צה"ל העלה לאוויר מערכת לחיסכון בצריכת דלק; ההיקף הכספי: מיליוני שקלים

נשלח 17 בינו׳ 2011, 21:41 על ידי Sustainability Org
הפרויקט בוצע על ידי מחלקת לשם בלוט"ם, שפיתחה את המערכת, ומחלקת תיקשוב באט"ל ● מטרת הפרויקט היא להביא לשינוי בתרבות צריכת הדלק ולהגברת המודעות לחיסכון בדלק ולשמירה על איכות הסביבה בקרב משרתי הקבע בצה"ל ● בעזרת המערכת, מתקבלת תמונת מצב מדויקת אודות נתוני צריכת הדלק, וניתן לקבוע בעזרתה היכן בוצע החיסכון והיכן לא ● בצה"ל מצפים, כי הפרויקט יחסוך כ-5.5 מיליון ליטרים מדי שנה

בתאריך: 17-בינואר 2011 @ 9:01 ב: חדשות, חדשות מתפרצות, תוכנה

מחלקת תיקשוב באט"ל (ר"ת אגף טכנולוגיה ולוגיסטיקה) ומחלקת לשם בלוט"ם העלו לאוויר מערכת IT תפעולית לניהול צריכת הדלק ברכבי הליסינג הצה"ליים. הפרויקט החל לפני שנה וחצי ועלה לאוויר לפני ימים אחדים. היקף הפרויקט לא נמסר לפרסום, אולם גורמים בצבא העריכו אותו במיליוני שקלים.

הפרויקט המיחשובי הוא מימוש של תוכנית "נוסעים באחריות" - מהלך לחיסכון בצריכת הדלק של משרתי הקבע, שנכנס לתוקף בתחילת 2011. מטרת הפרויקט היא להביא לשינוי בתרבות צריכת הדלק ולהגברת המודעות לחיסכון בדלק ולשמירה על איכות הסביבה בקרב משרתי הקבע בצה"ל. ההקצאה נעשתה תוך התחשבות בצרכי הנהגים ואופי שירותם, כשתפקיד ה-IT הוא לבצע שליטה אחר צריכת הדלק מבלי לפגוע במשימות האימונים והתעסוקה המבצעית.

גורמים צבאיים מסרו, כי בדצמבר האחרון בוצע פיילוט מקיף, שבחן את כשירות המערכות הטכנולוגיות ואת ממשקי העבודה מול חברת פז.

הפרויקט מצטרף לתכנית ההתייעלות של צה"ל, שעומדת כיום על היקף מצטבר של 3.5 מיליארד שקלים בשנים 2008-2010. זאת, בהתאם למתווה של ועדת ברודט, שקבעה את התקציב הרב שנתי של צה"ל ואת ההתייעלות הנדרשת בכל שנה. בצה"ל מצפים, כי הפרויקט יביא לחיסכון של כ-5.5 מיליון ליטרים מדי שנה.

המערכת פותחה על ידי אנשי לשם שביחידת לוט"ם באגף התיקשוב. בהיבט הטכנולוגי, המערכת מבוססת מיינפריים הנמצא בממר"ם, מחברת בין מקורות מידע בצבא ומחוצה לו: נתונים אישיים על הנהגים, המצויים באגף משאבי אנוש; נתונים לוגיסטיים, המצויים במודול לניהול מלאי המצוי במערכת קידמה שבאט"ל; נתונים גיאוגרפיים שונים, המגיעים ממערכות ESRI, המיוצגת בישראל על ידי סיסטמטיקס, לצד נתוני מיקום של מחנות ומפקדות, המגיעים מאג"ת - אגף התכנון של צה"ל; נתוני צריכת דלק מפזומט, חברה בת של פז; ונתוני צריכת כלי הרכב השונים.

בעזרת המערכת, מתקבלת תמונת מצב מדויקת אודות נתוני צריכת הדלק - הן ברמת היחידות בצבא והן ברמת הנהגים הבודדים. כך, ניתן לקבוע היכן מומש החיסכון והיכן לא. על פי הנחיות הצבא לחיסכון של 10%, לאחר שנהג הגיע למכסת הצריכה הרבעונית שלו - הפזומט שלו נחסם.

למערכת יש שלושה סוגי אוכלוסיות משתמשים: ענף אספקה באט"ל, מאות קציני הלוגיסטיקה ביחידות הצבא ועשרות אלפי הנהגים. אלה מקבלים מידע על סטטוס ניצול הצריכה שלהם מול הכמות המאושרת להם לצרוך - בשני אופנים: בקיוסק המידע האישי שלהם, מבוסס פורטל SharePoint של מיקרוסופט (Microsoft), המצוי באכ"א, וכן בפתקית הניתנת בעת התדלוק עצמו.

לדברי סא"ל ענר גוטליב, ראש ענף מהו"ת (ר"ת מערכות מידע הדרכה ותמיכה) באט"ל, במהלך הפרויקט הם עקבו במשך חודשים רבים אחרי התנהגות הצריכה של חלק מהנהגים, תוך חיבור בין מערכת ה-BI של אט"ל, מבוססת WebFocus, ששמה קמ"ע (ר"ת קניון מידע). "לקחנו את הנתונים והתחלנו לעשות פילוחים שונים של הצריכה", אמר גוטליב. "פיתחנו שירות מבוסס ווב, הלוקח כל נהג ומחשב לו את הנסיעות, תוך הצלבת נתונים על ביתו, מקום שירותו וחריגות שונות, על מנת להציג תמונה מדויקת של הרגלי הצריכה. נתנו עדיפות בצריכה ללוחמים מול קציני עורף. בחנו, לדוגמה, מתי והאם הוא נוסע בתחבורה ציבורית, ועוד". לאחר מכן, אמר, נעשו פיילוטים גלויים בקרב מאות נהגים בפיקוד העורף, פיקוד הדרום ומפקדת זרוע היבשה. לדבריו, "הצלחנו להחזיר את ההשקעה בפרויקט. יש לו ROI מוכח".

סא"ל גוטליב הוסיף, כי בשבועות האחרונים בוצעו במסגרת הפרויקט הדרכות למאות קציני הלוגיסטיקה ביחידות השונות, על מנת שיוכלו לקבל תמונת מצב של הצריכה ברמה הפרטנית וברמת היחידות ולספק את הנתונים הללו למפקדי היחידות. במסגרת ההדרכות, שולבו בדיקות לקביעת תרחישים שונים, דוגמת הצורך להגיע ליעד מחוץ למסלולי הנסיעה של הנהג, שינוי כתובתו.

"עטפנו את עצמנו ואת המשתמשים במידע קיים", סיכם. "הפרויקט עלה מעט יחסית, כיוון שהתבססנו על מערכות קיימות. הפתרון הטכנולוגי יוצר שקיפות עבור מנהלי המשק מחד ועבור המשתמשים הסופיים מאידך. יצרנו חיבור בין מקורות מידע שונים בתוך הצבא ומחוצה לו. בעתיד, בכוונתנו לפתח מערכת BI המבוססת על מערכת הניהול הלוגיסטי שפותחה, על מנת לקבל נתונים מדויקים ומפולחים של צריכת הדלק ואופני החיסכון של הצריכה".

לכתבה באנשים ומחשבים

Comments