סקר חדש מגלה: בני דור ה-Y רוצים ללכת ברגל או לנסוע בתחבורה ציבורית לעבודה ולקניות, ולשם כך מוכנים לזנוח את חלום הבית הפרטי עם החצר הגדולה שמוביל ליצירת ערים המתפרסות על שטח גדול ולהסתפק בשכירת בתים בשכונות מולטי-פמילי ובאלטרנטיבות תחבורתיות.בני דור ה-Y סבורים כי הגיע הזמן לעדכן את החלום האמריקאי. פעם הוא כלל בית צמוד קרקע בפרוורים עם חצר אחורית רחבת ידיים, כאשר בחנייה חונה רכב גדול ונוח שמקל על השעות הארוכות שמבלים בפקקים מהבית לעבודה וחוזר חלילה, ומאפשר למלא את תא המטען במוצרים מהסופרמרקט הענק אליו נוסעים במיוחד פעם בשבוע. אבל כיום החלום המעודכן של צעירים בני 18-34 לא כולל רכב או חצר גדולה. הם דווקא מעדיפים ללכת ברגל במקום לנהוג , ומעדיפים לגור בעיר שתומכת בסגנון חיים זה. ![]() הצעירים בארה"ב רוצים מדרכה רחבה, לא מכונית
צילום: Monkey Business Images | Dreamstime.com
עמדות אלו עלו בסקר שנערך במאי האחרון בשיתוף איגוד סוכני הנדל"ן בארה"ב והמרכז למחקר וחינוך לתחבורה ציבורית באוני' פורטלנד, בקרב 3,000 אמריקאים בוגרים ב-50 המטרופולינים הגדולים בארה"ב. אחד הנתונים הוא שהצעירים מעדיפים ללכת ברגל מאשר לנסוע ברכב בתוך העיר - בהפרש של 12% - ובפער גדול לעומת בני דורות אחרים. לפי נתון אחר, 48% מהמשיבים מעדיפים לגור בשכונות צפופות יחסית, במרחק הליכה או נסיעה קצרה בלבד מחנויות ומסעדות וכמובן ממרכזי העבודה. לא במפתיע, הסקר מצביע על רצונם בפיתוח אלטרנטיבות תחבורתיות לרכב הפרטי, כגון שבילי אופניים והליכה, לצד רכבות ואוטובוסים. אז נכון: הצעירים לא וויתרו לחלוטין על חלום הבית צמוד הקרקע, אולם הם מוכנים להתפשר ו'לשלם' בהקטנת החצר שמקיפה את הבית. בכך הם שונים מהדורות שקדמו להם שראו בשטח החצר את המאפיין העיקרי שקובע את איכות הנכס, גם אם המחיר הוא פריסת ערים על שטח גדול יותר המחייב לנסוע מרחקים גדולים יותר לשם קניות או לעבודה, ומונע אפשרות להתנייד ברגל. בעוד ש- 60% מהמשיבים לסקר מתגוררים בפועל בבתים צמודי קרקע בבעלות עצמית שאינם צמודים לבית אחר, המכונים סינגל-פמילי, 25% מהם טענו כי היו מעדיפים להתגורר בשכירות בבתים הצמודים זה לזה המכונים מולטי-פמילי וליהנות מיכולת רבה יותר לנוע ברגל. בקרב רוכשי בתים חדשים עלתה באופן בולט אף יותר החשיבות של תחבורה מגוונת. 85% ממשתפי הסקר הצביעו על קיומן של מדרכות כגורם חיובי בבחירה של בית, ו-79% הצביעו על החשיבות בלגור במרחק הליכה ממקומות המשמשים אותם. בקרב נשים הצורך גבוה מאשר בקרב גברים, 61% מהם הצביעו על מדרכות ובהם חנויות ומסעדות כחשובות מאוד. ייתכן בכל זאת שהחלום החדש עדיין לא משותף לכולם, שכן על השאלה מה צריך להיות הנושא העומד בראש סדר העדיפות של הממשלה בנושאי תחבורה הצביעו 83% על תחזוקת כבישים וגשרים, 60% הצביעו על הורדת הגודש בכבישים. העדפות אלו מצביעות על כך שנהיגה עדיין חשובה מאוד למשיבים בסקר. אולם ייתכן שמדובר באילוץ, ובכל מקרה מעל למחצית המשיבים טענו כי הרחבת תחבורה ציבורית ואספקת אלטרנטיבות לרכב הפרטי צריכות גם הן לקבל עדיפות גבוהה. באיגוד המתווכים סבורים כי תוצאות הסקר חשובות גם ברמה המעשית, שכן הן מצביעות על כך שאנשי הנדל"ן נדרשים כיום למכור לצעירים לא רק בית המתאים לצורכיהם אלא גם לשים לב כי הקהילה והשכונה מציעים שימושים מעורבים של מגורים, קניות, בילוי ומקומות עבודה. היכולת שלהם להישאר רלוונטיים ולמכור בתים תמשיך להתקיים אם תינתן עדיפות למיזמים שיכשירו שבילי אופניים והליכה בשכונות הפונות לצעירים. לכתבה באתר דהמרקר (פורסם ככתבה מטעם חברה המשווקת פרויקטי נדל"ן בחו"ל) |