ואיפה החזון הירוק של בטר פלייס?

נשלח 17 במאי 2011, 6:27 על ידי Sustainability Org

בין המספרים, המחירים וההבטחה להיפטר מהתלות בנפט, נדמה כי המודל השיווקי של "בטר-פלייס" נעדר חזון סביבתי אמיתי

עדי וולפסון | 17/5/2011 10:25
תגיות: מכונית חשמלית, בטר פלייס,התייעלות אנרגטית
המכונית החשמלית של "בטר-פלייס" עשתה השבוע עוד צעד בדרך אל הכביש. החברה חשפה לראשונה את מחיר המכונית עצמה ואת תמחור חבילות השימוש השונות, והמשיכה להבטיח שהפיתרון החשמלי זול יותר ואטרקטיבי יותר מזה שמציעה מכונית הבנזין. אבל בין המספרים, המחירים וההבטחה להיפטר מהתלות בנפט, שהפכה בשנה האחרונה להיות סוגיה אישית ולא רק לאומית, נדמה כי המודל השיווקי של "בטר-פלייס" נעדר חזון סביבתי. דווקא אותה "בטר-פלייס", שרכבה מאז הקמתה על הגל הסביבתי וזכתה להקלות מפליגות במודל המיסוי הירוק של שוק הרכב, לא מספקת בינתיים את הסחורה.

עיקרו של המודל הסביבתי שמשווקת "בטר-פלייס" הוא הפחתת זיהום האוויר במרכזי הערים, שימוש באנרגיה מתחדשת לייצור חשמל וניצול יעיל של עודף החשמל לצד אגירה חכמה של חשמל בשעות השיא. בכדי לעשות כן ומבלי להעביר את זיהום האוויר מעיר אחת לאחרת, "בטר-פליס" צריכה להשפיע על הרכב הדלקים המשמשים לייצור חשמל ולהבטיח שימוש בדלקים ירוקים יותר ובאנרגיות מתחדשות. זהו אתגר אמיתי, בעיקר נוכח ההתנהלות האנטי סביבתית של משק האנרגיה בישראל, ונדמה ש"בטר-פלייס" טרם החלה להתמודד איתו ברצינות.
לשקלל את המחיר הסביבתי של הנסיעה

מכיוון ש"בטר-פלייס" לא מייצרת מכוניות ולא מפיקה חשמל אלא מוכרת שירות לטעינה ולהחלפה של בטריות, הדרך המרכזית שלה להשפיע על איכות הסביבה היא דרך המודל העסקי שלה. השירות שמציעה כרגע "בטר-פלייס" לא מצביע על אג'נדה סביבתית. ראשית, החברה מציעה מודל אטרקטיבי יותר, כלומר חסכוני יותר, דווקא למי שנוסע יותר. גם הפניה שלה לשוק הליסינג, שמתבסס על חברות המעניקות לעובדים שלהן הטבות כספיות בדמות רכב פרטי ואישי, מובילה בסופו של יום לעידוד של תחבורה פרטית על פני תחבורה ציבורית או הסעות בקבוצות. מודל שמעודד נסיעה מרובה מצריך בסופו של דבר גם תשתיות רבות יותר לתחבורה, ולא רק שלא פותר את בעיית העומס בערים אלא גם ממשיך לזלול שטחים פתוחים מחוץ לעיר ובתוכה.

גם ההתייעלות האנרגית ש"בטר-פלייס" חרטה על דיגלה והטענה שצי המכוניות החשמליות לא יעמיס על רשת החשמל בגין טעינה מועדפת בשעות השפל, לא נפרטו עדיין לפרטים במודל שמציעה החברה. "בטר-פלייס" לא ממהרת להציע ללקוחות מחיר מוזל על טעינה חכמה וידידותית לסביבה ונדמה אפילו שמחיר החשמל לטעינה של המכונית החשמלית יקר מזה שאנו משלמים בצריכה ביתית רגילה. ועוד לא דיברנו על פריסת עמדות הטעינה, על התחרות בשוק המכוניות החשמליות ועל גורלן הלא ברור של המכוניות החשמליות המשומשות.

נדמה כי בכדי להפוך את המכונית החשמלית למכונית ירוקה, כזאת שתוביל מהפכה סביבתית בישראל ובעולם, "בטר-פלייס" צריכה לחבר בין המודל העסקי למודל הסביבתי שלה. עליה לכמת ולשקלל את המחיר הסביבתי של הנסיעה ברכב ולהציע ללקוח "הצעה מגונה", כזאת שתשבור את הרגלי הנסיעה וצריכת החשמל הקבועים שלו ותעשה את השינוי.


כתבות קשורות:
Comments