הקשר בין מחאת הדיור ובין איכות החיים

נשלח 29 ביולי 2011, 3:39 על ידי Sustainability Org
27/7/2011, ערן רביד, החברה להגנת הטבע

ערן רביד,  המתכנן הסביבתי של קהילת תל אביב-יפו של החברה להגנת הטבע, מנתח את הקשר בין מחאת הדיור ובין איכות החיים ההולכת ומדרדרת בערי ישראל, הסכנה לשטחים הפתוחים, היעדר דיור בר השגה ותחבורה ציבורית לא יעילה. המחאה המתפתחת היא הזדמנות פז שנקרית בדרכנו כדי לשפר את כל אלה.

______

מחאת הדיור של השבועיים האחרונים מציבה אתגרים רבים בפני ממשלת ישראל ומקבלי ההחלטות במשרדי הממשלה. בניסיון לעצור את המחאה הציבורית שרק הולכת וגוברת, ראש הממשלה בנימין נתניהו הכריז על תוכנית אשר כוללת בתוכה בין היתר את אישורו של חוק הועדות לדיור לאומי (וד"לים), קידום פרויקטים של בניה לשכירות מוזלת והנחה של 50% בתחבורה הציבורית בינעירונית לסטודנטים.

החברה להגנת הטבע הביעה את עמדותיה ביחס לחוק הוד"לים הן בועדות התכנון והן בתקשורת וציינה כי חוק זה הוא מסוכן ועלול לפגוע בשטחים הפתוחים ובאיכות החיים של כל תושבי מדינת ישראל. הרצון של הממשלה להעביר את חוק הוד"לים מעלה שאלה עמוקה ורחבה יותר אשר עוסקת באיכות של הסביבה העירונית והמידה בה היא מספקת את צרכי התושבים לאורך זמן.

בערי ישראל נמנעים כבר תקופה ארוכה מבניה של אזורים עירוניים מעורבי שימושים אשר יוכלו לענות על הצרכים של מגוון אוכלוסיות רחב. די לבחון את השכונות החדשות שנבנו במערב ראשון לציון על מנת להיווכח ששכונות חדשות בערים רבות נבנות במודלים פרבריים המייצגים איכות חיים גבוהה כביכול.

במציאות, לאורך זמן, אותן שכונות הופכות לשכונות "שינה" אשר מעודדות שימוש ברכב פרטי ולא מאפשרות איכות חיים מקיימת לאחוז ניכר מהאוכלוסייה בארץ ובעיקר לא מספקות את מגוון השירותים שעיר יכולה וצריכה לספק לתושביה.

אחת הבעיות המרכזיות בהקשר זה היא התחבורה הציבורית בישראל. קשה להתעלם מהקשר בין מצבה הקשה של התחבורה הציבורית בישראל למצוקת הדיור. זה נכון שניתן למצוא דירות זולות יותר ככל שמתרחקים מהמרכז, אך כאשר אין תחבורה ציבורית שמספקת שירות יעיל וזול לתושבים, אותן דירות הופכות ליקרות כי יש להוסיף על שכר הדירה גם את הוצאות הרכב הפרטי. הבעיה המרכזית היא שהתחבורה הציבורית לא נתפסת כפרויקט תשתית לאומי חשוב, ויתרה מכך, התחבורה הציבורית נתפסת ככזו שמיועדת לשמש בעיקר את האוכלוסיות החלשות, צעירים, סטודנטים וקשישים.

על אף שבישראל אין תחבורה ציבורית איכותית, עוד לא ראינו מאבק ציבורי רחב היקף למען שיפורה. מרבית התושבים מעדיפים להמשיך לנסוע ברכב פרטי, לשלם על הוצאות דלק ואחזקת רכב, להתלונן על בעיות חניה ולעמוד בפקקים בלי סוף. בתחילת חודש יולי התחולל שינוי ארגוני רחב היקף בקווי התחבורה במטרופולין תל אביב אשר הציב יעד של שיפור המערכת והעברה אליה של נוסעים המשתמשים ברכבים פרטיים.

מעבר לכותרת היפה ולהצהרות של משרד התחבורה מדובר למעשה בצעד אחד קטן אשר לא הצליח לשנות את המציאות הקשה.  לנוכח מחאת הדיור וגם לאור התנגדויות רבות מצד תושבי תל אביב לארגון מחדש של התחבורה הציבורית, קהילת תל אביב יפו והסביבה בשיתוף עם הפורום הירוק הקימה צוות פעולה ששם לעצמו למטרה לקדם את איכות התחבורה הציבורית ולהשפיע על המשך תוכנית הארגון מחדש של קווי האוטובוס.


פלורנטין, תל אביב. הזדמנות לשינוי פני הערים בישראל

חודש יולי 2011 מסמן נקודת מפנה בהבנת הציבור באשר ליכולת שלו לשנות את המציאות. לי ברור ששינוי המציאות חייב להסתמך על הקשר שבין סביבה עירונית איכותית, דיור בר השגה, השמירה על השטחים הפתוחים ושיפור התחבורה הציבורית בישראל.

ערן רביד, רכז התכנון של קהילת תל אביב-יפו של החברה להגנת הטבע

מקור: החברה להגנת הטבע

כתבות קשורות:
פצצת הזמן החברתית של דור ה-f: מובטלים, מושפלים, ומתוסכלים
Comments