שר התחבורה: לבטל את חובת הקסדה

נשלח 17 באוג׳ 2009, 2:01 על ידי Sustainability Org   [ עודכן 3 באוג׳ 2010, 23:56 ]
מועד פרסום: יוני 2009
 
ישראל כץ, שר התחבורה הנכנס, מעוניין לבטל את חובת חבישת הקסדה בכל רכיבת אופניים עירונית. ארגוני הבטיחות ויוזמי החוק מתנגדים, וקוראים לשר לא לקחת על עצמו אחריות לפגיעה בבטיחות הרוכבים.
 
לידיעת רוכבי אופניים: שר התחבורה החדש, ישראל כץ, תומך בביטול חובת חבישת קסדה בזמן רכיבה עירונית. השר הנכנס פועל לצמצום "חוק הקסדה", שאושר כזכור בכנסת לפני כשנתיים, ולפיו מחוייבים רוכבי אופניים לחבוש קסדה בכל רכיבה. כץ תומך באישור הצעת חוק פרטית שהגישה ח"כ שלי יחימוביץ' עוד בכנסת הקודמת, ולפיה תבוטל חובת חבישת קסדה בזמן רכיבה בשטח עירוני. יש לציין כי עד כה, המשרד התנגד לכל שינוי בחוק הקיים מטעמי בטיחות.
 
על-פי הצעתה של יחימוביץ', רוכבים בוגרים יהיו מחוייבים לחבוש קסדה רק בזמן רכיבה בדרכים בינעירוניות, או בזמן רכיבה ספורטיבית - למשל, בתחרויות אופניים. על-פי הצעתה, חובת חבישת קסדה בכל רכיבה תחול רק על ילדים. במשרד התחבורה מסבירים היום כי תמיכתו של כץ נועדה לעודד את השימוש באופניים כאמצעי תחבורה אלטרנטיבי, ומציינים כי "חוק הקסדה" מנע את יישומם של פרויקטים להשכרת אופניים בערים הגדולות.
 
את ההתנגדות להצעת החוק של יחימוביץ' מוביל השר להגנת הסביבה, גלעד ארדן - שיזם את "חוק הקסדה" ופעל לאישורו בזמן שהיה חבר כנסת ויו"ר ועדת הכלכלה. גם ארגוני בטיחות מביעים התנגדות, וקוראים לשר התחבורה לחזור בו מהתמיכה בצמצום "חוק הקסדה". בארגון "בטרם", אף אומרים היום כי "לא יעלה על הדעת ששר התחבורה והבטיחות בדרכים, ייקח על עצמו את האחריות לפגוע בבטיחותם של רוכבי האופניים".
 
בלשכת שר התחבורה מבהירים היום ל-ynet כי למרות השיקולים הבטיחותיים - התומכים בחבישת קסדה - על השר מוטלת חובה לבחון היבטים נוספים, ובראשם שיקולים תחבורתיים. לאור זאת, הוחלט לתמוך בהצעת החוק של יחימוביץ': לטענת גורמי מקצוע במשרד התחבורה, צמצום חובת חבישת הקסדה תעודד את השימוש באופניים. בכך הם מקווים להקטין את השימוש ברכב פרטי בערים הגדולות - מהלך בעל תועלת בהיבט תחבורתי וסביבתי. עמדה זו מנוגדת לעמדת המשרד בימי שר התחבורה הקודם, שאול מופז, שהביע התנגדות לצמצום חוק הקסדה.
 
 
טוקבק של אביעד לכתבה: לבטל חובת חבישת קסדה כדי להקטין גודש תנועה - כדי לעודד רכיבת אופניים בעיר צריך לצמצם את חובת הקסדה, כפי שמוצע בהצעת התיקון לחוק. כל אחד יחליט אם הוא רוצה לרכוב עם או בלי קסדה (אני רוכב עם). רק היום קראנו על המחקר לגבי המחסור במקומות חנייה בתל אביב. רכיבה על אופניים תקטין את מספר כלי הרכב הפרטיים שצריכים להיכנס לעיר, ולכן צריך לעודד אותה.
Comments