עיריית ת"א רוצה לאשר תוכנית מתאר עד 2040 - בלי להציע פתרונות תחבורה

נשלח 27 באוג׳ 2011, 23:24 על ידי Sustainability Org   [ עודכן 27 באוג׳ 2011, 23:31 ]

סגנית ראש העירייה, מיטל להבי, בביקורת חריפה על הנהלת העירייה: "אמרו לנו שאנו מאשרים מסמך עקרונות, אך לבסוף התברר שאישרנו חלק מהתוכנית להפקדה; מדובר בהליך לא תקין"

25/8/2011, מאת רנית נחום-הלוי
 
הדיון שהתקיים אתמול לקראת אישור תוכנית המתאר של תל אביב להפקדה לוועדה המחוזית היה סוער. חברי המועצה מחו על כך שהעירייה מנסה לאשר את התוכנית שתשפיע על 30 השנים הבאות על העיר, ללא תוכנית תחבורתית הולמת, אלא תוך הסתמכות על מערכת הסעת המונים שעתידה לעבור בעיר ב-2012. בעקבות ההתנגדות הופסק הדיון, והוא צפוי להתחדש בשבוע הבא.

"התוכנית מתבססת על היפותזה והנחות תחבורתיות", קראה סגנית ראש העיר, מיטל להבי. "עושים תוכנית מתאר שתשפיע על העיר ב-30 השנים הבאות ללא תוכנית תחבורה".

"האם נושא התחבורה הוא נושא חשוב או לא", שאל חבר המועצה שמוליק מזרחי, "את תוצאות ניסיונות הרפורמה שנעשו בעיר בחודשים האחרונים נראה עוד מעט שהילדים יחזרו ללימודים. תהיה פשוט קטסטרופה ואנחנו עוצמים עיניים כאילו זה לא נוגע לנו".

תוכנית המתאר מציעה הצעות תכנוניות שונות ל-2040. התוכנית, למשל, מגדירה יעד אוכלוסייה של 450 אלף איש, מה שמחייב לדעת הצוות המקצועי היקפי תעסוקה של כ-12 מיליון מ"ר. גורמי התכנון מציעים לפעול, בין היתר, להורדת מחירי הדיור באמצעות הגדלת היצע השטחים למגורים, אם על ידי ציפוף אזורי מגורים וייעוד שטחים נוספים לבנייה.

בנושא התעסוקה, סבור הצוות המקצועי כי יש להגדיל את הקיבולת באזורי התעסוקה הקיימים, כאזור רמת החי"ל ומרכז העסקים הראשי (מע"ר) המרכזי והצפוני, לצד הקמת אזורי תעסוקה חדשים בצומת חולון ובציר שלבים. הוראות תוכנית המתאר כוללות גם הגשת חוות דעת בנושא דיור בר השגה בכל תוכנית הכוללת 100 דירות ומעלה, דרישה לתמהיל דירות, שילוב דירות בר השגה בקרקעות עירוניות, והעדפה של דירות קטנות בשטח של כ-80 מ"ר בצפון העיר לעומת כ-100 מ"ר שטח דירה בדרומה.

למרות מחאות המשתתפים, הצליחה הנהלת העירייה בנוכחותו של ראש העיר רון חולדאי, לאשר כמה עקרונות בתוכנית, לקראת הפקדתה לוועדה המחוזית לתכנון ובנייה. "עבדו עלינו", אמרה חברת המועצה (מרצ) תמי זנדברג. "בלי להראות לנו מפות ותוך הבטחה שאנו רק דנים בעקרונות התוכנית, הם הצליחו לאשר חלק מהתוכנית. חקרנו ושאלנו על מה אנו מצביעים, אבל הם התפתלו ולא הסבירו".

"היתה פה מהומת אלוקים", תיארה להבי. "אמרו לנו שאנו רק מאשרים מסמך עקרונות אך לבסוף התברר שאישרנו חלק מהתוכנית להפקדה. מדובר בהליך לא תקין".

חבר המועצה וועדת התכנון ,אהרון מדואל (עיר לכולנו), תקף את התוכנית: "היא לא מתייחסת למחאה, על אף שהעיר תל אביב היתה הראשונה שהובילה ביוקר המחייה ובבנייה לעשירים ולכן היתה צריכה לסמן את המפנה בנושאים הללו".

תגובת עיריית תל אביב: "בהזמנה לדיון שהועברה לחברי המליאה נכתב מפורשות כי תתקבלנה בדיון החלטות בנושאים לגביהם הוצעו חלופות תכנון ומי שטוען אחרת פשוט לא קרא את החומר. הדיון התנהל כסדרו וטענותיהן של חברות המועצה מיטל להבי ותמי זנדברג נענו במהלך הדיון".

"בניגוד לנטען, תכנית המתאר כוללת התייחסות רחבה להיבטי תחבורה ותכנון תחבורתי מקיף. התכנית שמה דגש על מערכת הסעת המונים, וקובעת הוראות תחבורתיות רבות ובהן הנחיות לאזורי מיתון תנועה, לתשתיות לתנועת אופניים, לאזורי העדפה להולכי רגל, לחניוני חנה וסע ועוד. כל ההיבטים התחבורתיים הוצגו לוועדה המקומית בהרחבה בדיונים קודמים ופתוחים לעיון הציבור באתר האינטרנט העירוני".
לכתבה בדהמרקר


כתבות קשורות:

תכנית מתאר כוללת לתל אביב אושרה במחטף - פוסט של תמי זנדברג, חברת מועצת עיריית תל אביב

Comments