יהונתן אדירי: "הרכב הפרטי שלנו הוא נכס כלכלי בעייתי; משתמשים בו שעה בממוצע ביום"

נשלח 27 במאי 2011, 11:02 על ידי Sustainability Org

הזוכה הגדולה בתחרות טק קרנץ דיסרפט היא Getaround; יהונתן אדירי, אחד מהמייסדים, מספר כיצד הקים את החברה עם חבריו באוניברסיטת סינגולריטי

מאת גיא גרימלנד, 27/5/2011

חברת Getaround, שפיתחה זירה המאפשרת לכל משתמש לשכור ולהשכיר את הרכב שלו לשעה, יום או שבוע, זכתה השבוע במקום הראשון הבלוג הטכנולוגי הפופולרי טק-קראנץ'.  Getaround היא חברה אמריקאית, אך לסיפור יש זווית ישראלית: אחד היזמים שהקימו את החברה הוא ישראלי יהונתן אדירי, שמשמש כיום כ-Global Strategic Initiatives בבטר פלייס. בעבר שימש אדירי כיועץ לנשיא המדינה שמעון פרס כן בנושאי כלכלה וטכנולוגיה.

Getaround נוסדה באוניברסיטת סינגולריטי שבקליפורניה - מוסד שמקיים פעם בשנה תוכנית בת שלושה חודשים וחצי. לתוכנית מוזמנים עשרות מדענים, חוקרים ויזמים כדי ללמוד על הסוגיות המתקדמות ביותר בעולם המדע ולעסוק בפרויקט אחד שישפיע על לפחות מיליארד איש, על פי ההערכות, בהמשך חייהם.

אדירי אמר ל-TheMarker כי "החברה נולדה במהלך החודש השני לתוכנית סינגולריטי של נאס"א. כאשר ערכנו - ארבעה חברי קבוצת האנרגיה בתוכנית - סקירה מקיפה במעבדת הרכב האוטונומי של סטנפורד, הבנו שהרכב הפרטי שלנו הוא נכס כלכלי מאד בעייתי. אנחנו משתמשים בו שעה ביום בממוצע, וביתר הזמן הוא פשוט מפסיד כסף".

לדברי אדירי, "הבנו שאם ניצור רשת שתאפשר לאנשים להשכיר את הרכב שלהם לפי שעה - נמיר משאב קיים ולא כלכלי לאמצעי לצמצום העומס בדרכים בצורה שבה כולם מרוויחים. מאז הפיילוט בסן פרנסיסקו, החברה צומחת באופן אקספוננציאלי וכיום פעילה בכל אזור חוף המפרץ -bay area. לא ייאמן כמה מהר העסק הזה התפתח". 

איך זה עובד?

"חבר מצטרף לאתר ומקבל ערכה קטנה אותה הוא מתקין ברכב, בעצמו. כשהוא מגיע לעבודה הוא קובע את מחיר השכרת הרכב לשעה, ויכול גם לקבוע מי יכול להשכיר את הרכב: כולם, אנשים בעלי רייטינג מסוים או רק חברים מסוימים בפייסבוק".

"אפליקציית האייפון מאפשרת למשתמש האקראי ברחוב לקבוע כמה כסף הוא מוכן לשלם על רכב ומיד חושפת בפניו את כלי הרכב המוצעים להשכרה בסביבתו. כל שעליו לעשות הוא לאשר את התשלום וברגע שיגיע לרכב, הטלפון מאפשר לו לפתוח את הרכב, להניע אותו, להשתמש בו ולהחזירו למקום ההשכרה. המערכת שבנינו מבצעת את הסנכרון, מתקשרת עם חברת הביטוח ודואגת לכך שהלקוחות משני הצדדים נהנים מחוויית משתמש יוצאת מן הכלל".

איך נולד הרעיון?


"הרעיון עלה בישיבת ערב שבה היינו צריכים להחליט על הפרויקט שאותו אנחנו רוצים להשיק במסגרת התוכנית. היו המון ויכוחים כי אנשים רצו לשנות את העולם דרך טכנולוגיות מתוחכמות וזולות לטיהור מים או הפקת אנרגיה, שיישלחו לאפריקה, ורעיונות מורכבים שקשה ליישם בקבוצה בינלאומית שעוד כחודש חבריה יחזרו למדינות מהן הגיעו. נשארנו ארבעתנו לדיון לילי, שהמהות שלו היתה מאד 'צה"לית' - מה שלא פשוט, פשוט לא יקרה. וכך נולד הרעיון של חברה שתייצר שוק לשעות הרכב הלא מנוצלות".


אדירי הסביר כי "זהו אמצעי אדיר לקידום קיימות בתחבורה, שמאחוריו מודל כלכלי יציב ואיתן. מודל שאינו מחייב השקעות אדירות אלא מושתת על המערכת החברתית. בשבוע שלאחר מכן מינפנו את המיקום בנאס"א על מנת לראיין עשרות מומחים מרחבי העולם ובנינו את עקרונות המודל העסקי".

"הבנו שיהיו שני אתגרים - ביטוח ומערכת ניהול לכל האינטראקציות. תוך שבועיים גייסנו מתכנת מחונן שהפגין יכולות מדהימות. הצענו לו לפתח איתנו את מערכת התוכן במסגרת המרתון - וזכינו כיישום שצפוי להיות רווחי ביותר במסגרת המערכות שנבנו במהלך סוף השבוע", סיפר אדירי.


"כשהבנו שהמערכת אפשרית להקמה בעלויות מינימליות ושיש לנו מתכנת-על שמוכן להתחיל לעבוד - התחלנו לפתור את מרכיבי הביטוח. בשבועות הנותרים לקחנו את הרכב של אחד החברים, רכשנו ערכת אזעקה מתוחכמת שמתחברת לסלולרי, בנינו מודל של התוכנה וביצענו הדגמת יכולות".

לדברי אדירי, "אחד המנטורים המרכזיים שהשתלב אחר כך בהשקעה היה בארני פל ממייסדי בינג. בסיום מצגת בסוף התוכנית, היה ברור שיש לנו בכיס מספיק כסף להתחיל לפעול ולהביא את החברה להצלחה. מתוך 5 החברים, 4 נשארו בנאס"א כדי להרים את החברה. הסיכום היה שמי שנשאר מקבל אקוויטי משמעותי ומי שעוזב יוכר כמייסד שותף ויתוגמל באופן סמלי".

לדבריו, "אני החלטתי לחזור לעבודתי בצוות היועצים של נשיא המדינה, שמעון פרס. הרגשתי שזו משימה שבה אני משפיע יותר על העולם הערכי שחשוב בעיני ועד שלא ארגיש שהייתי חלק מתהליך שינוי משמעותי במסגרת פעילותי בצוות הנשיא - אני לא בשל לצאת לדרך יזמית בעולם הטכנולוגי".


לכתבה ולצפיה בסרטון בדהמרקר


Comments