ת"א: העירייה מקדמת את גביית "אגרת הגודש"

פורסם: 30 באוק׳ 2009, 10:40 על ידי: Sustainability Org
מועד פרסום: 26/10/2009
 
הודעה חשובה לתושבי המדינה שהתרגלו להיכנס במכונית הפרטית שלהם לתל אביב: אתם עומדים לשלם על זה ביוקר.
 
ראש עיריית תל אביב רון חולדאי נתן לאחרונה אור ירוק לחברת אחוזות החוף לקדם את הפרויקט לגביית "אגרת הגודש", אגרה שתיגבה מבעלי מכוניות פרטיות בכניסות לעיר, כנהוג בערים רבות ברחבי העולם, כדי להגביל את כניסת הרכבים לעיר, למנוע צפיפות, לצמצם את זיהום האוויר, וחשוב לא פחות - להעשיר את קופת העירייה בעשרות מיליוני שקלים בחודש, לפחות.
 
היוזמה לפרויקט לגביית אגרת הגודש נעשית בד בבד עם המאבק על קידום סלילת קווי הרכבת הקלה בגוש דן. בשבוע הבא צפויים להיפגש מנכ"ל אחוזות החוף רוני איכר וחבר המועצה ד"ר משה טיומקין (הגמלאים), שאחראי לתיק התחבורה בעירייה, כדי לקבוע קווים מנחים לפיילוט של פרויקט אגרת הגודש.
 
"אם יש עיר שמתאימה להרצה של יוזמה זו, זאת תל אביב", אמר השבוע עורך הדין עופר שחל, יושב ראש דירקטוריון חברת "אחוזות החוף". " ניהול פרויקט'אגרת הגודש' אמור להיות הפעילות המרכזית בשנים הקרובות של החברה. הוא אמנם ייעשה בשיתוף משרד התחבורה, אך לעיריית תל אביב יש אמירה בשאלות כמו אם ואיך תוגבל כניסת כלי רכב פרטיים לעיר ומה יהיה האפקט של צעד כזה. כדי לקדם את היוזמה, על העירייה להתחיל ללחוץ על משרד התחבורה".
 
בינתיים ממשיכים לפתוח עוד ועוד חניונים, ואלה רק מעודדים כניסת רכבים פרטיים למרכז העיר.
"קיים היום ויכוח בנוגע לחניונים התת-קרקעיים שנבנים, אך כל עוד לא מגבילים את מספר הרכבים שנכנסים לעיר, חייבים לדאוג למקומות חניה נוספים. אני לא מסכים עם האמירה שהחניונים מעודדים את כניסת הרכבים. בסביבות 250 אלף כלי רכב שמגיעים מבחוץ פוקדים את העיר מדי יום, וזמן חיפוש חניה ממוצע בלב העיר הוא 22 דקות, כלומר פרק זמן לא קצר שמשמעותו איבוד זמן, דלק והגברת זיהום האוויר".
 
איך תעזור אגרת הגודש למנוע את זה?
"אנחנו מתכוונים לארגן חניונים מוסדרים בחינם בכניסות לעיר, ומשם האנשים ימשיכו פנימה באמצעי תחבורה ציבוריים. לא ירצו לעשות זאת? אז שישלמו. אני מקווה שנוכל להריץ את זה במקביל לרכבת הקלה, אך גם אם זו תתעכב, לא מן הנמנע שנמשיך לקדם את אגרת הגודש. אנו מקווים שבתוך חודשיים נעמיד נייר ראשוני של התכנית".
 
נתן תומר, בעל המשרד לתכנון תחבורה "אן.טי.אי. בע"מ", מספר כי שיטת גביית אגרת הגודש נועדה להקים מעין חגורה או טבעות סביב העיר, שמאתרים בהן את הכניסות אליה ומבצעים את עבודת הבקרה. "מדובר בכל הכניסות המסיביות לעיר", הוסיף תומר. "לונדון הכי טובה בזה כיום, וגם בסינגפור זה סיפור הצלחה. שם יש'קאר פול', כלומר אם יש ברכב ארבעה אנשים או יותר, זה מצדיק כניסה בחינם או במחיר מופחת".
 
מה חשוב להקפיד בפרויקט הזה?
"שהכול יהיה מושלם כבר ביום הראשון. צריך לזכור שלתל אביב יש יותר מעשר כניסות ויציאות, וכולן צריכות להיות נשלטות. לפעמים הקושי הוא לא בגלל גודל העיר, אלא טמון ביכולת להציב חניוני'חנה וסע' בכמה מהמקומות ובאפשרות לאפשר יציאה ממקומות מסוימים וכניסה ממקומות מסוימים. אפשר לעשות את זה גם בלי שתהיה הרכבת הקלה, אבל קשה לסמוך על הגעה באוטובוס לכל היעדים, אז צפויים עיכובים. בכל מקרה, חשוב שתכנון פרויקט אגרת הגודש ייעשה במקביל לתכנון הקווים והתחנות של הרכבת הקלה".
 
בתוך כך הוקם השבוע ועד פעולה של תושבים המתגוררים סמוך לשוק בצלאל בלב העיר, המתנגדים לכוונת העירייה להקים חניון תלת-מפלסי בשטח מגרשי הטניס לשעבר של מכבי תל אביב, הצמודים לשוק. בו בזמן הפיצו ראשי הוועד עצומה להחתמה, והם עתידים להשתמש בה בהמשך המאבק. 
"מדובר בחפירת חניון נוסף בלב תל אביב - מלבד זה הקיים ברחוב בלפור וזה המוקם ליד תאטרון הבימה - עבור מאות כלי רכב בשטח של 1,729 דונמים , ללא התחשבות בתושבי האזור", נכתב בעצומה.
 
"ברור כי מדיניות זו של הקמת חניונים בלב העיר היא חלק מתכנית כוללת לשינוי מהותי של המרכז ההיסטורי של העיר תל אביב והפיכתו לאזור מסחר יוקרתי, הכולל קניונים ובניית מגדלי משרדים גבוהים, כמו השינוי שעברו מקומות שונים במרכז העיר בשנים האחרונות, כגון הרחובות שינקין ובלפור (מגדלי לב העיר), מגדלי שדרות רוטשילד וכן אזורים רבים נוספים בתל אביב שהפכו מאזורי מגורים לאזורי מסחר ועסקים, על חשבון התושבים. לפני יותר מעשור נמנעה הקמת חניון מתחת לגן מאיר, הסמוך לאתר שהחניון מתוכנן בו כיום, ואנחנו (תושבי האזור) מאמינים כי במאבק נחוש אפשר למנוע גם הפעם פגיעה באיכות החיים שלנו ".
 
לכתבה ב-nrg
Comments