הציבור מצביע בעד חיים עירוניים - והמדינה אוסרת עליו להגשים את חלומו
23/8/2011, מאת יואב לרמן
מה שהתחיל כמחאה נגד מחירי הדיור, תפח למחאה כללית על יוקר המחיה וחוסר הסיכוי של דור שלם לממש את הפוטנציאל שלו במדינה שבה נולד. סוגיית הדיור גורמת לבעיות רבות שבבסיסן נמצא חוסר הנגישות של הפרט להזדמנויות כלכליות וחברתיות. הזדמנויות כאלה לא מופיעות יש מאין. הן דורשות סביבה שמאפשרת אותן. סביבה כזו נמצאת רק בערים חיוניות המספקות אפשרויות למפגשים אקראיים רבים, ללא צורך בהתניידות ברכב פרטי. מפגשים כאלה מתאפשרים רק באזורים עירוניים ומרובי שימושים, כמו תל אביב. משבר הדיור הוא סימפטום של תכנון שגוי מראשית ימי המדינה. תחילתו בתוכנית שרון הקרויה "תכנון פיסי לישראל", שנועדה לפזר את האוכלוסייה, ואחריתו בתמ"א 35 שראויה להיקרא "התוכנית לפרבור ישראל". כל הממשלות מנסות מאז קום המדינה לפזר את האזרחים במרחב, רחוק זה מזה, וזאת משיקולים שונים, ובראשם השיקול הלאומי. למרות ניסיונות עיקשים אלה, האזרחים דורשים דווקא להצטופף, ומוכנים לשלם כסף רב על מגורים במקומות הסואנים ביותר בתל אביב. הגיע הזמן שהמדינה תחדל לנסות וליישב את אזרחיה במקום שבו היא חפצה ותניח להם ליישב את עצמם. הציבור מצביע באמצעות הכיס למען חיים עירוניים אורבניים, והמדינה אוסרת עליו להגשים את חלומו. חשוב לזכור כי הדיור והתחבורה תלויים זה בזה. התל אביבי הצעיר ומחוסר הרכב, שנהנה מהמיקום המרכזי, לא יוזיל את עלויותיו אם יעבור ללוד וייאלץ לרכוש רכב פרטי יקר. לכן, אין זה פלא שיוזמי המחאה הם צעירים שראו שההזדמנות שלהם לחיות בסביבה עירונית הולכת ומתרחקת. יש סיבה טובה לכך שהם מתעקשים דווקא על תל אביב. זה המקום האורבני הגדול בישראל. כיום, חוקי התכנון אינם מאפשרים לבנות מקומות עם צפיפות גבוהה, עירוב שימושים ואופציות למגוון אמצעי תחבורה. רחובות מסחריים כמו רוטשילד מוקצים מחמת מיאוס במינהל התכנון, ואסור לבנות רחובות נוספים כמותם. הממשלה גוזרת על הישראלים לגור במקומות מרובי חניה ומרבדי דשא, אך חסרי חיים והזדמנויות. מוזר לגלות שבוועדת טרכטנברג לא נמצא מקום למומחה אורבני או תחבורתי. בעיות הדיור הן בעיות תכנוניות ולא בעיות כלכליות בלבד. ספק אם הוועדה תצליח לעשות שינויים באופן שבו מתבצע התכנון העירוני. לצערנו, עוד לא הופנם הקשר בין כשלי מערכת התכנון למצוקת הדיור בתל אביב - מצוקת הדיור העירוני של כולנו. הכותב הוא דוקטורנט לגיאוגרפיה וסביבת האדם באוניברסיטת ת"א וחבר הוועד המנהל בעמותת מרחב לעירוניות מתחדשת כתבות קשורות: |