לא לפספס את הרכבת - להעיף את הפסים מהחוף

נשלח 7 באפר׳ 2011, 0:17 על ידי Sustainability Org
חשמול רכבת ישראל בחיפה יכול להוות הזדמנות היסטורית לשחרור עיר המטרופולין הצפונית מכלא פסי הרכבת, שמפריד אותה מקו החוף. אבל אם התוכניות ייצאו אל הפועל כפי שהן כרגע - כלום לא ישתנה
אלה אלכסנדרי, 6/4/2011

האם מישהו היה מעז להניח פסי רכבת לאורך הטיילת בתל אביב? נשמע מופכך, נכון? אולי תתפלאו לשמוע, אך זה בדיוק מה שקורה בחיפה. כעת, התוכניות לחשמול רכבת ישראל באזור יכולות להוות הזדמנות לתיקון העוול ההיסטורי, אבל אם תוכניות אלה ייצאו אל הפועל כפי שהן כרגע - זה גם לא ישתנה.

 

ישראל היא מדינה קטנה וצפופה, הסובלת ממחסור חריף בשטחים פתוחים בכלל ובתוך הערים הגדולות בפרט. הדבר בולט מאוד בחיפה, שם קו החוף של העיר מהווה את אחד מתוואי הנוף הייחודיים בארץ: התפתלות החוף ממערב לצפון והחיבור אל הכרמל, שמוזכר בפסוק התנ"כי "וכרמל בים יבוא"- מהווים מרכיב חשוב בעיר היפה הזו.

 

אך אליה וקוץ בה. את הקוץ הזה תרמו כבר הבריטים, שראו בפלסטינה בכלל ובחיפה בפרט, נקודה זניחה באימפריה הגדולה. כך זכתה העיר חיפה בכמה וכמה "מתנות", ביניהן מיקום פסי הרכבת על קו החוף, בשונה מכל מקום אחר בארץ. כך למעשה, המסילה כולאת מזה שנים ארוכות את חיפה, מפרידה בין השכונות לבין קו החוף, והכרמל אל הים לא יבוא.

 

תיקון העוול קדום

המאבק הממושך במוסדות התכנון כנגד תוכנית חשמול רכבת ישראל בחיפה לא צלח, ובקרוב היא אמורה להיכנס לשלבי התכנון האחרונים טרם אישורה הסופי וביצועה. אמנם, חשמול הרכבת הוא מהלך מבורך ורצוי, אך כשמדובר בתשתית לאומית - יש מקום לשקול בראיה רחבה את השלכות תשתית הרכבת כפי שהיא כיום, על מרחב העיר השלישית בגודלה בישראל.

 

אורך הקו החשמלי הכולל המתוכנן על ידי רכבת ישראל הוא כ-420 ק"מ. כ-20 ק"מ מתוכם מתוכננים לחלוף בתחומי העיר חיפה, ש-7 ק"מ מהם מוגדרים על ידי הוועדה לשמירת הסביבה החופית (הוולחו"ף) כראויים לשיקוע בקרקע. את הרכבת למודיעין, שמגיעה עד לב העיר, שיקעו, וכספים רבים מושקעים בתשתיות רכבת תת קרקעיות לירושלים. מדוע עיר המטרופולין הצפונית לא ראויה גם לחשיבה שכזו?

 

השקעת תקציב תשתיות לאומיות בחשמול ושיקוע הרכבת, יכולה להיות הזדמנות היסטורית לתיקון העוול הקדום. הדבר מצריך רצון טוב וחשיבה רחבה, הלוקחת בחשבון בני אדם, תהליכים חברתיים וכלכליים והשלכות סביבתיות ונופיות. גם השיקול הכספי לא נעדר מהתמונה, שכן בטווח הארוך, מדובר בהשקעה משתלמת בקנה מידה לאומי - לא אל מול רווחי רכבת ישראל, אלא מול פיתוח נכון של השטחים הפתוחים המועטים והנדירים בעיר הגדולה.

 

לא תמיד רואה רשות גדולה עין בעין עם ארגוני הסביבה, אך במקרה זה - לקריאה לשיקוע הרכבת מצטרפת החברה להגנת הטבע, יחד עם עיריית חיפה. איתנו ניצבים המועצה לשימור אתרים, עמותת אומ"צ, אגודות הסטודנטים, אדם, טבע ודין, איגוד המלונאים, עמותת מרחב (לתכנון עירוני), העמותה לקדמה חברתית, העמותה לתכנון איכותי בטכניון ורבים אחרים. כולם קוראים למקבלי ההחלטות לשחרר את חיפה מכלא הפסים. לא ניתן לשים עלינו פס.

 

הכותבת היא מנהלת החברה להגנת הטבע בחיפה

 

לכתבה באתר ynet
Comments