יורדים מהליסינג: הגיע הזמן להחזיר את הרכב?

פורסם: 18 בדצמ׳ 2010, 11:02 על ידי: Sustainability Org   [ עודכן 16 במאי 2011, 22:10 ]

ההעלאה הקרובה בגובה המס שמשלם מי שמקבל מכונית צמודה ממקום העבודה, הופכת את עיסקת הליסינג לכדאית פחות - ועשויה אף להביא להעדפת מכונית פרטית. מתי כדאי לקבל מכונית מהעבודה ומתי ההטבה הופכת ליקרה מדי? המדריך לנגמל מן המכונית הצמודה

גיל מלמד | 18/12/2010 11:06
תגיות: רכב,שווי שימוש ברכב,ליסינג

ב-1 בינואר הקרוב יעלה "שווי השימוש" - המס שמשלם מי שמקבל מכונית צמודה ממקום עבודתו. עד לסוף שנת 2009 נקבע שווי השימוש על פי 7 קבוצות מחיר, וכל מכונית חדשה סווגה לתוך אחת מהקבוצות בהתאם למחיר המחירון הרשמי שלה.

בינואר 2010 נקבע שווי שימוש ליניארי - סכום המס לגבי כל מכונית נקבע כאחוז ממחיר המחירון שלה: עבור מכוניות שמחירן עד 130 אלף שקל משולם 2.04% ממחיר המחירון לחודש, ועבור מכוניות יקרות יותר משולם 2.48% ממחירן לחודש.

החל ב-1 בינואר 2011 יעלה שיעור שווי השימוש והוא יעמוד על 2.5% לכל המכוניות. מכאן ששיעור המס על מכוניות שמחירן עד 130 אלף שקל יעלה ב-0.46%, ולעומת זאת, שיעור המס על מכוניות יקרות יותר יעלה רק ב-0.02%.

חשוב להדגיש שכאשר מדובר בשיעור המס עבור שווי שימוש, הכוונה היא שהמס שייגבה הוא בשווי 2.5% ממחיר המחירון של המכונית בהתאם לרמת ההכנסה הספציפית של כל עובד. במילים אחרות, מס ההכנסה מתייחס לטובת ההנאה שגלומה במכונית הצמודה כמעין תוספת למשכורת, ועל התוספת הזו חל המס השולי בהתאם לסך ההכנסה של העובד.

מי שהמס השולי שלו עומד על 30%, ישלם 30% מס על 2.5% מערך מכוניתו. כלומר, אם מחיר המכונית הוא 100 אלף שקל הוא ישלם 30% על 2,500 שקל או 750 שקל לחודש. עובד שמשתכר יותר והמס השולי שלו הוא 45%, ישלם 1,125 שקל תמורת אותה המכונית.
צילום: אמיר מאירי
מגרש מכוניות ליסינג. לעבור למכונית קטנה? צילום: אמיר מאירי

מיעוט מבוטל

נושא אחד שנותר במחלוקת - למרות הסכם שנחתם בשעתו בין משרד האוצר לבין לשכת התיאום של הארגונים הכלכליים, איגוד לשכות המסחר וההסתדרות - נוגע להצמדת שווי השימוש למדד ולשינוי במחירי המחירון של היצרן.

הלוביסטים חסרי המנוח של חברות הליסינג כבר לכדו ברשתם כמה חברי כנסת מבולבלים והצליחו לשכנע אותם שהעלאת המיסוי פוגעת בעובדים. חברי כנסת מצדם לא היו מספיק חרוצים כדי לבדוק את התמונה כולה לפני שרצו לעבר המיקרופונים בניסיון לעשות כותרות.

בפועל, אף שברור שהעלאת מיסוי באה על חשבון מקבלי ההטבה, מספר העובדים בעלי רכב צמוד מהווה מיעוט מבוטל ביחס לכלל העובדים במשק, בעוד שההטבה שמקבלים עובדים אלה באה על חשבון כלל האנשים שלא מקבלים רכב צמוד (זאת למשל משום שרוב המכוניות המשומשות מגיעות מליסינג, ועובד נטול הטבה כזו שרוצה לרכוש רכב משומש, קונה מכונית מליסינג ששוויה נמוך יותר או שמתקשה למכור את רכבו כיוון שעליו להתחרות בחברות הליסינג).

בנוסף לעליית שווי השימוש בעקבות הרפורמה עצמה, צפוי גובה המס להתייקר במוקדם או במאוחר גם בגלל ההתייקרות הצפויה במחירי המכוניות עצמן - כפי ש"מאיימים" כמה מן היבואנים - ומכיוון שהמס נקבע לפי אחוז מסוים ממחיר המכונית.

העובדה הידועה הראשונה היא שה"פעימה השנייה" של הרפורמה, זו שתחול בעוד כשבועיים, תשפיע הפעם בעיקר על מקבלי המכוניות ה"עממיות", ופחות (רק ב-0.02%) על מקבלי מכוניות שמחיר המחירון שלהן גבוה מ-130 אלף שקל.

מי שעדיין נוהג במכונית שעלתה על הכביש לפני 1 בינואר 2009 (ובינתיים מדובר עדיין ברוב המכוניות הצמודות בישראל), ימשיך לשלם מס שווי שימוש בהתאם ל-7 קבוצות המחיר שהיו נהוגות עד תחילת השנה שעברה.

כדי לבחון את ההשפעות של העלאת שווי השימוש על מקבלי מכוניות צמודות פנינו ראשית אל חברת חשב, אשר עוסקת בין השאר בחישוב הוצאות הרכב של מעסיקים, עובדים וארגונים שונים בארץ. ביקשנו לגלות מהי "נקודת האיזון"כלומר, מתי משתלם לעובד להמשיך להחזיק במכונית צמודה ומתי עדיף לו לוותר עליה, להמיר אותה בהעלאת משכורת הברוטו שלו ולרכוש מכונית בבעלותו.

במאמר מוסגר, עוד לפני הצגת החישוב, נזכיר שכלל האצבע בענף הרכב אומר שאחזקת מכונית צמודה לא משתלמת למי שנוסע פחות מ-1,500 ק "מ בחודש או 18 אלף ק"מ בשנה. לאדם כזה בכל מקרה משתלם יותר להחזיק מכונית בבעלותו תמורת העלאת משכורתו החודשית.

סמדר קצין מחשב שלחה לנו את הטבלה המפרטת את השינויים הצפויים בגובה המס כתלות במשכורתו של העובד ובנוסף לכך גם את החישובים שמצביעים על נקודת האיזון האמורה. אדם שמשתכר 15 אלף שקל ברוטו לחודש ומקבל ממקום עבודתו מכונית קומפקטית (מאזדה 3, טויוטה קורולה) שמחירה 118,500 שקל (119 אלף היום), שילם בשיטת הקבוצות מס על הכנסה נוספת בסך 1,860 שקל או מס נטו (בשיעור מס שולי של 42%) בסך 781 שקל לחודש.

אם אותו עובד קיבל מכונית זהה לאחר 1 בינואר 2009, הוא משלם 1,014 שקל נטו לחודש, ומ-1 בינואר הקרוב ישלם 1,241 שקל נטו לחודש. סך-כל ההפרש בין התשלום החודשי נטו לפני הרפורמה לבין התשלום החודשי בשנה הבאה עומד, בנוגע לאותו עובד, על 460 שקל יותר לחודש.

אותו עובד, אם מקבל מכונית משפחתית גדולה שמחיר המחירון שלה עמד על 157,500 שקל , ישלם החל מ-1 בינואר הקרוב מס בסך 1,654 שקל לחודש (לעומת 1,344 בשיטה הישנה). ההפרש במכוניות אלה קטן יותר ועומד על תוספת של 310 שקל לחודש נטו.

כאמור, השיטה החדשה חלה רק על מכוניות שעלו על הכביש החל ב-1 בינואר 2009 ולכן השלכות שיטה זו לא נוגעות במלואן לנוהגים במכוניות ותיקות יותר. עם זאת, היות שהסכמי הליסינג הטיפוסיים הם ל-3 שנים, הרי שכבר בימים הבאים (ולכל המאוחר עד לסוף השנה) יצטרכו רוב מחזיקי מכוניות הליסינג להחליט האם הם מבקשים להאריך את ההסכם תוך המשך שימוש במכוניתם הקיימת (בהנחה שחברות הליסינג יסכימו לכך), או שברצונם לבצע שינויים כלשהם לקראת חידוש החוזה.
כמה תעלה הרפורמה בשווי השימוש למכונית צמודה?

נקודת האיזון

האפשרות הראשונה שעומדת בפני עובדים כאלה היא להמשיך באותו מסלול עם מכונית חדשה, הדומה לזו שבה מחזיקים כעת, ולשלם יותר מס מדי חודש. במקרה כזה כדאי לדעת מהי נקודת האיזון שמעליה לא משתלם לעובד מבחינה כלכלית להחזיק במכונית צמודה.

לפי חישובי חשב, עובד שכיר שמשתכר בין 12,720 שקל ל-39,340 שקל ברוטו לחודש (מס שולי שבין 45%-30%) ונוסע במכונית חדשה (עד 3 שנים) 17 אלף ק"מ בחודש, נהנה מהטבה בשווי של כ-3,020 שקל לחודש.

נקודת האיזון, שלוקחת בחשבון גם את הפסד התנאים הסוציאליים שכרוכים במשכורת, עומדת לפי חישובי חברת חשב על כ-2,890 שקל. במילים אחרות, אם לעובד יש אפשרות להעלות את משכורת הברוטו שלו בכ-3,000 שקל או יותר תמורת ויתור על המכונית הצמודה שלו, מומלץ שיעשה זאת ויבחר באלטרנטיבה אחרת כגון קנייה של המכונית שבה השתמש עד כה מחברת הליסינג, ואולי צמצום של סך הקילומטראז' השנתי שלו.

חשוב לזכור שמבחינת העובד יש למכונית צמודה יתרונות נוספים כגון פטור מכל הטרדה הכרוכה באחזקת מכונית. נכון שלפטור הזה יש מחיר, אבל לא מעט אנשים מוכנים לשלם אותו.

האפשרות השנייה שפתוחה בפני מי שמחדש את הסכם הליסינג שלו היא לבחור במכונית קטנה יותר ופחות יקרה ולחסוך כמה מאות שקלים בחודש מפני שהמס שישלם תמורתה יהיה נמוך יותר. למכונית קטנה יש יתרונות - בעיקר עבור צעירים שטרם יש ברשותם ילדים ומתגוררים בעיר. אבל יש לה גם חסרונות - בייחוד עבור בעלי משפחות שנוהגים למרחקים גדולים יחסית.

אלכס רוזקובסקי
מכוניות ליסינג. לשלם יותר מס מדי חודש אלכס רוזקובסקי

לכתבה באתר nrg

Comments