אורי יוגב: "התקציב לתחבורה צריך להיות 30 מיליארד שקל בשנה"

נשלח 28 בפבר׳ 2014, 11:32 על ידי Sustainability Org   [ עודכן 28 בפבר׳ 2014, 11:33 ]

שר התחבורה כ"ץ: "אני כבר מצטער שיש רק מסילה אחת ברכבת העמק" ■ מנהל רשות החברות הממשלתיות, אורי יוגב: "התקציב לתחבורה צריך להיות 30 מיליארד שקל בשנה" ■ עו"ד יוסי לוי: "שדרוג התחבורה יוזיל את יוקר המחיה יותר מפתרון הריכוזיות"

מאת דניאל שמיל, 25/2/2014

"התקציב הלאומי לתחבורה יבשתית, בעיקר מסילתית, צריך להיות כפול מהתקציב כיום ולהגיע ל–30 מיליארד שקל בשנה" — כך אמר אתמול מנהל רשות החברות הממשלתיות, אורי יוגב, בכנס תשתיות, תחבורה ונדל"ן של "הארץ", בשיתוף פירמת BDO–זיו האפט ומשרד לוי, מי־דן ושות'.

"אין הרבה סעיפים בתקציב עם תשואה כלכלית כל כך גבוהה. נתיבים מהירים, רכבות קלות, יותר מקו הסעת המונים אחד בגוש דן — יש עוד המון פרויקטים לעשות, ולדעתי לא יצליחו לפתור את משבר הדיור, בלי תחבורה טובה", הוסיף יוגב, וקרא למדינה לשוב לביצוע פרויקטים זכייניים (PPP).

מנכ"ל סיטיפס, ירון רביד, אמר בכנס כי "אי־אפשר יהיה לסגור את הפער בתחבורה ללא פרויקטי PPP. יש המון כסף שמסתובב בקרנות ובתשתיות, ואפשר להשקיע אותו בשירותים שחיוניים למשק".

בכנס, אגב, זכה פרויקט הנתיב המהיר לתל אביב בפרס פרויקט התשתית של השנה. מנכ"ל חוצה ישראל, ראובן לבאון, ציין אף הוא כי "חייבים לחזור ולטפח את שיתוף הפעולה בין המגזר הפרטי לציבורי".

רו"ח שחר זיו, שותף מנהל 
ב–BDO, אמר כי הפער בין הצהרות הממשלה להשקעות בפועל בתחבורה הוא "עצום", כלשונו. "על אף הגידול בהשקעות — החוסר ענק, ולמרות התועלת הכלכלית שגלומה בו, היא לא ממומשת — גם משיקולי תקציב וגם בגלל יכולת ניהול. הפער הגדול ביותר נמצא בתחום התחבורה העירונית", אמר.

מימין: יוסי לוי, אורי יוגב, יוסי דסקל, בועז צפריר, שי ברס, ירון רביד ומוטי גטניו
מימין: יוסי לוי, אורי יוגב, יוסי דסקל, בועז צפריר, שי ברס, ירון רביד ומוטי גטניו
צילום: חיים טרגן

עו"ד יוסי לוי כינה את המציאות כיום בענף "שעת חרום תחבורתית", וקבל על כך שקברניטי המשק אינם שותפים לתחושה זו. "בעקבות המחאה, חשו הקברניטים שהקטנת הריכוזיות והגברת התחרות הן בבחינת מהלכי חרום, שיהיה בהם כדי להוזיל את יוקר המחיה, ולכן הכנסת התגייסה כאיש אחד להעברת חקיקה מתאימה. לצערנו, אף אחד לא חש צורך להעביר חקיקה מתאימה כדי לשדרג את תשתיות התבורה הציבורית במדינה, והאמינו לי ששדרוג כזה יהיה בו כדי להביא לרווחת הצרכן ולהוזלת יוקר המחיה יותר מכל הצעדים ביחד הננקטים בנוגע לריכוזיות ולהגברת תחרות", אמר לוי.

לוי קרא להכריז על "שעת חרום תחבורתית" למשך 3–5 שנים, לפשט הליכי תכנון, להעניק פטור מחובת מכרזים בפרויקטים מסוימים, להעמיד ערבויות ביצוע גבוהות וליצור מנגנון קנס־פרס לקבלנים.

"עד סוף השנה, בשורה במחיר הנסיעה"

שר התחבורה, ישראל כ"ץ, אמר בכנס כי: "בכל מדינה שיש בה מהפכת תשתית, היא הובילה לצמיחה כלכלית. רכבות מגיעות לכל מקום, והגיע הזמן שייגמר הוויכוח האם זה כלכלי. השאלה הזאת נענתה. 2,000 איש נוסעים כל יום ברכבת לשדרות, ואני כבר מצטער שיש רק מסילה אחת לרכבת העמק".

כ"ץ סקר את פרויקטי הסעת ההמונים במטרופולינים הגדולים, והתייחס גם לכישלון הנמשך בגוש דן: "הרכבת הקלה בירושלים מסיעה יותר מ–130 אלף בני אדם ביום, ויש ביקוש לעוד קרונות וקווים. במטרונית בחיפה נוסעים יותר מ–80 אלף איש ביום, למרות שעדיין אין עדיפות ברמזורים. מקדמים BRT (אוטובוסים מהירים) גם בנתניה. הבעיה הגדולה היא בגוש דן ובתל אביב. זו בעיה שמלווה אותנו עשרות שנים. הכסף הגדול של נ.ת.ע לא הלך על המשרדים בעזריאלי. היא היתה עסוקה בארגון מחדש של התכנון. יש לנו פיגור עצום, אבל אני סומך על המנהיגות של נ.ת.ע כיום".

מנכ"ל רכבת ישראל, בועז צפריר, אמר כי "לרכבת יש רשימת מכולת ענקית של משימות. והרצון שלנו הוא לשפר את השירות, ולהגיע ל–20 מיליון נוסעים בשנה. אנחנו ממשיכים להקים את הרכבת לירושלים, אבל הקו לא ייפעל נכון וטוב אם לא תהיה לנו מסילה רביעית באיילון". באשר לתעריפי הנסיעה ברכבת אמר צפריר כי עד סוף השנה צפויה "בשורה" לנוסעים היוממים ברכבת.

יוסי דסקל, מנכ"ל בומברדייה־ישראל, קרא לעודד שימוש במסילות. לדבריו, "בתחבורה אסור להמציא את הגלגל, חייבים להשתמש בפתרונות קיימים. למה בחיפה יש אוטובוסים שנקראים רכבת קלה? 64% השקעה בכבישים מעודדת רכב פרטי. ההשקעה צריכה להיות הפוכה. הפתרון הוא תחבורה מסילתית".

מנכ"ל חברת נתיבי ישראל, שי ברס, אמר כי "בנוסף למסילות, יש צורך לסלול נת"צים (נתיבי תחבורה ציבורית), בתוך עורקי תנועה קיימים. יש פיילוט בכביש 2, ואנחנו מתכננים נתיבי נוספים כאלה בדרך לתל אביב".

לכתבה בדהמרקר
Comments