תשאירו את האוטו בחנייה

נשלח 3 במאי 2011, 5:23 על ידי Sustainability Org

נסיעה ברכב פרטי מזהמת את האוויר ופוגעת בבריאות, מגדילה את תאונות הדרכים, תוקעת את המשק בפקקים ומחזקת את יצרני הנפט

אביב לביא | 2/5/2011 10:51
תגיות: תחבורה ציבורית, זיהום אוויר,מחיר הדלק
יש הרבה סיבות טובות, כלומר רעות, לקטר על ממשלת נתניהו. עליית מחירי הדלק היא לא הראשונה בתור, אפילו לא העשירית. בתוך ים הדמעות והטענות כמעט נשכחה העובדה שרובה המכריעה של עליית המחירים האחרונה-20 מתוך 23 אגורות - נובעת מהתייקרות הנפט בעולם. רק שלוש אגורות מהעלייה-1.20 שקל על מיכל של 40 ליטר - מבטאות את עדכון שיעורי המס.

אבל ברור שהמהומה לא נסובה על שקל ועשרים, אפילו לא על תוספת של עשרה שקלים למיכל. היא נובעת מהתחושה שדופקים אותנו. וזה נכון, דופקים אותנו בהרבה מאוד חזיתות, והמכונית הפרטית, וכל מה שקשור אליה, היא אחד המקומות היחידים שבהם יש לזה הצדקה. בואו נניח לרגע שהממשלה מחליטה "להקשיב לרחשי לב העם", כמו שנוהגים פוליטיקאים לומר, ולהוזיל מחר את הדלק בשקל לליטר. עזבו את העובדה שהירידה הזו עלולה להימחק מהר מאוד בגלל העליות הבאות במחירי הנפט; אבל מאיפה המדינה תביא את הכסף? פחות שקל לליטר זה פחות מיליארדי שקלים בקופת המדינה. האם צריך לקצץ אותם מהחינוך? מהרווחה? אולי להעלות את מחירי התחבורה הציבורית?
שווה לדרוש שירות איכותי יותר

הגיע הזמן להפנים: נסיעה ברכב פרטי מנוגדת לאינטרס הציבורי והלאומי בכל מובן שאפשר להעלות על הדעת. היא מזהמת את האוויר ופוגעת בבריאות, מלבה את מגיפת תאונות הדרכים, תוקעת את המשק בפקקים ומחזקת את כל מי שמייצר נפט בעולם, מועדון מדינות שישראל אינה חברה בו. ככל שהדלק יתייקר - בין אם בנסיבות גלובאליות או מקומיות - כך יגדל הסיכוי שאתם ואני נשקול היטב לפני שנשלוף את הרכב מהחנייה, אולי אפילו לפני שנמהר לקנות לנו אחד משלנו.

נכון, האוטובוסים לא משהו, הרכבת צולעת ורוב ראשי הערים לא פורשים שטיח אדום לפני רוכבי האופניים. על כל אלה, אגב, בהחלט שווה לצאת לרחובות ולתבוע שירותים איכותיים יותר. אבל אם הישראלי הסביר יפשפש בכנות בלוח הנסיעות שלו, הוא יגלה שחלק משמעותי מהן לא מוכרח להיות במכונית הפרטית. הוא גם יגלה ש-7.62 שקל זה אמנם הרבה כסף עבור כל ליטר, אבל אין שום חוק שאומר שאנחנו מוכרחים לשרוף כל כך הרבה ליטרים מדי חודש.
 
Comments