המאבק על כיכר דיזנגוף רק מתחיל

נשלח 24 בדצמ׳ 2011, 8:01 על ידי Sustainability Org

כיכר דיזנגוף ניצבת במוקד ויכוח בין העירייה שרוצה להנמיך אותה ולבנות קניון תת–קרקעי תחתיה לבין התושבים שטוענים שהצעד הזה יעלה להם ברעש, בזיהום אוויר ובכריתות עצים

אביעד פוהורילס ועדי חשמונאי | 24/12/2011 13:29 
תגיות: כיכר דיזנגוף, תל אביב (סביבה)
 
הליכי השיקום האורבניים שעוברת תל-אביב-יפו בעשור האחרון פסחו על אחד המתחמים הסואנים בעיר - אזור כיכר צינה דיזנגוף. 75 שנה אחרי שהאדריכלית ז'ניה אוורבוך זכתה בתחרות לתכנון הכיכר ו-34 שנים אחרי ההחלטה למחוק את מורשתה ולהגביה את הכיכר כדי להקל בבעיות התחבורה דאז, בעירייה מתכננים להנמיך אותה שוב. הפעם מתוכנן גם חניון תת-קרקעי מתחת לכיכר, ובו 280 מקומות חניה.

הסקרים שערכה העירייה בין תושבי העיר קבעו שרוב מוצק תומך בהורדת הכיכר למפלס הכביש, ויש גם רוב מוצק קצת פחות ‏(53% בעד לעומת 39% נגד‏) שתומך בהקמת החניון. ההערכה היא שביצוע הפרויקט יחל רק בבחירות הבאות לראשות העיר, בעוד כשנתיים. בהנחה שביצועו יארך כשנתיים וחצי, ואם לא יהיו דרמות גדולות, תהיה לנו כיכר חדשה ומעודכנת בערך ב-2017, בפרויקט שעלותו כ-200 מיליון שקל.

מבדיקות שנעשו ברדיוס של 200 מטר סביב הכיכר עולה כי הורדתה למפלס הכביש תגרע כ-80 מקומות חניה המסומנים בכחול-לבן, אבל בנייתו של חניון ל-280 מקומות תוסיף בסופו של דבר לאזור 200 מקומות חדשים. סגנית מנהל אגף תכנון העיר ומנהלת תכנון מרכז אורלי אראל אומרת כי החזון התכנוני של אוורבוך בשנות ה-30 של המאה הקודמת היה מדהים, ועכשיו הבשיל הזמן להחזיר עטרה ליושנה ולהבליט את העוצמות האורבניות של תל-אביב.
באדיבות עיריית תל אביב
הדמיה: כיכר דיזנגוף באדיבות עיריית תל אביב
 
סקר שקרי
"ברחוב עירוני מודרני צריך להיות עירוב שימושים של מלונאות, מסחר, משרדים ומגורים, וזה מה שכדאי לעשות כדי להתאים אותו לתל-אביב של היום", אומרת אראל, "היום יש שם מכבסה, שזה לא גרוע, אבל במתחם עירוני מרכזי אין מכבסה, אלא בתי קפה, פאבים, גלריות, חנויות ספרים ומלון, כמו המבנה המדהים והמוצלח של מלון סינמה".

אם לגבי הורדת הכיכר למפלס הכביש יש הסכמה די גורפת, לעירייה צפוי מאבק מצד המתנגדים להקמת החניון. אראל טוענת כי לאזור רחוב דיזנגוף כמעט לא מגיעים כלי רכב לא מקומיים, ופתרונות החניה נועדו לרווח התושבים: "בדקנו כמה חניות חסרות באזור רובע 3 שמכיל את הכיכר והגענו ל-2,000 בערך. אי אפשר לומר לתושבים למכור את המכוניות שלהם וללכת ברגל. אם היתה בעיר מערכת היסעים תת-קרקעית ועילית שהיתה משרתת את התושבים גם בסופי שבוע, לא היתה בעיה, אבל כדאי שתהיה כאן אוכלוסייה מגוונת ולא רק צעירים שרוכבים על אופניים".

אראל מסבירה שכשהורמה הכיכר כדי לפתור את עומסי התנועה נתיבי איילון לא היו קיימים, דיזנגוף היה פתוח בשני הכיוונים לתנועה פרטית ‏(מאז הוא פתוח בכיוון אחד רק לרכב ציבורי‏) והיה אז הרחוב של המדינה, בלי אופציות הבילוי שהורחבו מאז בדרום העיר ובנמל.

מור גלבוע, ממנהיגי "החזית להורדת כיכר דיזנגוף" ומנכ"ל מגמה ירוקה שפועלת כבר 15 שנה למען אקטיביזם סביבתי בין סטודנטים, טוען כי אין שום הצדקה לבניית חניון נוסף: "יש 3 חניונים סמוכים, בדיזנגוף סנטר, בבית כלל ובתל נורדאו, ובהם 2,500 חניות, ומבדיקות שנעשו עולה כי יש בהם 400-700 מקומות פנויים כל הזמן. גם בצהרי שישי, כשהרחוב עמוס מאוד, יש בחניונים 200 מקומות פנויים, וזה עוד ללא הוספת 1,000 המקומות בחניון הבימה ו-100 המקומות במגדל דיזנגוף-פרישמן החדש. אבל אותי מעניינים בעיקר זיהום האוויר, הרעש והיעדר תחבורה ציבורית נורמלית שיסבלו מהם תושבי האזור.

"הסקר של העירייה מוטעה ושקרי כי לא מספרים לנו את כל האמת", אומר גלבוע, "הכיכר תיראה אחרת לגמרי, כי אם יהיה חניון יצטרכו לכרות את עצי הפיקוס ההיסטוריים שסופחים זיהום אוויר. העצים החדשים יושתלו בתוך עציצים ולא ייתנו צל או תועלת. ניאבק ציבורית גם בוועדה המקומית, כי אנחנו עומדים בפני סיוט של 3 שנות חפירות בדיזנגוף".

מהעירייה מסרו כי "גם אם יהיו התנגדויות, תוכניות הפיתוח לא יופסקו. הסקרים גרמו לנו להבין שצריך להמשיך קדימה".
Comments