רשות חדשה תפקח על הרכבת - והנהגים יידרשו לעבור טסט

נשלח 8 ביוני 2011, 22:43 על ידי Sustainability Org   [ עודכן 11 ביוני 2011, 23:36 ]

שר התחבורה צפוי להכריז בימים הקרובים על תוכנית בטיחות ברכבת ישראל: בין השאר יוקשחו התנאים לגיוס כוח אדם; התוכנית אינה צפויה לכלול שינויים מבניים

9/6/2011, מאת אבי בר-אלי

שבוע לאחר שקרא ליו"ר ההסתדרות, עופר עיני, לתמוך בקידום סוגיית הבטיחות ברכבת, וכמעט חודשיים לאחר שאיים להשבית את פעילות הרכבת אם לא תוטמע בה תוכנית בטיחות מקיפה, מתכוון שר התחבורה, ישראל כץ, להכריז בימים הקרובים על מהפכת בטיחות בחברת רכבת ישראל. התוכנית תמליץ על הקשחת התנאים לגיוס כוח אדם, שדרוג יכולות הביצוע של העובדים, הגברת הפיקוח והאכיפה על הנעשה בחברה וקביעת מסגרת רגולטורית חדשה. התוכנית תוצג בימים הקרובים בפני ועד העובדים ברכבת וההסתדרות, והיא לא תכלול לפי שעה שינויים מבניים בחברה.

  • תוכנית הבטיחות החדשה ברכבת: נהגי הקטר יחויבו בטסט כל שנתיים
  • יומלץ על הקמת רשות שתפקח על פעילות הרכבת ותרכוש קרונות חדשים

>> כמעט חודשיים לאחר שאיים להשבית את פעילות הרכבת אם לא תוטמע בה תוכנית בטיחות מקיפה, מתכוון שר התחבורה, ישראל כץ, להכריז בימים הקרובים על מהפכת בטיחות בחברת רכבת ישראל. תוכנית נרחבת זו, שגובשה בחודשים האחרונים ברכבת ישראל, תקיף את כלל הפעילות ברכבת, לרבות גיוס כוח האדם, התפעול, הרכש והרגולציה.

בין היתר תמליץ התוכנית על הקשחת התנאים לגיוס כוח אדם חדש לרכבת, שדרוג יכולות הביצוע של עובדי הרכבת כיום, הגברת הפיקוח והאכיפה על הנעשה בחברת רכבת ישראל וקביעת מסגרת רגולטורית חדשה לעבודתה. בניגוד לציפיות, התוכנית לא תכלול לפי שעה שינויים מבניים בחברת הרכבת (ראו מסגרת). התוכנית תוצג בימים הקרובים בפני ועד העובדים ברכבת וההסתדרות - בהתאם להנחיית בית הדין לעבודה.

הקץ להעסקת מקורבים

כאמור, תעמיד התוכנית שורת המלצות לשדרוג יכולות הביצוע של עובדי רכבת ישראל כיום, ובראשם עובדי התפעול - נהגי קטרים, מפקחי תנועה, אתתים ועובדי אחזקה (ציוד או מסילות). במסגרת זו, יידרשו נהגי הקטרים, למשל, לעבור הכשרה מקיפה חוזרת, שלעוברים אותה יונפק רישיון חדש. ואולם, הכשרה זו לא תסתכם בכך. אחת לשנתיים יידרשו הנהגים לעבור בהצלחה מבחן תקופתי מקצועי (טסט). אם ייכשלו בו, יועברו מתפקידם. זאת, לצד בדיקות כשירות גופנית (לרבות בדיקות סמים ואלכוהול), בהתאם לכללי הפיקח הנהוגים בעולם.

לפי התוכנית, גיוס כוח אדם חדש לרכבת יידרש בקביעת תנאי סף קפדניים, שיחייבו עמידה בקריטריונים מקצועיים הרלוונטיים לכל תפקיד. תכלית מהלך זה היא לשים קץ לקבלת מקורבים לאיוש משרות רגישות בחברת הרכבת. תופעה זו הגיעה לנקודת קיצון לפני כשלוש שנים, אז חשדה המשטרה כי עובדים גויסו לחברה לאחר ששילמו לכאורה שוחד לראשי הוועד.

פרק מיוחד בתוכנית הבטיחות יוקדש לנושא התחזוקה השוטפת ברכבת. בין היתר ייקבעו כללים חדשים לבדק הצי הנייד (קטרים וקרונות), לתדירות הבדיקות ולזהות העובדים המוסמכים לערוך אותו והכשרתם. זאת, במטרה לענות על הטענות המופנות נגד פעילותם הלקויה לכאורה של המוסכים ברכבת.

מנתונים שפורסמו באחרונה עולה כי ב-2010 השלימה רכבת ישראל רק 55% מהבדיקות המקיפות (אוברול) שנדרשה לבצע על ידי יצרני הציוד הנייד בצי הקטרים והקרונות שלה - לעומת 58% מהבדקים הנדרשים ב-2007. הסיבה העיקרית לטיפול חסר זה היא ככל הנראה המחסור ברזרבה תפעולית של רכבות, שתאפשר את השבתת חלקן לצורך תיקונים.


כץ קרא לעיני לתמוך במהלך

התוכנית צפויה לכלול עוד המלצה להקמת רשות רכבתית חדשה. מדובר בגוף רגולטורי שיוקם כדי לפקח על פעילות רכבת ישראל, יקבע את אמות השירות הנדרשות ואת לוחות הזמנים. בנוסף, תמליץ התוכנית לשקול כי הרשות היא שתקבע את הגדרות הרכש שלהן תזדקק רכבת ישראל - ואף תנהל את מכרזי הרכש בעצמה. זאת, במטרה להוציא מידי הרכבת את האחריות לכתיבת המפרטים ולניהול המכרזים, שלוו בשנים האחרונות בביקורת קשה. כמו כן עדיין לא הוחלט אם רשות זו תוקם כאגף ברשות הארצית לתחבורה ציבורית - או כיחידה במשרד התחבורה (דוגמת מינהל התעופה האזרחית, למשל).

כפי שפורסם ב-TheMarker שוקלת הממשלה להתחיל בהפעלת חד-צדדית של מנגנוני הפיקוח והאכיפה המצוינים בתוכנית, מתוך הנחה כי לא נדרש שיתוף של הוועד בהטמעת רגולציה פנים-ארגונית הנוגעת בהכשרה ובפיקוח שוטף. זאת, לצד הפעלה מיידית של אמצעי הבטיחות והבקרה הנדרשים ברכבת, כמו הפעלת מערכות האיכון של הרכבות (GPS בקטרים). מערכות אלה הותקנו במרבית קטרי הרכבת כבר לפני כשנה - אך בהוראת ועד העובדים בחברה, נמנעת הפעלתן. כמו כן מדובר בהתקנת שתי מצלמות בקרה (חיצונית ופנימית) בקטרים, לשם תיעוד תנאי הדרך, ובעיקר לשם מעקב ובקרה על הנעשה בקטר בזמן הנסיעה.

כץ קרא ביום חמישי ליו"ר ההסתדרות, עופר עיני, לעמוד בהבטחתו לתמוך בקידום סוגיית הבטיחות ברכבת - ולהתגייס לאישורה של התוכנית. זאת, לאחר שההסתדרות והעובדים הצהירו כי ישתפו פעולה עם כל תוכנית שתכליתה תהיה תרומה להגברת הבטיחות ברכבת בלבד.

לכתבה בדהמרקר


כתבות קשורות:

מי ידאג לנוסעים של רכבת ישראל?

בעקבות העלאת הרף: חשש למחסור בנהגי רכבת ובמהנדסים

שר התחבורה: "הרכבת תפסיק להתנהל כמו חנות מכולת"




Comments