הפתרון לתאונות הדרכים לא עובר דרך מצלמות המהירות

נשלח 15 בספט׳ 2011, 5:35 על ידי Sustainability Org   [ עודכן 13 באוג׳ 2012, 13:31 ]

מחקר שבחן את "מלכת מצלמות המהירות", בריטניה, מעלה כי הן לא מסייעות לפתרון תאונות הדרכים; מדוע מושקע כל כך הרבה מאמץ? השקעה ארוכת טווח בכבישים אינה מצטלמת טוב

אליעוז רבין/ / התנהגות צרכנית | 15/9/2011 13:25    
תגיות: תאונות דרכים
 
ב-25 באוגוסט פורסם במגזין הנחשב אוטו אקספרס מחקר מטריד, שגילה לנו את מה שידוע זה מכבר לכל איש מקצוע הקשור לענף הרכב. המאמר שכותרתו "to Cut Collisions Speed Cameras Fail" מביא נתונים מטרידים מן המדינה שהפכה את מצלמות המהירות לחזות הכל, בריטניה.

על-פי נתונים אלה, לא רק שהצבת מצלמות מהירות לא הורידה את מספר התאונות, אף שבמקומות רבים עלה מספרן ממועד הצבת המצלמות. ב-7 מ-44 אתרי הצילום בעמק התמזה וב-4 מ-47 בקמברידג'שייר חל גידול של ממש במספר התאונות מרגע שהוצבו המצלמות. קיטון לא נרשם למעשה כמעט בשום מקום. את הנתונים אישר ואימץ משרד התחבורה הבריטי.

כאשר ממשל מחליט החלטה שגויה, בדרך כלל הפתרון שלו הוא להגביר את המאמצים לתיקון הטעות, להוסיף שמן למדורה. אם מצלמות המהירות אינן מפחיתות את מספר התאונות, אז נוסיף עוד מצלמות. אלא שבבריטניה הוצב מספר המצלמות הגדול בעולם. אין עוד מדינה המתקרבת לפריסת המצלמות הקיימת ברחבי הממלכה המאוחדת, והדבר, כאמור, לא הועיל. יפה עשתה אם כן הממשלה הבריטית שלא הלכה בדרך הקלה והפופוליסטית, אלא החליטה לבחון מחדש את עצם התועלת שבפתרון השגוי.

מדוע העסק לא עובד? מצלמות המהירות נועדו לטפל בשני גורמי תאונות: מהירות הנסיעה וחינוך הנהגים. אלא ששני גורמים אלו כלל אינם משמעותיים בגרימת תאונות דרכים. כמי שעסק במשך שנים בתשלום תביעות ביטוח רכב, למדתי מה שיודעים רבים בענף - מהירות אינה הסיבה למרבית תאונות הדרכים. סדרי תנועה, התנהגות על הכביש, חציית קו לבן, התהפכות עצמית, עקיפות מסוכנות - כל אלו משמעותיים הרבה יותר.

אבל גם חינוך הנהגים אינו גורם אמיתי. בכל מקום שהוחלף בו צומת מרומזר במחלף או במעגל תנועה פסקו התאונות. בכל מקום שהופרדו בו נתיבים הפרדה פיזית, לא ניתן עוד, כמובן, לעבור קו לבן או לעקוף עקיפה מסוכנת. ה

אם הנהג הישראלי הפך לפתע מחונך? האם הבין פתאום את חשיבותה של נהיגה נכונה? לא. במלים אחרות, קיימות 3 סיבות עיקריות לתאונות דרכים: תשתית, תשתית ותשתית.

אלא שאם ימקדו את כל המאמצים למניעת תאונות דרכים בבניית תשתיות, איזו זכות קיום תהיה לעמותה מתבכיינת כמו אור ירוק? אם הכסף יוקדש להקמת מחלפים, כיצד יוכל שר התחבורה להשקיע בקמפיינים לחינוך הציבור? השקעה ארוכת-טווח בבניית כבישים אינה מצטלמת טוב.

גרוע מכך, שר שיפנה את משאביו לפתרון האמיתי, קרי בנית תשתיות, לא יזכה לגזור את הסרט באירוע המתוקשר של פתיחת הכביש או המחלף. בעת הפוטו-אופ, כאשר שר התשתיות החדש יצטלם בטקס ליד דגלי הלאום, יישב השר שהשקיע בתשתיות הכבישים במושב האופוזיציה ויבכה את מר גורלו: כיצד יצר יחסי ציבור טובים למחליפו. קל לרדוף אחרי נהגים ממהרים. נוח ורווחי לתפוס את מי שעברו את המהירות המותרת ולקנוס אותם.

אין קושי להתייצב מול מצלמת הטלוויזיה ולהכריז על הצבתן של עוד כך וכך מצלמות, ולצקצק בלשון על אובדן הערכים של החברה הישראלית ועל התנהגותו של הנהג הישראלי שפניו כפני דורנו. אבל אם הכביש רחב ומואר, הנהג הישראלי נוהג היטב. אם אין רמזורים, איש אינו חוצה באור אדום. אם מפסיקים להתמקד בפתרון הקל, הנלוז, של מצלמות המהירות ומתחילים להתעסק בדבר האמיתי - נמנעות תאונות דרכים.
הכותב הוא מנכ"ל דבר פשוט ייעוץ ניהולי

כתבות קשורות:

מכונת הקנסות של האוצר תתחיל לרושש אתכם בקרוב

מהירות מופרזת בעיר? למדינה לא ממש איכפת

המצלמות שלא יורידו עבריינים מהכביש - אבל יכניסו למדינה מאות מיליונים בשנה

בישראל רק הנהגים אשמים בתאונות הדרכים; ומה בחו"ל? 

עוד מס בדלת האחורית: מצלמות הרמזור החדשות יפיקו קנסות גם לנהגים שחוצים באור ירוק

מדוע נוהגים הישראלים מהר מהמותר?

עוד מס בדלת האחורית: מצלמות הרמזור החדשות יפיקו קנסות גם לנהגים שחוצים באור ירוק

מכונת הקנסות של האוצר תתחיל לרושש אתכם בקרוב

Comments