"הרוצח השקט": 1 מכל 100 נהגים בישראל נרדם על ההגה

נשלח 17 באפר׳ 2011, 5:23 על ידי Sustainability Org   [ עודכן 15 באוג׳ 2011, 22:36 ]

סקר של עמותת אור ירוק מעלה נתונים מדאיגים: רק 19% מהנהגים בישראל דיווחו שאינם נוהגים אף פעם כשהם עייפים ■ מנכ"ל אור ירוק: "העייפות חזקה יותר מכל ניסיון להתמודד עימה"

יוסי ניסן 
17/4/11

אחד מכל 100 נהגים בישראל דיווח כי נרדם לחלוטין על ההגה בזמן נהיגה במהלך השנה האחרונה, כ-3% מהציבור נסעו עם נהג שנרדם על ההגה בנהיגה. הנתונים המדאיגים האלה עולים מסקר שפירסמה לאחרונה עמותת "אור ירוק", שבדק את הרגלי הנהיגה של הציבור הישראלי, בייחוד במצב של עייפות.

מהסקר עולה, כי רק 19% מהנהגים בישראל דיווחו שאינם נוהגים אף פעם כשהם עייפים; רק מחצית מהם יעצרו בצד למנוחה במידה וירגישו עייפים מדי; 6% לא ינקטו בשום פעולה על מנת להתעורר או לנוח וימשיכו בנהיגה כשהם עייפים. בהקשר הזה, כ-15% מהנהגים היו במצב בו רצו לעצור בצד בשל עייפות, אך לא היה להם איפה.

עוד עולה, כי כ-1% מכלל הנהגים בישראל דיווחו כי נרדמו לחלוטין על ההגה - אחד מכל מאה כאמור. כ-14% מהנהגים נסעו לפחות פעם אחת ברכב עם נהג שכמעט נרדם על ההגה, ו-7% נסעו עם נהג שכמעט ירד מהשוליים.

לפי הנתונים, ככל שיורד הגיל כך עולה שיעור המדווחים על נהיגה במצב של עייפות: קרוב ל-20% מהצעירים בגילאי 18 עד 34 נסעו ברכב שהנהג בו כמעט נרדם על ההגה לפחות פעם אחת בשנה האחרונה. שיעור הגברים שכמעט נרדמו על ההגה וירדו מהשוליים או נרדמו לחלוטין עומד על 20%, לעומת 9% מהנשים.

לדברי מנכ"ל אור ירוק שמואל אבואב, "ממצאי המחקר מציגים פעם נוספת את ה'רוצח השקט' בכבישים - הנהגים נוסעים תחת עייפות והיא מכריעה אותם בסופו של דבר. נהיגה במצב של עייפות מסוכנת בדיוק כמו נהיגה תחת השפעת אלכוהול, אך כמעט בלתי אפשרי לאכוף אותה ועל כן נדרשת אחריות אישית מצד הנהגים - העייפות חזקה יותר מכל ניסיון להתמודד עימה".

הסקר נערך עבור אור ירוק ע"י מכון גיאוקרטוגרפיה וכלל מדגם ארצי של 500 נבדקים המייצגים את האוכלוסייה היהודית הבוגרת בישראל.


"הרוצח השקט בכביש": 15% נסעו עם נהג שנרדם על ההגה

סקר חדש של עמותת "אור ירוק" שפורסם בגל"צ מציג תמונת מצב עגומה למדי של תרבות הנהיגה בישראל ■ מסתבר שיותר ויותר נהגים נכנעים לעייפות, כ-1 מתוך 100, עוצמים עיניים ומסכנים את כולנו

שירות גלובס 
27/4/10

הגורם השכיח ביותר לתאונות דרכים קטלניות הוא גם הקל ביותר לאבחון ולמניעה: נתונים ברחבי העולם מעידים כי לא פחות מ-20% מהתאונות הקשות נגרמות כתוצאה מעייפות. גם הנהג הישראלי מצטרף לסטטיסטיקה: סקר חדש שערכה עמותת "אור ירוק", ופורסם בגל"צ מגלה כי אחד מכל מאה נהגים בישראל נרדם בשנה האחרונה בזמן הנהיגה.

"זה הרוצח השקט בכביש", אומר הבוקר (ג') מנכ"ל עמותת "אור ירוק", שמואל אבואב, "נהגים רבים במדינת ישראל סומכים על עצמם שהם יתגברו על עייפות. אדם עייף שלא ישן מספיק שעות הוא משול לנהג שנוהג תחת השפעת אלכוהול - לנהג שיכור", הוא הוסיף.

אבואב קיבל השבוע את תוצאות הסקר לידיו, ונתקל בכמה נתונים מפתיעים: קרוב ל-15% מהנשאלים הודו כי נסעו עם נהג שנרדם על ההגה, כמו כן עולה כי אחוז הנהגים שסטו לשוליים בקרב הגברים גבוה פי שניים מהנתון הזהה במגזר הנשי.

ברוב המקרים, הרגיעו הנשאלים ואמרו שיצאו מהמקרה ללא פגע, ולא חשו בסכנה. אלה בדיוק המילים שמחזירות את ישי מאיר שבע שנים לאחור, אל היום בו איבד את בתו יערה מפגיעת נהגת שנרדמה בזמן הנסיעה: "היא יצאה בבוקר עייפה ליום של עבודה ולימודים והרבה מאוד אנשים אמרו לה במהלך היום שהיא עייפה ותגרום לתאונת דרכים, אבל היא סמכה יותר מדי על עצמה. אני לא אקבל יותר את יערה בחזרה, אבל חד משמעית אני אומר לכל נהג - אתה עייף אל תעלה על הכביש".

ממצאי הסקר מפנים אצבע מאשימה לא רק כלפי הנהגים אלא גם כלפי הרשויות בישראל. מהממצאים עולה כי 15% מהנשאלים העידו כי נמצאו לפחות פעם אחת במצב בו רצו לעצור לנוח בצד הדרך בשל עייפות,אך לא מצאו מקום מתאים לכך, ונאלצו להמשיך בנסיעה.


כתבות קשורות:
Comments