.5% מערכה של מכונית המיני של שי. על פי "חשב" שווי השימוש החודשי עלה ל-2.48% מערך המכונית, משמע שווי השימוש החודשי של שי עלה ל-1,900 שקל. אחרי כל חישובי המס יוצר ששכר הנטו של שי בשנת 2011 יעמוד מדי חודש על 7,281 שקלים, ירידה של 76 שקלים בנטו.

דותן, שמרוויח מדי חודש 15 אלף שקלים נשוי ואב לתינוקת. לכן הוא בחר במכונית משפחתית קטנה שעולה 101,500 שקלים. בהתאם למחירה של המכונית שדותן לקח בשנה שעברה, הוא משלם מדי חודש שווי שימוש של 2,070 שקלים. כתוצאה מכך, ולאחר כל המיסים וההפרשות לחיסכון נותר דותן מדי חודש עם שכר נטו של 9,778 שקלים. כעת, ב-2011 עלה שווי השימוש ל2.48%. כתוצאה מכך עלה גובהו של שווי השימוש החודשי על מכוניתו הצמודה של דותן ל-2,570 שקלים. שכר הנטו של דותן הושפע בהתאם ועומד כעת על 9,717 שקלים, ירידה של כ-61 שקלים בשכר הנטו.

שירלי, אם לשני ילדים, מרוויחה 20 אלף שקלים בחודש ונוהגת במכונית משפחתית בעלת מנוע בנפח 1.6 ליטרים שלקחה בשנה שעברה מחברת הליסינג. מחירה של המכונית, בשנה שעברה, היה 118,500 שקלים (מחיר המייצג נאמנה לדוגמה את מאזדה 3 ויונדאי I30). בשנה שעברה שילמה שירלי מדי חודש שווי שימוש של כ-2,420 שקלים. כתוצאה מכך, לאחר ניכויי מס וכיוצא בזאת עמד גובהו של שכר הנטו החודשי של שירלי בשנת 2010 על 11,973 שקלים. לעומת זאת, בשנת 2011 עלה שווי השימוש ל-2.48% וכתוצאה מכך משלמת שירלי מדי חודש כעת כ-3,010 שקלים - מה שהוריד את שכר הנטו שלה ל-11,947 שקלים, ירידה זעומה למדי של פחות מ-50 שקלים.  

הבלאי של הרכב 

האם עליית שווי השימוש היא אכן כה משמעותית והאם בשבוע הבא יצאו מחזיקי הרכב הצמוד לרחובות להבעיר צמיגים? ובכן, תלוי את מי שואלים. ארגונים רבים ממהרים לטעון שהעלאת שווי השימוש תהיה בגדר קש ששובר את גב העובד, אך דווקא המעסיקים עצמם אינם מסכימים בהכרח עם קביעות אלה. כפי שציין השבוע בפנינו גורם בענף הרכב, "בסופו של דבר, כל עוד שכר הנטו מקוצץ בסכום שאינו משתווה אפילו לעלותה של ארוחה זוגית במסעדה, או של מיכל דלק, אף עובד שמקבל מכונית חדישה ודלק כמעט בלתי מוגבל לא יארוז את המזוודות ויעזוב את הארץ".  

נושא נוסף שדורש התייחסות הוא שווי המעסיק, אשר אינו מופיע בנתוני "חשב" ומשתנה מעובד לעובד בהתאם למעסיק ולחברה המספקת את הרכב. סכום זה מייצג את הסכום המגולם על השימוש ברכב עצמו. סכום זה מייצג את הבלאי של הרכב, ירידת הערך שלו, הדלק שהרכב צורך, שמחיריו הולכים ומאמירים וכמובן התיקונים, מבחני הרישוי והטיפולים השוטפים. סכום זה נקבע בהתאם לסוג הרכב, לחברה אשר מספקת אותו ולמעסיק עצמו. מדובר בסכום שככל הנראה יעלה בהדרגה בחודשים הקרובים, במיוחד עקב עליית מחירי הדלק.

לכתבה בכלכליסט

Comments