העם דורש צדק: גם אתם בעד דאבל פרקינג באבן גבירול?

נשלח 21 באוג׳ 2011, 13:03 על ידי Sustainability Org   [ עודכן 21 באוג׳ 2011, 13:07 ]

אפשר להבין את תושבי וסוחרי אבן גבירול שמתנגדים לנת"צ, אבל אסור שבית המשפט ייעתר להם. וגם: "כנראה שהתחנה מיועדת לעשירון העליון, ולא עבור אספסוף שמגיע למקום כדי לקנות ירקות ופירות אורגניים" - מונולוג זועם על סגירת השוק האורגני במתחם התחנה

אביב לביא | 21/8/2011 13:09
תגיות: רחוב אבן גבירול,נתיב תחבורה ציבורית,תל אביב (סביבה)

מזמן לא החזקתי ככה אצבעות לעיריית תל אביב. למעשה, יותר משאני מחזיק אצבעות שבית המשפט יפסוק בעד העירייה, אני מאוד מקווה שהוא לא יתפתה להיעתר לתביעת התושבים. אני מתכוון לעתירה שהוגשה בדרישה לבטל את נתיב התחבורה הציבורית באבן גבירול. בואו נקווה שבית המשפט לא יחליט פתאום לנהל את התחבורה בעיר במקום העירייה, דווקא כשזו מתחילה לזוז לכיוון הנכון.

קראתי בעיון את נימוקי בעלי העסקים שפורטו בכמה כתבות. הם אומרים שהעסק בקריסה, שהפדיון על הקרשים. למה? כי הלקוחות כבר לא יכולים לעצור לכמה דקות בצד הרחוב או לעשות דאבל פרקינג תוך כדי הפרעה בוטה וחצופה לתנועה, להיכנס ולקנות. תראו לי עיר מודרנית אחת בעולם שבה המסחר מבוסס על מכוניות שחונות בצד "רק לרגע", וגרוע מזה - עולות על המדרכה ומסכנות את הולכי הרגל.
איור: מושיק לין
אדם טבע ועיר איור: מושיק לין

נסו לעשות את זה בכל רחוב ראשי באירופה. הרי בכל העולם אזורי המסחר המשגשגים ביותר הם מדרחובים - רחובות שסגורים לחלוטין בפני מכוניות, ומושכים אליהם המוני הולכי רגל, תיירים ומשפחות שיכולות לטייל בנחת, לבהות, לאכול ולקנות. רק אצלנו מנסים להמציא את הגלגל מחדש, תרתי משמע, ולייצר מדרחוב ממונע. עד כדי כך ההתמכרות לפרייבט קשה.

בשיחה שניהלנו בגל"צ שאלתי את שלי שרמן, הבעלים של קונדיטוריה "עידית" ומנהיגת המאבק, אם היא לא חושבת שתל אביב צריכה לצעוד לעידן של יותר תחבורה ציבורית ואופניים ופחות מכוניות פרטיות על הכביש. שרמן אמרה שחלילה, היא לא נגד הנת"צ, היא רק בעד "זכות עצירה". מאז הכרזת הנת"צ, לטענתה, תושבי הרחוב נמצאים במצור. אי אפשר להזמין גז, מי שעוצר לרגע כדי להוריד נכה ליד ביתו חוטף דוח. זה כמו נתיבי איילון, היא אומרת, נוסעים אוטוסטרדה.

יש בזה קצת אמת והרבה דמגוגיה. שינוי בסדרי תחבורה משפיע על שגרת החיים של אנשים, ולחלקם קשה עם השינוי. זה הגיוני, לגיטימי, אפילו מתבקש. בכמה מקרים נקודתיים שאני מכיר,

בעיקר לאנשים עם מוגבלויות, השינוי יצר בעיה אמיתית שכרגע אין לה כתובת בעירייה. בעירייה צריכים לזכור שבכל כלל צריך לאפשר גם את היוצא מהכלל. קצת שכל ישר עוד לא הזיק לאיש. אפשר לקרוא לזה "ועדת חריגים לנת"צים".

אבל כל זה לא קשור לטענה המקושקשת כאילו הנת"צ יהרוג את אבן גבירול. במה שונים העסקים באבן גבירול מאלה שמתפרנסים בכבוד באלנבי, בן יהודה, דיזנגוף וקרליבך? מי שרוצה לעשות קניות יתכבד ויגיע באוטובוס, באופניים, ברגל או יחנה בצורה מסודרת בחניונים הפזורים לאורך אבן גבירול או באחד הרחובות החוצים.

באבן גבירול עוברים 1,771 אוטובוסים ביום. 15 קווים נוסעים לכל אורכו, כ-45 עוברים בחלקים ממנו. בקטע המרכזי, ליד העירייה, נוסעות כ-7,700 מוניות ביום. לפי ההערכות, יותר מ-100 אלף בני אדם משתמשים מדי יום בתחבורה הציבורית ברחוב. האינטרס הציבורי העליון הוא שהנסיעה שלהם תהיה מהירה וחלקה ככל האפשר. צר לי, אבל זכותם על הדרך גוברת בהרבה על זכותם של הלקוחות של "עידית" להגיע עם הפגוש עד הדלת כדי לקנות בורקס.


פשפשוק כן, השוק האורגני לא
בשקט, בשקט מדי, נסגר השוק האורגני במתחם התחנה בלי שייפתח במקום אחר. אני חושב שאלה חדשות רעות מאוד, אבל אני כלום לעומת כינרת, שממש מתפוצצת מזה.

אני לא מכיר את כינרת, אבל המייל שכתבה הגיע אליי, ואני מביא אותו כאן כמעט כלשונו משום שהוא נראה לי חשוב:

"השוק האורגני פעל בימי שישי בבוקר. הוא היה ססגוני, יפהפה, נעים, נקי ושקט. המגדלים מכרו את התוצרת באופן ישיר, ובמחירים נמוכים מרוב חנויות הירקות בסביבה. הסחורה הייתה מעולה, והחוויה מרחיבת לב.

"התבשרנו שהשוק נסגר בגלל שהנהלת המתחם (הבנו שמדובר במנהלת חדשה, שכנראה הביאה אתה מטאטא גדול...) החליטה שהשוק אינו מתאים ל'אופי' ולמטרות המתחם.

"אז עכשיו זה עוד מתחם ששופץ בעזרת כספי הציבור, אך לא מתאים לציבור שכמותי, שלא יכול לקנות גופייה ב-700 שקל או קערת פלסטיק מעוצבת ב-500 שקל בחנות 'סוהו' למשל. כנראה ש'התחנה' מיועדת לעשירון העליון, ולא עבור אספסוף שמגיע למקום כדי לקנות ירקות ופירות אורגניים.
  
"לחוצפה של העירייה אין גבולות. אנחנו תושבי יפו. משפחתי ואני משלמים מסים, ארנונה וכולי. נאלצים לסבול את הפשפשוק בלילות חמישי (תבואו לראות את הטינופת שמשאירים לנו המבקרים, כאילו שכל יפו היא פח האשפה של תל אביב), את הכבישים המזעזעים בשכונה שלנו, את המדרכות הרעועות והחסרות, את עמודי החשמל המפלצתיים שמוצבים כ-20 ס"מ מהחלונות שלנו, את צפרדעי האשפה הגדולים שמוצבים בפינת הרחוב (מצחינים, ועם זבל ורפש מסביב שנשאר במשך שבועות עד שטורחים למרוח קצת מסביב, בכאילו), את כל בעלי המקצוע שפועלים ללא רישיון, מוציאים את עבודתם (רפדים, נגרים, מסגרים וכדומה) למדרכה ומרססים חומרים (חומצות, לכות וצבעים) שנכנסים לתוך הבתים שלנו, והרשימה עוד ארוכה...

"לכל הנ"ל אנחנו כנראה טובים. אבל להגיע פעם בשבוע למקום יפה כמו התחנה, כדי לערוך קניות קל"ב, לזה אנחנו כבר לא מתאימים.

"לסיכום, כל הכבוד לעירייה, לראש העיר שלנו וכמובן גם למנהלת המתחם, על החזון ועל הסילוק. וואו, ממש שיחקתם אותה. אין ספק שהסילוק הזה יביא למתחם אוכלוסייה מתאימה יותר".

לכתבה באתר nrg

כתבות קשורות:
בקרוב: נתיב תחבורה ציבורית ברחוב אבן גבירול בתל אביב
על איזה סעיף בהנחיות לתכנון שבילי אופניים לא עבר שביל האופניים שנסלל ברחוב אבן גבירול?
רוכבים אל הלא נודע: מסלולי האופניים הנוראיים ביותר בתל אביב
"אנחנו עוד לא אמסטרדם אבל נהיה": חולדאי בראיון בלעדי
נת"צים חדשים ת"א - במקום מאות מקומות חניה
עיריית תל אביב והתושבים על מסלול התנגשות
Comments