ההעלאה הקרובה בגובה המס שמשלם מי שמקבל מכונית צמודה ממקום העבודה, הופכת את עיסקת הליסינג לכדאית פחות - ועשויה אף להביא להעדפת מכונית פרטית. מתי כדאי לקבל מכונית מהעבודה ומתי ההטבה הופכת ליקרה מדי? המדריך לנגמל מן המכונית הצמודהתגיות: רכב,שווי שימוש ברכב,ליסינג ב-1 בינואר הקרוב יעלה "שווי השימוש" - המס שמשלם מי שמקבל מכונית צמודה ממקום עבודתו. עד לסוף שנת 2009 נקבע שווי השימוש על פי 7 קבוצות מחיר, וכל מכונית חדשה סווגה לתוך אחת מהקבוצות בהתאם למחיר המחירון הרשמי שלה. בינואר 2010 נקבע שווי שימוש ליניארי - סכום המס לגבי כל מכונית נקבע כאחוז ממחיר המחירון שלה: עבור מכוניות שמחירן עד 130 אלף שקל משולם 2.04% ממחיר המחירון לחודש, ועבור מכוניות יקרות יותר משולם 2.48% ממחירן לחודש. החל ב-1 בינואר 2011 יעלה שיעור שווי השימוש והוא יעמוד על 2.5% לכל המכוניות. מכאן ששיעור המס על מכוניות שמחירן עד 130 אלף שקל יעלה ב-0.46%, ולעומת זאת, שיעור המס על מכוניות יקרות יותר יעלה רק ב-0.02%. חשוב להדגיש שכאשר מדובר בשיעור המס עבור שווי שימוש, הכוונה היא שהמס שייגבה הוא בשווי 2.5% ממחיר המחירון של המכונית בהתאם לרמת ההכנסה הספציפית של כל עובד. במילים אחרות, מס ההכנסה מתייחס לטובת ההנאה שגלומה במכונית הצמודה כמעין תוספת למשכורת, ועל התוספת הזו חל המס השולי בהתאם לסך ההכנסה של העובד. מי שהמס השולי שלו עומד על 30%, ישלם 30% מס על 2.5% מערך מכוניתו. כלומר, אם מחיר המכונית הוא 100 אלף שקל הוא ישלם 30% על 2,500 שקל או 750 שקל לחודש. עובד שמשתכר יותר והמס השולי שלו הוא 45%, ישלם 1,125 שקל תמורת אותה המכונית. ![]() מגרש מכוניות ליסינג. לעבור למכונית קטנה? צילום: אמיר מאירי מיעוט מבוטל נושא אחד שנותר במחלוקת - למרות הסכם שנחתם בשעתו בין משרד האוצר לבין לשכת התיאום של הארגונים הכלכליים, איגוד לשכות המסחר וההסתדרות - נוגע להצמדת שווי השימוש למדד ולשינוי במחירי המחירון של היצרן. סמדר קצין מחשב שלחה לנו את הטבלה המפרטת את השינויים הצפויים בגובה המס כתלות במשכורתו של העובד ובנוסף לכך גם את החישובים שמצביעים על נקודת האיזון האמורה. אדם שמשתכר 15 אלף שקל ברוטו לחודש ומקבל ממקום עבודתו מכונית קומפקטית (מאזדה 3, טויוטה קורולה) שמחירה 118,500 שקל (119 אלף היום), שילם בשיטת הקבוצות מס על הכנסה נוספת בסך 1,860 שקל או מס נטו (בשיעור מס שולי של 42%) בסך 781 שקל לחודש. אם אותו עובד קיבל מכונית זהה לאחר 1 בינואר 2009, הוא משלם 1,014 שקל נטו לחודש, ומ-1 בינואר הקרוב ישלם 1,241 שקל נטו לחודש. סך-כל ההפרש בין התשלום החודשי נטו לפני הרפורמה לבין התשלום החודשי בשנה הבאה עומד, בנוגע לאותו עובד, על 460 שקל יותר לחודש. אותו עובד, אם מקבל מכונית משפחתית גדולה שמחיר המחירון שלה עמד על 157,500 שקל , ישלם החל מ-1 בינואר הקרוב מס בסך 1,654 שקל לחודש (לעומת 1,344 בשיטה הישנה). ההפרש במכוניות אלה קטן יותר ועומד על תוספת של 310 שקל לחודש נטו. כאמור, השיטה החדשה חלה רק על מכוניות שעלו על הכביש החל ב-1 בינואר 2009 ולכן השלכות שיטה זו לא נוגעות במלואן לנוהגים במכוניות ותיקות יותר. עם זאת, היות שהסכמי הליסינג הטיפוסיים הם ל-3 שנים, הרי שכבר בימים הבאים (ולכל המאוחר עד לסוף השנה) יצטרכו רוב מחזיקי מכוניות הליסינג להחליט האם הם מבקשים להאריך את ההסכם תוך המשך שימוש במכוניתם הקיימת (בהנחה שחברות הליסינג יסכימו לכך), או שברצונם לבצע שינויים כלשהם לקראת חידוש החוזה. ![]() כמה תעלה הרפורמה בשווי השימוש למכונית צמודה? נקודת האיזון האפשרות הראשונה שעומדת בפני עובדים כאלה היא להמשיך באותו מסלול עם מכונית חדשה, הדומה לזו שבה מחזיקים כעת, ולשלם יותר מס מדי חודש. במקרה כזה כדאי לדעת מהי נקודת האיזון שמעליה לא משתלם לעובד מבחינה כלכלית להחזיק במכונית צמודה. ![]() מכוניות ליסינג. לשלם יותר מס מדי חודש אלכס רוזקובסקי
לכתבה באתר nrg כתבות קשורות:
שווי שימוש והצמדה למדד - מורה נבוכים |