משרדי האוצר והתחבורה סיכמו על הקיצוץ בתקציב

נשלח 20 בספט׳ 2014, 21:01 על ידי Sustainability Org   [ עודכן 20 בספט׳ 2014, 21:01 ]

המשרדים הגיעו לסיכום שלפיו הפרויקטים הגדולים בכבישים ובמסילות לא ייפגעו, וכביש הכניסה החדש לירושלים לא יבוצע מתקציב המדינה ■ את עיקר מחיר הקיצוץ בתקציב 2015 ישלמו הפרויקטים העירוניים ■ מקורות בממשלה: "ההסכם הוגן"

מאת אבי בר-אלי, 15/9/2014

משרדי האוצר והתחבורה סיכמו בסוף השבוע שעבר בחשאי על הקיצוץ בתקציב הפרויקטים של ענף תשתיות התחבורה ל–2015.

זאת, לאחר שהובטח כי פרויקטים שביצועם כבר החל לא ייפגעו, וכי הפרויקטים הגדולים שנכללו בתוכניות החומש של חברות נתיבי ישראל ורכבת ישראל לא יבוטלו. עם זאת, את מחיר הקיצוץ ישלמו הפרויקטים העירוניים שבסמכות משרד התחבורה. גורמים בממשלה הגדירו את הסיכום "הוגן", אך פרטיו עדיין לא נחשפו.

ל–TheMarker נודע כי עיקר הקיצוץ התקציבי יתאפשר בזכות העברת הפרויקט המתוכנן לסלילת כביש 16 בירושלים מביצוע תקציבי לביצוע בידי זכיין פרטי. מדובר בכניסה החדשה לירושלים, המתוכננת בין סיבוב מוצא לכביש בגין, לאורך 4.7 ק"מ, והיא כוללת שתי מנהרות וגשר מעל לנחל רבידה. את הפרויקט אמורה היתה לבצע נתיבי ישראל בעלות של 1.0–1.5 מיליארד שקל. ואולם כעת הוחלט להעביר את הביצוע למכרז שינהל אגף החשב הכללי באוצר. זאת, במתווה זכייני (PPP) שבו גורם פרטי יממן ויקים את הפרויקט בתמורה למסירת ההפעלה לתקופה קצובה.

צילום: הדמיה: נתיבי ישראל

הסכמת משרד התחבורה הושגה לאחר שהובטח כי אגף החשב הכללי יבחן דרכים להאצת הטיפול המכרזי בפרויקט – בעיקר בשלב הסגירה הפיננסית של הזכיין וכי לחברת נתיבי ישראל יינתנו סמכויות פיקוח נרחבות. גורמים בממשלה אף העירו אתמול בציניות כי לנוכח תפקודה של נתיבי ישראל בשנה האחרונה, והזעזועים בצמרתה, הוצאת ביצוע הפרויקט מידיה רק תתרום למימושו.

בנוסף, מסתמן כי פרויקטי "הזרוע המזרחית" של כביש חוצה ישראל (כביש 6) לא ייפגעו. הכוונה היא לשדרוג כבישים 65 ו–85 בצפון (שכבר בביצוע) והקמת המחלפים על כביש 77. כך גם לא יבוטל שדרוג כביש החוף (כביש 2), אך ייתכן שיידחה.

כמו כן לא תיפגע תוכנית "נתיב לדירה", שבה תוקצבו כ–45 פרויקטים תחבורתיים בעלי זיקה לתוכניות הדיור הגדולות ב–2014–2020. זאת, לרבות שדרוג כביש 3 בין אשקלון לקרית מלאכי והקמת תחנת הרכבת בכפר מנחם. בנוסף, לא תיפגע תוכנית מוקדי הסיכון ברשת הדרכים הארצית, שכוללת תקצוב של 200 מיליון שקל לפרויקטי בטיחות.

באשר לפרויקט הרכבת הקלה בגוש דן, זה הצליח לחמוק מהקיצוצים, ובקרוב יפורסם המכרז לכריית המנהרות ולהקמת תחנות הרכבת, בעלות של 3–4 מיליארד שקל.

לכתבה בדהמרקר


Comments